Bomkjøp

Klorevotter.. Gikk igjennom klær fra forrige mini i dag, og klorevotter var en tullete ting vi brukte en gang. Baby må får lukte og trøste seg med hendene som ligger i deres natur. Da får man heller være flink med neglestell i mine øyner.. :)
Jeg brukte det ikke på sykehuset med første og angret, fordi vi ikke klipte neglene umiddelbart etter babyen kom ut - naturligvis. Så da klarte hu å få masse kloremerker i ansiktet før vi fikk tatt noen bilder av hu… syns jo det er kjekt hvert fall å få inn et par bilder før ansiktet var full av kloremerker. Med nr 2 hadde jeg med hjemmestrikka sokkevotter fra Tiddelibom-boka (lånt på biblioteket) med på føden/barsel. De holdt ham varm og vi unngikk kloremerker frem til vi fikk klipt neglene hans. Sokkevottene kan som navnet tilsier brukes både på tær og fingre og er fine å ha under transport ute, så de har flere funksjoner enn å være klorevotter.

Sokkevotter er suuuperraskt å strikke og ikke vanskelig å be noen som kan strikke om å lage noen om du ikke strikker selv. Strikkefasthet 32 m på pinne 3,5 (f.eks. dalegarn baby ull), legg opp 28-32 masker. Strikk 12 til 17 cm og så strikk 2 rett sammen ut omgang, 1 omg rett og 1 omg med 2 rett sammen. Trer tråden gjennom resten. 28 masker tilsvarer prematur str, men vil passe de aller fleste ved fødsel, 32 masker er str. 0-3 mnd. 17 cm lange er str. 3-6 mnd, men for min del tenker jeg det ikke gjør noe om de er «for lange».

Alternativet er jo f.eks. bare å bruke strikkavotter eller andre ullvotter uten tommel på barsel. En viss risiko for at de vil lukte i ettertid om de ikke vaskes godt, men det går nok fint.

Jeg skriver «klipt» men vi rev vel av neglene i starten. Eller beit. Og klipte når han ble litt eldre.

Last edited:
Back
Topp