Bordskikk for barn

Ellinorsmamma

Forelsket i forumet
Inspirert av tråden om bordskikk for voksne..

Er det viktig for dere at barna sitter ved bordet til alle er ferdig å spise? Tenker da på mer selskapelige middager, ikke hverdagsmiddagen. 
Opplever ofte i selskaper at noen foreldre absolutt skal ha barna til å sitte ved bordet til alle er ferdige, i middager som drar ut med "voksenprat", dessert, kaffe osv. Resultatet blir da at når ungene er ferdig å spise, bruker foreldrene tiden på å hysje og kjefte på barna som åpenbart får "makk i ræva" av å sitte i evigheter ved bordet.

Synes faktisk det blir mer utrivelig stemning av det, enn at barna får lov til å gå fra bordet etter at de er forsynt, har takket for maten og bedt pent om å gå fra bordet. Når barna trøyer seg selv, så får de voksne snakket i fred.

Noen som har synspunkter?

vi er veldig opptatt av borskikk at de ska sitte ved borde til alle er ferdige.
Men ved store samenkomster som bryllup, dåp og etc så sier vi de må sitte til alle barna har spist, så kan de gå fra

Her er mini 17 mnd, så når han er ferdig med å spise er det ikke mye ro i rompa til å sitte lenge etterpå. Da slipper vi han heller på gulvet så han får springe rundt og leke :)

Nei jeg forventer ikke at barna skal sitte til alle er ferdige.
Skjønner ikke helt hvorfor det skal være nødvendig, hva er det som er så høffligt med og sitte til alle er ferdige?

Sitte og se på at de andre spiser?
Serisøst, liker ikke publikum når jeg spiser jeg :p

Jeg er opptatt av at hun (og etterhver de) skal KUNNE oppføre seg ordentlig og passende, altså kunne god bordskikk. Når jeg vet at hun kan det, kan vi slippe opp litt her hjemme etterhvert tenker jeg :)

Tvinger han ikke til å sitte til alle er ferdige, men barna venter stort sett på barna når vi er i familiemiddag!

jeg er helt enig med deg. jeg forventer ikke at et barn skal sitte en time vet matbordet altså.

Små barn, under 10 år synes jeg kan få gå å leke, men etterhvert som de blir eldre bør de kunne klare å sitte mer i ro. :)

Helt enig i at barn som begynner å bli 10 år og eldre bør kunne sitte i ro ved bordet, men at en 5-åring ikke orker det har jeg full forståelse for :)

Mine barn får forlate bordet når de er ferdige.

Barna sitter til resten av barna er ferdig, og så kan de få gå fra bordet.

I utgangspunktet skal alle sitte ved matbordet til alle er ferdige med å spise. Men, dersom man ber om lov til å gå ifra før, så skal barnet få lov til dette såfremt det har spist osv.

Ungene er snart 2,5 år og de får gå fra bordet når de er ferdige.
De skal sitte fint når de spiser, men når de er mette og har sagt takk for maten så kan de gå å leke
Jeg er enig med deg at det blir veldig mye mas om de skal vente til de voksne er ferdige, det er jo å be om trøbbel. Kan ikke forventes at de skal sitte i ro så lenge.

Vi driver og øver, tøyer litt og litt på hvor lenge hun må sitte ved bordet til hverdags.Er det noe hun liker skikkelig godt (pasta bolognese) så kan hun gjerne sitte og spise lenger enn oss! Men som oftest er det kasting av mat og fat før vi er ferdig og vi prøver å spørre om hun er mett og så ta vekk fatet FØR kastingen begynner og så kan vi sitte og prate sammen og inkludere henne i noen minutter før hun får gå. Problemet er jo at hun ikke lar oss få sitte i fred, hun vil ha oss med for å leke så den jobber vi hardt med.

I selskap får hun sitte til de minste barna er ferdige å spise men vi lar henne gå før om det blir bråk å ha henne der. Forventer ikke at hun er ekspert på en goood stund enda :-)

Nei, barna får gå ifra når de er ferdige. Til og med jeg går ifra når jeg er ferdig. Synes det er en uting å kreve at alle skal sitte til alle er ferdige med å spise. Hva spiller det for rolle om ungene går fra eller ei? 

Jeg er mer opptatt av at de spiser ordentlig uten tull ved bordet, spiser nok mat og de får gå når alle barna er ferdige med å spise. Vi voksne kan sitte flere timer og det forlanger jeg ikke av de.

Hvis noen sikter til det jeg skrev i den andre tråden så har dere misforstått eller så har ikke jeg uttrykt meg klart nok. Det jeg mente var foreldre som lar ungene gå til og fra under måltidet, ikke de som får gå fra bordet fordi de er ferdige. 

Her får storesøster gå fra bordet når hun er ferdig eller begynner å leke med maten, hun er bare to år så forventer ikke at hun skal sitte i ro etter at hun selv er ferdig sånn helt enda :) 

Det blir lenge for et barn å sitte like lenge som voksne. Husker selv som barn, holdt jeg på å dø på meg av kjedsomhet fordi de voksne satt og babla om de utroligste kjedeligste tingene i verden også var det vinter og votter til desserten :(

Det er vel også en grunn til at barn skal ha time out i like mange minutter som alder. Så 4 minutter virker ikke så lenge å sitte i ro for oss, men for et barn er det lenge.

Her er det viktig at 2 åringen vår sitter ved bordet å spiser opp også kan hun takke for maten å gå fra bordet. Så kan hun heller komme tilbake når desserten kommer.For så lenge hun spiser pent og ikke oppfører seg som en bajas så synes jeg det er greit.

Spiser vi ute med familien sitter hun pent hele tiden, bruker noen ganger mer tid på do for å drøya tida tror jeg. Også går det ikke lenge før hun må tisse igjen liksom. Men nå er det forskjell på barn,noen sitter stille og rolig ved bordet og andre har mark i rompa fra første minutt. Men bordskikk kan man likevell lære de små så smått :) Bare det å bruke innestemme, spise pent, takke osv. Inkludere barna er også viktig, ikke bare sitte å prate voksen prat over hodene på barna, det kan også skje.

Back
Topp