boligsparing for barn

**Moonlight**

Forumet er livet
virker jo genialt da.
Ser hvertfall dnb har opprettet egen sparing til bolig for barn(samme prinsipp som BSU) men kan opprettes fra de er født.4% rente.
Ulempen da er vel at de kommer over grensa som overformynderiet tar over,men disse pengene skal jo da uansett gå til bolig så spiller ingen rolle og om man da sparer til annet i sitt eget navn så er det vel forsåvidt ingen problem med det?

Kan jo ødlegge også for barnet om de skal ha stipend eller lån under studiene om de har formue. Ellers så synes jeg det var genialt:)

søteste skrev:
Kan jo ødlegge også for barnet om de skal ha stipend eller lån under studiene om de har formue. Ellers så synes jeg det var genialt:)

ja,men leste noe der om at den summen der neppe kom til å få innvirkning på eventuelle stipend og lån.

søteste skrev:

I banken der vi har så står det at disse pengene er budet så derfor går det ikke utover stipend og lån under studietid

Vet også om en gutt jeg er tante til mistet moren sin da han var 7år og arvet en hell del og de pengene ble satt på spesialkonto og han fikk stipend selv om han hadde penger på konto.Men siden dette var spesialkonto så kunne det ikke regnes med

bondekone skrev:

søteste skrev:

I banken der vi har så står det at disse pengene er budet så derfor går det ikke utover stipend og lån under studietid

Vet også om en gutt jeg er tante til mistet moren sin da han var 7år og arvet en hell del og de pengene ble satt på spesialkonto og han fikk stipend selv om han hadde penger på konto.Men siden dette var spesialkonto så kunne det ikke regnes med

hvilken bank har dere?
Leste litt mer nå og man kan også få gaveerklæringsskjema(eller hva det het)som man sendte inn og dermed gjorde at disse pengene ikke ble regnet med ifht.overformynderiet :)

Vurderer dette for jenta vår. Hun har en god del penger allerede, og jeg ønsker at de skal gå til noe fornuftig. Er ikke redd for noe overfo0rmynderi, gjør jo ikke noe, for pengene skal jo aldri tas ut uansett.

Tviler også på at det har noe og si for stipend og lån, så lenge det ikke er mulig og ta ut disse pengene.

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Vurderer dette for jenta vår. Hun har en god del penger allerede, og jeg ønsker at de skal gå til noe fornuftig. Er ikke redd for noe overfo0rmynderi, gjør jo ikke noe, for pengene skal jo aldri tas ut uansett.

Tviler også på at det har noe og si for stipend og lån, så lenge det ikke er mulig og ta ut disse pengene.

Det var slik jeg også tenkte, hørtes fornuftig ut.
Og jeg har reagert tidligere på at man ikke kunne begynne å spare til bolig fra man var barn, så det er kjempelurt i mine øyne iallefall.

Overformynderiet kommer vel ikke inn når det er penger man selv sparer til barna, er ikke det hvis de f.eks. arver en stor sum eller noe? 

Frk. Tvert I. Mot skrev:

nei,tenkte mer på den andre sparakontoen,for da hadde de jo tatt kontroll over den også vil jeg tro?at alt går inn under ett? Men ser nå at man kan få fritak på sånn konto og i værste fall kunne man jo bare spart litt utenom i sitt eget navn.Greit å ha en sparekonto de kan bruke og,til ting de trenger/ønsker seg oppigjennom.Blir ikke så mye vi får spart nå i begynnelsen men alt er jo bedre enn ikkeno,og jeg går opp en del i lønn etterhvert og når de er ferdige i bhg/sfo vil jo og økonomien tilsi at man kan spare mer :)

Back
Topp