Boliglån og kausjonist

smash

Forumet er livet
VIP
Er det helt umulig å få boiglån uten kausjonist? Hvis man har en liten egenandel selv? Ca 150.000 kr.
(spør for noen andre, hvis noen her inne vet hvem jeg er ;))

Vi hadde ingen oppspart egenandel, eller kausjonist når vi tok opp boliglån :)

Nå er det riktignok 10år siden, så mulig det er blitt strengere :)

Vi hadde kausjonist på 100.000 siden vi ikke hadde noe egenkapital.

Men nå er jo det 15% av kjøpesummen som gjelder når en skal ut på markedet. Uten det så vil jeg tro at en må ha kausjonist. 150 tusen er jo ikke mye...så det spørst jo helt hvilken prisklasse dei ser etter;)

Vi hadde ingen egenkapital, men fikk lån i DNB, og fikk da lånt til egenkapital og omkostninger i husbanken (kommunen).

Ikke umulig. Vi fikk uten kausjonist i fjor, men det kunne de ikke si på forhånd siden vi ikke hadde 15% egenkapital. Vi måtte ha kausjonist klar og når huskjøpet var klart så søkte saksbehandleren vår om at vi kunne slippe kausjonisten pga god betalingsevne og fine budsjetttall, og det ble godkjent. Men måtte ha en kausjonist klar på forhånd for å få lovnad om lån med tanke på budgivning, i tilfelle vi ikke fikk godkjent det.

Vi hadde bsu og ca 200 000 i egenkapital.

Jepp det går, vi har egenkapital, men siden vi må ha alt nytt så ønsket vi å låne hele summen ( 2,5mill) fikk da en liten del fra husbanken og resten i banken. Alt uten kausjonist, men kommer sikkert an på inntekten også da...

Takk for svar :)

Vil tro det er mest vanlig at man ikke har kausjonist.

Vil tro det er mest vanlig at man ikke har kausjonist.

Nei, er mest vanlig å ha kausjonist.
Man må betale 15% i egenandel, og for de som feks kjøper bolig for første gang, er det ikke bare bare å ha 3-400.000 å brette ut...

Nei, er mest vanlig å ha kausjonist.
Man må betale 15% i egenandel, og for de som feks kjøper bolig for første gang, er det ikke bare bare å ha 3-400.000 å brette ut...

Ingen i min omgangskrets som har de summene iallfall!

•Autocorrect ftw•

Ingen i min omgangskrets som har de summene iallfall!

•Autocorrect ftw•

Ikke min heller... Så kausjonist må de fleste ha. Fryktelig kjedelig:(
Og veldig rart, siden banken i tilllegg tar sikkerhet i huset..

Eet har vel kanskje noe med at boligprisene er høye, og de forventer at de skal stå stille/synke litt.. Så det er jo risiko for bankene og!

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Har ingen kausjonist, hadde 400000 i egenkapital og lånte 2, 9millioner :)

Back
Topp