boligskatt

grynt

Glad i forumet
noen så vett noe hvordan en rekner ut det?
jeg skal selge en leilighet der jeg ikke har bodd i, leiligheten er helt ny bygd og fikk nøkklene i går.

Du må minst har bodd der et år for å slippe skatt, mener jeg.

Det eneste jeg vet er at du betaler bare skatt for det du tjener på å selge ikke hele salg summen. Men hvor mye prosent det er vet jeg ikke.

dytt.....

Mener det er 28%

ORIGINAL: Puffen

Mener det er 28%

av gevinsten av salget.  
dersom du har leid ut leiligheten skulle du vel ha skattet av det også....?

ORIGINAL: Nøtta

Mener det er 28%

av gevinsten av salget.  

Det er ett smutthull. Om du leiler ut siste halve året og første halve året av ett år [:D] slipper mann skatten. Det gjorde jeg GENIALT [:D]. Er det ikke over 2 år mann må ha eid før mann får skattelette? Det kan jo være forandret nå etter jeg holdt på.

Jeg har solge min leil for ett år siden uten å ha bodd der eller leid den ut, overtok bare nøkklene og solgte den.

Si at du kjøpte den for 600 000 kr og solgte den for 900 000 kr, da har du en fortjeneste på 300 000 kr, Megleren tok 50 000 kr for å selge den, da kan du trekke det fra fortjenesten så da er det 250 000 kr du må betale 28% av....

Du kan trekke fra alle utgifter du har hatt i forhold til salget....

ORIGINAL: solsikke76=0)

Mener det er 28%

av gevinsten av salget.  

Det er ett smutthull. Om du leiler ut siste halve året og første halve året av ett år [:D] slipper mann skatten. Det gjorde jeg GENIALT [:D]. Er det ikke over 2 år mann må ha eid før mann får skattelette? Det kan jo være forandret nå etter jeg holdt på.

smutthull og smutthull, du kan leie ut 6 mnd på et år uten å skatte av det..... så dersom det er for en kort periode du skal leie ut kan du jo se slik på det, men det vil ikke være noe å tenke på dersom du skal leie ut flere år....

Mener det er 28%

av gevinsten av salget.  

smutthull og smutthull, du kan leie ut 6 mnd på et år uten å skatte av det..... så dersom det er for en kort periode du skal leie ut kan du jo se slik på det, men det vil ikke være noe å tenke på dersom du skal leie ut flere år....

Jeg syntes det var genialt. Ville beholde min leilighet når jeg flyttet inn med den gang da min samboer. Er en smule selektiv så ville ikke brenne alle bruer om han ikke var the one. Derfor leide jeg ut min leilighet siste halvår og første for 6200 i måneden ble 74400 skattefritt. Ble også prisøkningen på leiligheten det året. Så jeg tjente godt på det [:D].
Om man vil leie ut fler år må man betale skatt.

Mener det er 28%

av gevinsten av salget.  

Jeg syntes det var genialt. Ville beholde min leilighet når jeg flyttet inn med den gang da min samboer. Er en smule selektiv så ville ikke brenne alle bruer om han ikke var the one. Derfor leide jeg ut min leilighet siste halvår og første for 6200 i måneden ble 74400 skattefritt. Ble også prisøkningen på leiligheten det året. Så jeg tjente godt på det [:D].
Om man vil leie ut fler år må man betale skatt.

funker bra når man skal leie ut for en kort periode som sagt, har gjort det selv, men skal man leie ut lenger kan man ikke gjøre det flere ganger. Det blir jo på samme måte som ferie, du kan jo ta 10 uker sammenhengende ferie også, selv om du bare har 5 uker hvert år.

Har du ikke bodd i leiligheten selv så MÅ du betale skatt av fortjenesten på salget uansett om du har leid den ut elller ikke!!!!

Mener det er 28%

det stemmer..

Back
Topp