Bonus og sykemelding

M-40436293

Andre møte med forumet
Hei :) Det er ikke sikkert at noen her inne kan hjelpe meg, men jeg lurer på noe angående sykemelding og bonus fra jobb. Jeg har vært sykemeldt i 4 uker, men skal fra i morgen prøve meg på å jobbe 20%. Jeg har en fast 100% stilling, og arbeidsstedet har bonus på desember-lønna dersom selskapet har gjort det bra dette året. Jeg regner ikke med at jeg kommer til å klare noe mer enn 20% fremover - men jeg lurer på om det å være sykemeldt, enten gradert eller fult har noe å si for om man får bonus? Har ikke kjempelyst til å spørre sjefen om dette nå..
 
Hei :) Det er ikke sikkert at noen her inne kan hjelpe meg, men jeg lurer på noe angående sykemelding og bonus fra jobb. Jeg har vært sykemeldt i 4 uker, men skal fra i morgen prøve meg på å jobbe 20%. Jeg har en fast 100% stilling, og arbeidsstedet har bonus på desember-lønna dersom selskapet har gjort det bra dette året. Jeg regner ikke med at jeg kommer til å klare noe mer enn 20% fremover - men jeg lurer på om det å være sykemeldt, enten gradert eller fult har noe å si for om man får bonus? Har ikke kjempelyst til å spørre sjefen om dette nå..
Du burde få bonus selv om du har vært sykemeldt i 4 uker. Du har jo jobbet de resterende ukene av året.

Men når man er i permisjon så faller bonusen bort, på de fleste arbeidsplasser ihvertfall.
 
  • Liker
Reactions: HCS
Hos oss har det ikke noe å si om man er sykemeldt eller ei, alle får bonus. Vet du om din arbeidsgiver betaler lønnen din under sykemelding og permisjon og så får det refundert fra NAV? Det er i hvertfall utslagsgivende på bonus under sykemelding og faktisk også foreldrepermisjon på min jobb. Vi får full bonus selv om vi har vært i permisjon (ikke ulønnet da)
 
Tusen takk for svarene! :)Jeg har ikke så mye erfaring med sykemelding, hvertfall ikke gradert. Slik jeg har forstått det er det nav som betaler etter dag 16.

I tilfellet jeg hadde vært 100% sykemeldt i hele desember - hvordan ville det ha blitt med eventuelt bonus da? Ville jeg både fått penger fra nav og penger fra jobben da?
 
Vi får bonus basert på hvor mange timer vi jobbet forrige fy, som for oss går fra september-august. Hvis vi går ut i permisjon får vi bonus basert på hvor lenge vi jobbet
 
Det kommer an på hva som står i kontrakten din eller hva som er kommunisert i vedlegg el til kontrakten
 
Det kommer an på hva som står i kontrakten din eller hva som er kommunisert i vedlegg el til kontrakten
Men dersom det er en bonus til alle faste ansatte basert på hvordan selskapet gjør det, ville jeg tenkt det er diskriminerende å unnlate å gi deg bonus på lik linje
 
Kommer Ann på policyen til selskapet, bonus er ikke lovfestet. Men om det er basert på selskapets resultat, skal det i utganspunktet være likt for alle.
Men vet noen firmaer praktiserer antall mnd jobbet, de trekker fra permisjoner og sykmeldinger.
 
Back
Topp