boliglån.

Lava86

Forelsket i forumet
Skal i møte med banken på tirsdag, gruer meg så fælt..vi har en inntekt på rundt 400.000 i året, er det mulig å få lån da ? tenkte jo å kjøpe leilighet, men alle sier det er utrolig vanskelig med å få lån. Hva mener dere? Og hvordan banker er mest "snille" når det gjelder å gi ut lån? vi har ikke lån fra før, ikke bil, ingenting:)skal foresten i sparebanken:D

Man kan ha som en tommelfinger regel at man får 3 ganger sin inntekt.
I deres tilfelle blir jo det 1,2 mill :)
Så det burde holde til en leilighet.
Lykketil ;)

400.000 x 3 er jo en tommelfingelregel for hva dere får i lån.
Det vil jo også komme flere kostnader med å ha barn, å man skal jo ikke "bo seg ihjel" heller, så det er ikke alltid den "beste" banken som gir mest i lån...
Er det førstehjemslån får dere også fordel med renten, og det er jo kjempe bra.
Men om renten øker betraktelig så skal dere heller ikke være nødt til å selge av den grunn.
Lykke til i møte med banken, vi er i samme båt selv, det er en veldig spennende tid det prosjektet også[:)][:)][:)]

Det er store forskjeller mellom bankene. Skandiabanken er nesten umulig, og mange banker er strengere om dere ikke har egenkapital. Det er nok og blitt strengere etter finanskrisen. Men jeg hadde en årsinntekt på i overkant av 400.000kr i 2007 og fikk 1.500.000 kr alene i Sparebank! Vest. Jeg hadde 7000kr i egenkapital=)

Gå gjerne rundt i flere banker! Det kan fort være store forskjeller. Lettere å få uten bil. Og de blir og strengere om dere har barn=) Så sikkert lurt å gjøre noe med det nå!

ja har en egenkapital på 6000kr fåreløbi men klarer nokk å skaffe mer om det må til:) dette blir så spennende men samtidig er jeg så utrolig nervøs:)

Sparebank1 er veldig greie, det var der vi var og fiksa lånet vårt. Vi har en del mer enn dere i årsinntekt, men så har vi billån og studielån og sånn da, og vi fikk over 2mill i lån :) Det blir bra leilighet av slikt..

Det er ikke sånn 3x inntekt lenger... Nye regler om lån nå :)

Bankene er vel enda strenger nå enn før ja. Vi var heldige å fikk lån i høst. bare fordi vi tidligere hadde vist oss trofaste. Vi hold på å bo oss i hel før vi kjøpte her. Skal love deg det er noe du ikke vil!

3 ganger inntekten er vel hovedregelen ja...så det vil vel si at det er minimum et dere får lånt. Men så må man ha alt mellom 10 og 20% i egenkapital..altså 10-20% av lånesummen! Vi slapp unna med 10%, men veit det er banker som er helt oppi 20%...ganske mye det.

Vi skal også søke på kommunalt lån, startlån fra kommunen. Det er et utrolig rimelig lån...dere kan jo prøve å søke der også? å få en del av lånesummen derifra :) hør med bankmannen :)

vi har 500 000 i året å fikk lån på 2.1.. i sr bank syns di var veldig snille der...

Har dere samlet inntekt på 400 eller bare deg alene? ca gang samlet inntekt med 3 og så får du ca lånebeløp.har dere annen gjeld, studielån eller bil får dere litt mindre pga det kanskje.

Og så kommer det ann på egenkapital, de fleste banker ønsker 10 eller 20 % egenkapital, har dere ikke det an dere ha sikkerhet i bolig til foreldre for eksempel...

Vi har i Handelsbanken, de var veldig snille.

det kommer veldig ann på bankene!
Vi fikk lån da finanskrisen var på sitt værste, og da var det vanskelig å få det vi ville i mange banker! Handlesbanken ville ha 30% egenkapital eller kausjonist på 30%, det er ganske mye det! Vi endte til slutt opp med fokus bank, der vi fikk 2 mill og 50 000 i lån vi ville låne omkostningssummen også som er på 2,5% av kjøpesummen) Og vi har studielån og billån i tillegg.. så dere er heldige som ikke har andre lån, det kommer dere lenger med!
Vi satt 2 mill som et max-tak på leiligheten! Vi kan klare å betale mer, men er greit å ha noe å gå på hvis renten skal stige! Nå betaler vi 10.000kr i mnd på lånet.. hvis renten blir 6-7 igjen må vi opp i 17000 eller noe! Det er mye.. Så regn ut litt og sett dere en max-sum!
Dere har vel kikket litt på leiligheter og hvilke dere vil ha og?
Sånn at dere har noe ca beløp dere vil låne! Dere får sikkert litt mer enn 3 ganger inntekten siden dere ikke har noen andre lån fra før! Lykke til:)

Vi har en samlet inntekt på litt over 400.000kr i året:) Vi har vært ganske flinke å betale for oss, så ingen av oss har noe innkasso eller noe sånnt, så håper det er et pluss. Eneste minus her er at INGEN vil være kausjonist for oss, og vi har ikke mye i egenkapital, men får en del igjen på skatten så kan jo bruke det også i egenkapital da:) Åhhh det er så vanskelig å etablere seg nå om dagen. Ville dere vært ærlige å sakt at dere venter barn eller skal jeg bare holde det for meg selv?

ORIGINAL: Lava86

Vi har en samlet inntekt på litt over 400.000kr i året:) Vi har vært ganske flinke å betale for oss, så ingen av oss har noe innkasso eller noe sånnt, så håper det er et pluss. Eneste minus her er at INGEN vil være kausjonist for oss, og vi har ikke mye i egenkapital, men får en del igjen på skatten så kan jo bruke det også i egenkapital da:) Åhhh det er så vanskelig å etablere seg nå om dagen. Ville dere vært ærlige å sakt at dere venter barn eller skal jeg bare holde det for meg selv?

Hold det for deg selv, det gjorde jeg. Man får MYE mindre hvis man har barn:/ Så skader ikke å holde det for seg selv[;)]

Da holder jeg det for meg selv da:)

Vi hadde lån i sparebanken 1 da vi hadde hus i Norge, da fikk vi førstehjemslån som har bedre villkår enn huslån for de som har kjøpt før. Vi hadde null i egenkaptila for vi ville ikek bruke BSU, jeg studerte og mannen var lønnet student, fikk lån på 1.7 mill da

ORIGINAL: Lava86

Da holder jeg det for meg selv da:)

ville heller ikke sagt noe!
Hvis ikke dere har noen som vil være kausjonist ville jeg spart alt jeg kunne klart å spare i år, mye feriepenger og de dere får tilbake på skatten! Må jo selvfølgelig kjøpe babyting også, men om dere har en del egenkapital hjelper det så siiiinnsykt masse!!

Huff! Ikke lett å komme seg inn på boligmarkedet i dag!! masse lykke til :)[:D]

ja vi får se hvordan det går..håpe håpe..ville liksom ha alt klart når bebi kom:)

husk å søk om bostøtte til der dere bor nå.. ett tips fra en veninne av meg.. bostøtte regnes som egenkapital fordi d er en fast intekt hver måned... søk om førstegangs etableringslån i husbanken då får dere litt lån der å resten i en annen bank...d kan jo hjelpe...

Back
Topp