Boktips til førsteklassing

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Vi skal lese til gutten i 15 min hver dag som leselekse på skolen. Vi har lest en del tidligere bl.a. Hakkebakkeskogen, Kardemommeby og driver nå med doktor dyregod. Men ser vi må gå til innkjøp av noen flere slike "fortsettelsesbøker" nå pga denne leseleksa.

Derfor lurer jeg på om dere har noen gode tips å komme med?!

Doktor proktor bøkene? Ikke lest de selv, men snuppa (6 år) har lydbok av prompepulver og synes den er fantastisk, så har tenkt å kjøpe bøkene selv ;)

Ellers leser vi Mormor og de 8 ungene bøker, det liker snuppa. Ikke så lange kapitler, passer fint med ett hver kveld.

Doktor proktor bøkene? Ikke lest de selv, men snuppa (6 år) har lydbok av prompepulver og synes den er fantastisk, så har tenkt å kjøpe bøkene selv ;)

Ellers leser vi Mormor og de 8 ungene bøker, det liker snuppa. Ikke så lange kapitler, passer fint med ett hver kveld.

Ja Doktor Proktor kan jeg sjekke ut kanskje ;
Mormor og de åtte ungene har vi, men temaet fristet vistnok ikke gutten ;)

Ole Alexander fili bom bom bom er også en slager :)

Hva handler egentlig denne om? Lurer på om den står oppe i bokhylla her, men har aldri lest den selv.

Roald Dahl! SVK, heksene, Georgs magiske medisin, Matilda. Masse gøy!

Har alltid trodd at Roald Dahl har vært for eldre barn? Husker jeg elsket SVK

Har alltid trodd at Roald Dahl har vært for eldre barn? Husker jeg elsket SVK
Min eldste hørte SVK første gong då han var ca 5 år. Fekk ikkje med seg absolutt alt som var morsomt, men var likevel heilt oppslukt og likte den veldig godt. Og så var det kjekt å "gjenoppdage" den eit par år seinare. Leste Heksene då ungane var 6 og 8, suksess!

Eg trur desse bøkene står i hylla merka med 6-9 år i bokhandelen.

Astrid Lindgren har jo så mange fantastiske... Emil og Pippi har jo mange morsomme historier :) skal man lese enkeltbøker fremfor en "serie" ville jeg sett på bildebøkene til Gro Dahle. De tar opp viktige temaer for barn på en kreativ måte med fantastiske illustrasjoner! Veldig populære blant de jeg har lest for hvertfall :) De har en del tulleord og rim som er kjempegod språkstimulering

Mi digger "gutta i trehuset"-serien :p
Vet ikke helt om de er helt beregna på så små barn, men.. Vi liker dem i alle fall.

Min på samme alder liker best krimserier. Lassemajas detektivbyrå, monsteragentene, detektivbyrå nr 2, mesterdetektiv Tim og co, bobseybarna. Du finner det meste på biblioteket. :)

Gutten min leste serien "En pingles dagbok" selv da han var førsteklassing. Den fenget ham veldig og egner seg også godt som høytlesing fordi dere jo sitter sammen og han kan se tegningene i bøkene. Nå er gutten min (og har vært hele veien) en usedvanlig god leser, så de ni bøkene gikk unna kjapt for hans del (den siste måtte han vente lenge på, den kom først i fjor var det vel). Jeg har lest Roald Dahl-bøker for ham, "Doktor Proktor"-bøkene, "Kaptein Supertruse" og en rekke andre. Han har likt best nyere bøker, altså noen av de jeg har nevnt, og har syntes en del av de mer klassiske bøkene har vært litt kjedelige innimellom (som for eksempel "Bakkebygrenda"). "Brødrene Løvehjerte" likte han riktignok godt. Samme med "Mio, min Mio" (begge av Astrid Lindgren).

Back
Topp