bomulls dått?

Missteenmom

Glad i forumet
Laura har fått bomullsdått på auga,virke ikkje som det plager henne.
Kan hun få betennelse vist eg ikkje fjerner den hos lege? når eg har noko på auga pleie eg og la da være så kjem da ut til slutt,sånn med babya og??

hmmm, jeg ville vel prøvd å få det vekk. er sikkert ubehagelig å ha det der.

fant dette.. håper du får det bort snart da, eller at det blunkes ut av seg selv. :)
Rusk i øyet Hvis barnet har fått et fremmedlegeme eller rusk inn på øyet, kan du forsøke å fjerne dette ved å skylle med lunkent vann. Foto: Fremmedlegeme i øye Fyll et eggeglass med vann og plasser det tett rundt det affiserte øyet. Det ideelle er så at barnet blunker flere ganger mens vannet helles på øyet. Dette er vanskelig å få til for de minste barna som ikke samarbeider. Et annet alternativ er å sette barnet på en stol hvor det er godt lys. Vask dine egne hender. Forsøk å lokalisere fremmed-legemet ved å trekke ned nedre øyelokk samtidig som du ber barnet kikke oppover .
Gjør tilsvarende for øvre øyelokk, men nå skal barnet se nedover. Dersom du nå ser fremmedlegemet, kan du forsøke å fjerne det med en fuktet bomullspinne. Dersom fremmedlegemet sitter fast og ikke lar seg fjerne med bomullspinne, må du oppsøke lege. Selv om du får fjernet fremmedlegemet, kan følelsen av å ha et fremmedlegeme i øyet vedvare i mange timer. Dersom barnet fortsetter å klage over ubehag, smerter, nedsatt syn og øyet virker rødt, bør du oppsøke lege.

http://www.syktbarn.no/tema/yeskader

Back
Topp