Bordskikk for barn

hjemme på en vanlig dag får jentene gå fra bordet når de er ferdige.
På en vanlig dag forventer jeg sånne ting som å sitte pent, spise pent, takke for maten, rydde av etter seg osv.
Men i selskap eller ute på resturant så forventer jeg at jentene skal sitte til de evt får beskjed om å gå fra bordet. Noe de også gjør uten diskusjon og uten å "makke".

Jentene mine er veldig flink ved matbordet :)

Til hverdags må de sitte ved bordet til alle er ferdige å spise, men i større selskaper/familiemiddager må de bare sitte til alle barna er ferdige med å spise. 

Hun får gå ifra bordet når hun har takka for maten!:) Hun har ikke ro, til og sitte stille. Så for oss, så fungerer det mye bedre at hun får leke, mens vi voksne sitter og skravler:)

GotMILF? skrev:
Hvis noen sikter til det jeg skrev i den andre tråden så har dere misforstått eller så har ikke jeg uttrykt meg klart nok. Det jeg mente var foreldre som lar ungene gå til og fra under måltidet, ikke de som får gå fra bordet fordi de er ferdige. 

Her får storesøster gå fra bordet når hun er ferdig eller begynner å leke med maten, hun er bare to år så forventer ikke at hun skal sitte i ro etter at hun selv er ferdig sånn helt enda :) 

Siktet ikke til deg altså :) Tror ikke jeg har lest den tråden heller, men enig med deg i at de får sitte til de selv er ferdig å spise

Når vi er i familiebesøk så er det det 4 barn i lekealder.. De får såklart lov til å gå fra bordet når de mener selv at de er ferdig med å spise.. Skjønner ikke hvorfor det skal drøyes i evigheter.. 

Hjemme må de vente til alle er ferdig.. Vi er som regel ferdig samtidig, så ingen hast =) 

Hvis en av oss voksne sitter igjen, så lar vi de gå.. Spørs hvor flink de har vært til å sitte i ro!=)

^BolleIOvnen skrev:
Nei mine må ikke sitte til alle er ferdige. Da blir det bare kjefting og utrivelig rundt bordet så da får de heller gå og leke :)

Han går fra bordet når han er ferdig og viser tegn til at han vil det. Det er mer viktig å skape god stemning til hele spisesituasjonen.

Jeg blir ofte litt irritert om andres barn får løpe fra bordet med en gang de ikke "gidder" å sitte mer, så lenge andre barn sitter og spiser. Vi har en jente som pleier å sitte fint med bordet, men legger fra seg måten med en gang hus ser at de andre går for å leke. Jeg synes det er uhøflig og unødvendig å slippe ungene fra bordet så lenge de andre barna spiser. Om måltidet drar veldig ut,hender det at jeg sier at de andre må bare gå og leke, men stortsett synes jeg barna bør sitte til alle barna iallefall har spist seg mette... Men ikke til de voksne finner det for godt å reise seg. :)

Ser ikke den at ungene absolutt skal sitte ved bordet mens de voksne snakker om bilen til naboen og den nye kåpa til tante Ruth. Viktigere at de sitter tilnærmet normalt ved bordet mens de spiser og spør om å få gå fra og takker for maten når de blir store nok til det. Men barn fra 3-4 syns jeg godtkan sitte til de andre barna ved bordet er ferdig hvertfall. Det gjør de jo i bhg også!

bondekone skrev:
vi er veldig opptatt av borskikk at de ska sitte ved borde til alle er ferdige.
Men ved store samenkomster som bryllup, dåp og etc så sier vi de må sitte til alle barna har spist, så kan de gå fra

samme her

Back
Topp