Bomkjøp

JuniLykke2014

Andre møte med forumet
Dette er til dere som ha barn fra før. Jeg lurer på om dere har noen bomkjøp dere vil fortelle om? Jeg synes det er så vanskelig å vite hva vi trenger av utstyr til babyen, og er redd for å "overhandle" og sitte igjen med en masse utstyr som aldri blir brukt.

Dette er til dere som ha barn fra før. Jeg lurer på om dere har noen bomkjøp dere vil fortelle om? Jeg synes det er så vanskelig å vite hva vi trenger av utstyr til babyen, og er redd for å "overhandle" og sitte igjen med en masse utstyr som aldri blir brukt.

Eneste jeg ikke fikk bruk for var tåteflasker, Purelan (brystvortekrem) og brystpumpe. Kjøpte ikke pumpa så den leverte jeg raskt tilbake til den jeg hadde lånt hos. Ikke greit å vite helt sikkert hva man trenger av den type ting i forkant. Kjøpte en ammepute som het Rett start, ei som går helt rundt. Denne fikk jeg ikke til, så jeg måtte kjøpe ny. Tror jeg skal kjøpe Doomoo denne gangen :)
Sist kom en venninne med en haug amme-bh'er. Jeg hadde kjøpt tre enkle i samme str, og tenkte at hun måtte jo overdrive når hun kom med ti i ulike, svære str. Når melka kom for fult var jeg glad jeg hadde mange, og i ulik str. Puppene blir stoooore og ømme. Godt med noen som ikke strammer, og at man kan skifte ofte når de blir våte. Skal være forberedt denne gangen! :)

Hoppehuske var et bomkjøp, lånte den til en venninne etterpå og sønnen hennes brukte den heller nesten aldri.

Ellers så kjøpte vi en av hver type flaske, fordi snuppa nektet å ta flaske. Så vi måtte prøve litt. Endte til slutt opp med å gå rett over på tutekopp.

Annet enn det hadde vi ingen bomkjøp som jeg kommer på.

Ammepute var nok det største bomkjøpet mitt. Fikk best til å amme liggende, så da gjorde vi det for det meste. Helt bortkasta var den ikke for den gikk på omgang til låns av to kollegaer i etterkant, og skal gi den en ny sjanse denne gangen.

Oida, ammepute er det eneste jeg har kjøpt inn til nå, for det var jeg sikker på at jeg kommer til å få bruk for. Hehe. Har kjøpt Doomoo large, men mest for å bruke den nå i graviditeten for å finne bedre sovestilinger om natten. Håper jeg får bruk for den etter fødsel også.

Eneste jeg ikke fikk bruk for var tåteflasker, Purelan (brystvortekrem) og brystpumpe. Kjøpte ikke pumpa så den leverte jeg raskt tilbake til den jeg hadde lånt hos. Ikke greit å vite helt sikkert hva man trenger av den type ting i forkant. Kjøpte en ammepute som het Rett start, ei som går helt rundt. Denne fikk jeg ikke til, så jeg måtte kjøpe ny. Tror jeg skal kjøpe Doomoo denne gangen :)
Sist kom en venninne med en haug amme-bh'er. Jeg hadde kjøpt tre enkle i samme str, og tenkte at hun måtte jo overdrive når hun kom med ti i ulike, svære str. Når melka kom for fult var jeg glad jeg hadde mange, og i ulik str. Puppene blir stoooore og ømme. Godt med noen som ikke strammer, og at man kan skifte ofte når de blir våte. Skal være forberedt denne gangen! :)

Takk for tips ang ammebh! Har til nå tenkt at det venter jeg med til melka er kommet godt igang, men kanskje det er greit å ha noen å bytte i allerede rett før fødsel.

De
Takk for tips ang ammebh! Har til nå tenkt at det venter jeg med til melka er kommet godt igang, men kanskje det er greit å ha noen å bytte i allerede rett før fødsel.
Det var det jeg også tenkte før. Men når puppene var firkanta av spreng og strålen sto, da var jeg veldig glad i venninna mi! ;) men jeg vet ikke om det er slik for alle. Man snakker kanskje ikke så mye om det lille "kaoset" som oppstår med kroppen de første dagene etter fødsel. Mye nytt, men mye fint! :)

Oida, ammepute er det eneste jeg har kjøpt inn til nå, for det var jeg sikker på at jeg kommer til å få bruk for. Hehe. Har kjøpt Doomoo large, men mest for å bruke den nå i graviditeten for å finne bedre sovestilinger om natten. Håper jeg får bruk for den etter fødsel også.
Jeg syntes det var veldig fint med ammepute i begynnelsen når babyen er helt liten. Senere tar du bebisen på en arm, påkoblet puppen, stående mens du pusser tenna! ;) haha, neida. Men det går deg til uansett tror jeg. Mye av de tingene vi kjøpte brukte vi, og det vi ikke viste om savna vi ikke heller :)

Jeg syntes det var veldig fint med ammepute i begynnelsen når babyen er helt liten. Senere tar du bebisen på en arm, påkoblet puppen, stående mens du pusser tenna! ;) haha, neida. Men det går deg til uansett tror jeg. Mye av de tingene vi kjøpte brukte vi, og det vi ikke viste om savna vi ikke heller :)

Kan tenke meg at ammepute kan komme godt med når man har besøk som ikke er helt trygg på å holde en nyfødt, og sikkert i starten av ammeperioden.

Hehe, kanskje man blir så proffe ammere til slutt at man kan kobler ungen på mens man vandrer rundt og støvsuger, og da et jo puta overflødig :P

Ammepute var mitt bomkjøp :P Ble aldri brukt.

Et tips ang. amme-BH'er: Gå til innkjøp av et par stykker ca. 3 uker før termin for da har nok puppene vokst litt (selv om melka ikke har kommet ennå), og når du prøver amme-BH'ene så hold en håndflate på innsida av cupen og kjenn at BH'en sitter godt, og ikke for stramt. Da har du trolig funnet en størrelse som vil være grei når melkesprengen kommer. Og om man skulle trenge større størrelse så kan man ta seg en tur i butikken når formen tillater det (eller sende mann/mor/venninne/søster) :)

Jeg synes det var kjekt å ha ammepute den første tiden når amming var en ukjent ting og man ikke helt visste hvilke stillinger som var gode for både mor og barn. Men det finnes mange ulike ammeputer, både med utforming og innhold, så det kan være lurt å kjenne på dem i butikken om du har muligheten til det.

Mannen kjøpte - uoppfordret - en elektrisk brystpumpe et par uker før fødsel, men jeg hadde egentlig tenkt til å vente og se hvordan det gikk med ammingen. Jeg fikk riktignok bruk for den etterhvert, men om jeg ikke hadde gjort det så hadde det jo vært et bomkjøp. Så jeg ville nok ventet og heller kjøpt den når man så behovet. Det oppstår nemlig ikke så akutt at man MÅ ha den på minuttet ;)

Lånte ammepute sist, så brukte den. Med det gikk like fint med puter :)
Vi brukte ikke bukser i de minste str fordi gutten vår hadde pute.
Det jeg tenker nå er at man trenger ikke kjøpe inn ALT før babyen kommer. Kjøp det man vet man trenger, ellers kjøp det man ser man trenger etterhvert :)

gensere med hette. Hette fungerer dårlig på de små. Kjøp en billig svææær amme bh til å ta med på sykehuset og kjøp resten etterpå. Brystpumpe kan leies for kortere perioder på apotek, om man er usikker på om man trenger å kjøpe. Jeg ville definitivt hatt en hjemme til oppstart. Lufttørk puppene, ikke ta på dem og la være å smøre, er mitt råd. Har forøvrig vært borti alt av ammeproblemer og betennelse, abcess osv.ikke bruk engangsinnlegg. Google myllymuksut. De har verdens beste innlegg :-) mye kan kjøpes etter hvert. Ta med mange bodyer på sykehuset i 50 og 56. Man bruker flere enn man skulle tro...

Et tips ang. amme-BH'er: Gå til innkjøp av et par stykker ca. 3 uker før termin for da har nok puppene vokst litt (selv om melka ikke har kommet ennå), og når du prøver amme-BH'ene så hold en håndflate på innsida av cupen og kjenn at BH'en sitter godt, og ikke for stramt. Da har du trolig funnet en størrelse som vil være grei når melkesprengen kommer. Og om man skulle trenge større størrelse så kan man ta seg en tur i butikken når formen tillater det (eller sende mann/mor/venninne/søster) :)

Jeg synes det var kjekt å ha ammepute den første tiden når amming var en ukjent ting og man ikke helt visste hvilke stillinger som var gode for både mor og barn. Men det finnes mange ulike ammeputer, både med utforming og innhold, så det kan være lurt å kjenne på dem i butikken om du har muligheten til det.

Mannen kjøpte - uoppfordret - en elektrisk brystpumpe et par uker før fødsel, men jeg hadde egentlig tenkt til å vente og se hvordan det gikk med ammingen. Jeg fikk riktignok bruk for den etterhvert, men om jeg ikke hadde gjort det så hadde det jo vært et bomkjøp. Så jeg ville nok ventet og heller kjøpt den når man så behovet. Det oppstår nemlig ikke så akutt at man MÅ ha den på minuttet ;)
Her har melka kommet veldig plutselig og så voldsomt mye.... Våknet på morgenen og var helt sprengt, spruten stod til alle kanter og lille baby klarte jo ikke spise så mye :P ! Det var helt sinnsykt smertefullt, så mannen måtte ut på oppdrag. Fantastisk når jeg fikk pumpa ut en liten mengde

gensere med hette. Hette fungerer dårlig på de små. Kjøp en billig svææær amme bh til å ta med på sykehuset og kjøp resten etterpå. Brystpumpe kan leies for kortere perioder på apotek, om man er usikker på om man trenger å kjøpe. Jeg ville definitivt hatt en hjemme til oppstart. Lufttørk puppene, ikke ta på dem og la være å smøre, er mitt råd. Har forøvrig vært borti alt av ammeproblemer og betennelse, abcess osv.ikke bruk engangsinnlegg. Google myllymuksut. De har verdens beste innlegg :) mye kan kjøpes etter hvert. Ta med mange bodyer på sykehuset i 50 og 56. Man bruker flere enn man skulle tro...

Mange gode tips! Hette er jo ubrukelig til de minste! Så slitsomt det hørtes ut med så mye ammetrøbbel! :( føler meg så heldig med runde en, at jeg er kjempespent på runde nr to! Kjøpte gode engangsinnlegg fra apoteket. Tror de koster 90-100 pr pakke, men SÅ verd pengene! De på dagligvaren ble alt for lite holdbar for min del.

Det er ett barn du har?

Her har melka kommet veldig plutselig og så voldsomt mye.... Våknet på morgenen og var helt sprengt, spruten stod til alle kanter og lille baby klarte jo ikke spise så mye :p ! Det var helt sinnsykt smertefullt, så mannen måtte ut på oppdrag. Fantastisk når jeg fikk pumpa ut en liten mengde
Et alternativ er jo å håndmelke ut den verste sprengen den ene gangen/de par gangene før man får tak i brystpumpe om man ikke har det ;)

Og man kan selvsagt låne av kjente eller kjøpe billig på finn.no, men å kjøpe inn en splitter ny elektrisk brystpumpe kan bli et dyrt bomkjøp (ja, man kan selge den videre, men ikke til samme pris). Et valg man må ta, som med alle andre ting :)

Det var langt ifra noe bomkjøp (som du egentlig spør om, TS), men må bare slenge inn et tips om ullinnlegg! Det var gull verdt - sommer som vinter - i kombinasjon med engangsinnlegg :)

For meg så ble alt av ammeting bomkjøp. Ammebh-ene ble aldri brukt, heller ikke pumpa. Puppene vokste ikke i det hele tatt, melka kom aldri. Ammeputa var likevel god å ha, begge to har likt å ligge inntil den, og den var fin for meg som pute.

Mange gode tips! Hette er jo ubrukelig til de minste! Så slitsomt det hørtes ut med så mye ammetrøbbel! :( føler meg så heldig med runde en, at jeg er kjempespent på runde nr to! Kjøpte gode engangsinnlegg fra apoteket. Tror de koster 90-100 pr pakke, men SÅ verd pengene! De på dagligvaren ble alt for lite holdbar for min del.

Det er ett barn du har?

Ja, har en gutt på litt over to år :-) tror jeg prøvde det som var av engangsinnlegg, men var håpløst for meg. Håper å unngå trøbbel i juni ;-)

Back
Topp