Bokstaver

Eskimoen

Gift med forumet
Viser barna deres interesse for bokstaver?

Henry har visst lenge nå at han har H og det samme har morfaren.
Nå de siste ukene har det eksplodert! Han kan forbokstaven til "alle" i vår nærmeste omgangskrets, og på ting han interesserer seg for, finner igjen bokstavene alle steder det er bokstaver, og kommer flere ganger om dagen og sier "lære om bokstaver", "sjå på bokstavkortene".
I dag skrev jeg handleliste, og skrev litt fort og stygt, sånn at to små t-er sto for tett og såg litt ut som en H, da sa han "der er H" jeg nektet jo så klart, såg ingen H, og han måtte peike før jeg såg at det kunne jo vært en H..

Ikke så veldig interessert enda, men hun skiller skrift fra bilder da.

Hun har bestikk og kopp med navnet sitt på og kommenterer alltid at det står Amelia der. Ser hun tekst noe annet sted, lurer hun på hva som står der, om det står Amelia [:D]

Han er interessert i bokstaver ja. Han lærte seg alle blokkbokstavene i fjor sommer, da han fikk et bokstavpuslespill. (Spurte selv hva de het, det var ikke vi som ville at han skulle lære det så tidlig.) Han har hele tiden syntes det var artig å kjenne igjen bokstaver i bøker, på skilt, i butikkvinduer og lignende. Derimot er det først de siste par ukene at han har vært så vidt i stand til å kjenne igjen lyder i ord. Tidligere kunne han si f.eks. FFFFF for Felix, men han hørte det egentlig ikke, bare kunne det utenat. Denne uken fikk han et lesespill i gave fra farmor, og nå virker det som om han ca halparten av gangene kjenner igjen lyden ordet starter på.

Han har overhode ingen forståelse for at bokstavlydene kan settes sammen til ord, det blir nok lenge til han leser. I ene boken hans står det MØ i en boble over en ku. Han peker ofte på bokstavene, og sier at det er MMMM og ØØØØ, men forstår ikke hva jeg mener når jeg sier at det blir "mø".[8D]

Håvard kan alle store bokstaver og noen små. Fikk en datamaskin i fjor sommer og da lærte han veldig fort. Så nå går han og forteller hvilke bokstaver og tall det er på bilskilt. Men sier sånn: der er Dronningbokstaven DDDDDDDDDDDDDD, og løvebokstaven LLLLLLLLL.

Jeg blir heftig imponert! Her har vi ikke verken snakket om bokstaver eller sporet noen interesse. Jeg har liksom tenkt at hun er vel liten enda... Selv lærte jeg å lese ordentlig da jeg var fire, så jeg hadde jo tenkt å begynne tidlig, bare ikke SÅ tidlig. Men å kunne alle bokstavene som toåring er jammen imponerende!!!

ORIGINAL: almara

Jeg blir heftig imponert! Her har vi ikke verken snakket om bokstaver eller sporet noen interesse. Jeg har liksom tenkt at hun er vel liten enda... Selv lærte jeg å lese ordentlig da jeg var fire, så jeg hadde jo tenkt å begynne tidlig, bare ikke SÅ tidlig. Men å kunne alle bokstavene som toåring er jammen imponerende!!!

Jeg lærte også å lese da jeg var 4. Da brukte jeg en uke fra jeg begynte å lære bokstavene til jeg kunne lese de fleste ord og enkle tekster. Felix har nå kunnet bokstavene i 7-8 mnd, men kan ikke lese ord på to bokstaver en gang. Han leser vel ca når han er rundt 4 han også tenker jeg, jeg tipper interessen og forståelsen kommer av seg selv når han er moden for det.

For min 2-åring så er ikke bokstavene noe annet enn symboler og figurer, omtrent som sirkel, trekant og firkant, ingenting å bli imponert av. Jeg vet at noen lærer babyer å kjenne igjen hele ord på den måten også, men det er ikke akkurat noe jeg kaller "lesing" det heller.

ORIGINAL: *Carine*

Håvard kan alle store bokstaver og noen små. Fikk en datamaskin i fjor sommer og da lærte han veldig fort. Så nå går han og forteller hvilke bokstaver og tall det er på bilskilt. Men sier sånn: der er Dronningbokstaven DDDDDDDDDDDDDD, og løvebokstaven LLLLLLLLL.

Hvilken data har han?

ORIGINAL: Litolus

Hvilken data har han?

Fischer Price, Laugh and Learn står det. Grå og lilla sak. Veldig enkel og grei og morsom for ungene.

Hvilken data har han?

Fischer Price, Laugh and Learn står det. Grå og lilla sak. Veldig enkel og grei og morsom for ungene.

Høres artig ut!

ORIGINAL: Fru H

Hvilken data har han?

Høres artig ut!

Nå har jeg bestilt en sånn på flust.no. Håper Alma kan sitte litt med den på egen hånd og la seg underholde:)

Hvilken data har han?

Har fundert på en sånn pc. Men var ikke helt happy med de tidligere modellene. Sier de nye bokstavlyden eller -navnet?
Altså, når det er snakk om T sier pc'en "t" eller "te"?

Og mini er ikke på bokstaver - han har akkurat begynt å snakke litt mer enn noen få ord. Og egentlig satser jeg på at det er litt til han viser interesse for det.

ORIGINAL: merete_80

Hvilken data har han?

Har fundert på en sånn pc. Men var ikke helt happy med de tidligere modellene. Sier de nye bokstavlyden eller -navnet?

Og mini er ikke på bokstaver - han har akkurat begynt å snakke litt mer enn noen få ord. Og egentlig satser jeg på at det er litt til han viser interesse for det.

hmmm ikke sikker. Hvis du trykker på T, sier den "T... Tog" Men hvordan sier man T? Blir ikke det Te på en måte? Noen av forslagene på ord syns jeg er litt teite, men det får bare være. Z er Zoo, hvem sier det nå? og Q er Quiz. Men ikke de bokstavene han bruker mest da[:)]

Theo kan skrive navnet sitt og kan alle store bokstavene, men er som sukkertopp sier, han skjønner jo ikke å sette de sammen til ord selv, bare at han husker bokstavene som er i theo så han husker rekkefølgen akkurat som husker at å tegne et hus er en firkant med en trekant over og hvor døren skal stå og vinduene, det er mest snakk om hukomelse, ikkE at de forstår det ordentlig.

ORIGINAL: merete_80

hmmm ikke sikker. Hvis du trykker på T, sier den "T... Tog" Men hvordan sier man T? Blir ikke det Te på en måte? Noen av forslagene på ord syns jeg er litt teite, men det får bare være. Z er Zoo, hvem sier det nå? og Q er Quiz. Men ikke de bokstavene han bruker mest da[:)]

Vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre.

Tidligere sa den iallfall bokstavnavnet (på samme måte som når vi f.eks. ramser opp alfabetet). F.eks at til T sier den "Te", til S til den "Ess", til B sier den "Be", til H sier den "Hå".
Vet FP har fått noen mail om at de burde la pc'en si bokstavlyden, men er usikker på om det er endret.

her er stor interesse for bokstaver. hun fikk sånne magnet-bokstaver rundt jule-tider, og har lært seg forbokstavene til de fleste familiemedlemmene. Meg, seg selv, pappan, tantene, onkel, besteforeldrer, kjæledyr og søskenbarn :)

er litt morosmt når vi ser i aviser eller blader så kan hun plutselig si: ÅÅ, se der e jo mamma sin bokstav!

Bokstaver er kjempe stas her å.
Det går mest i hvem sin bokstav det er.

Hun gjenkjenner de overraskende bra. Er helt imponert.

Vi har en eske full av rundre trebrikker med bokstaver på, de elsker hun å leke med...

Back
Topp