Boken "barnet som ikke ble"

XuperB

Forumet er livet
Himmelbarn
Junilykke2018
Julegavene 2019
Januarlykke 2020
Maisløyfene 2024
Jeg har sånn smått begynt å lese i boken "barnet som ikke ble" av Flohr og Wold. Den handler om både spontanabort, senabort og dødfødsler, og er en blanding av historier fra andre som har opplevd å miste et barn, både tidlig og sent i svangerskapet og fagfolks uttalelser + informasjon om sorgreaksjoner etc. Det står også endel om parforhold i tiden under og etterpå, og ulike måter å reagere på, samt viktigheten av kommunikasjon. Forfatterne har selv opplevd å miste i svangerskapet.

Jeg har ikke lest hele fra perm til perm, jeg må ta den etappevis for jeg griner meg stort sett igjennom den. Men, jeg syns det er ei veldig fin bok som setter ord på endel jeg føler, på følelser jeg har stengt unna og gir forklaringer på endel fysiske plager jeg har hatt i den senere tid. Jeg har jo også gått til fastlege, men hun er litt dårlig på å forklare ting og eneste hun sa var "har ikke det med det som skjedde å gjøre" uten noe mer utdyping (jeg trenger at ting forklares fra a til å for at jeg skal godta at sånn er det)

Tenkte jeg skulle tipse om denne boken, vet ikke om den er nevnt her inne tidligere (prøvde å søke men så ikke noe i farten). Det er også henvist til flere andre bøker om emnet, eller om sorg. Og så er det flere fine vakre dikt med der som var skikkelig god-vonde å lese.

F.eks Tove Ditlevsens dikt traff meg veldig. Et lite utdrag:

"Aldrig hørte jeg din spæde stemme
Aldrig smilte dine blæge læber til mig
men de bitte, bitte fødders spark
vil jeg aldrig nogensinde glemme"

:Heartred
 
Tusen takk for tips [emoji177][emoji177][emoji172][emoji172][emoji177][emoji255]
 
Tusen takk for tips [emoji173] Ble rørt til tårer bare av å lese det du skrev her om boka. Den skal jeg bestille. I dag først har jeg fått til å henge opp tegningene av lille Eva som vi mista i uke 20 i sommer. Det var godt å få de opp på veggen. Barnet som ikke ble... [emoji22][emoji173] Vår skatt. Det er spesielt å sitte i sofaen å se på bildene. Samtidig som en lillebror sparker i magen min [emoji173]
 
Tusen takk for tips [emoji173] Ble rørt til tårer bare av å lese det du skrev her om boka. Den skal jeg bestille. I dag først har jeg fått til å henge opp tegningene av lille Eva som vi mista i uke 20 i sommer. Det var godt å få de opp på veggen. Barnet som ikke ble... [emoji22][emoji173] Vår skatt. Det er spesielt å sitte i sofaen å se på bildene. Samtidig som en lillebror sparker i magen min [emoji173]
Så fint navn. Vår lille het Even :) kan også tipse om at det er mange fine informasjonsbrosjyrer inne på den sida, lub.no, som en kan laste ned. Mye nyttig for min del iallefall, etter vi mistet han.
 
Den er skikkelig god-vond å lese, og jeg syns den hjelper meg mye til å forstå hva som skjer i kropp og hode. Vi har ikke fått til å sette sammen minneboka vi skulle ordne, men må få gjort det snart.

Har ultralydbildet på kjøleskapet enda, skal ramme det inn tenker jeg. Syns det var så fint et bilde, veldig fin profil.

Har lyst å få noen til å tegne etter det bildet vi har etterhvert. Kanskje høre om søsteren min kan gjøre det, hun er skikkelig flink.
 
Den er skikkelig god-vond å lese, og jeg syns den hjelper meg mye til å forstå hva som skjer i kropp og hode. Vi har ikke fått til å sette sammen minneboka vi skulle ordne, men må få gjort det snart.

Har ultralydbildet på kjøleskapet enda, skal ramme det inn tenker jeg. Syns det var så fint et bilde, veldig fin profil.

Har lyst å få noen til å tegne etter det bildet vi har etterhvert. Kanskje høre om søsteren min kan gjøre det, hun er skikkelig flink.

Jeg har heller ikke fått ordnet minneboka helt enda. Vet ikke helt hvorfor. Har bilder og album klart, og tenkte tidligere i dag på at jeg vil gjøre det snart. Men har en minneplass for henne i stua, med litt forskjellige bilder av henne. Tenner et lite lys der nesten hver dag.

Tror jeg må skaffe meg den boka :) [emoji173]️
 
Jeg har heller ikke fått ordnet minneboka helt enda. Vet ikke helt hvorfor. Har bilder og album klart, og tenkte tidligere i dag på at jeg vil gjøre det snart. Men har en minneplass for henne i stua, med litt forskjellige bilder av henne. Tenner et lite lys der nesten hver dag.

Tror jeg må skaffe meg den boka :) [emoji173]️
Jeg har ikke orket det rett og slett, kommer bare til å grine meg gjennom det og jeg har slitt med pust de siste ukene og derfor ikke turt å grine skikkelig (blir jo så tett i nesa av det!).

Skrev det verset jeg har i første innlegget her på hjertesteinen jeg skal sette på minnelunden (angrer litt på at vi ikke valgte egen grav, men der og da føltes minnelunden riktig - og den er fin og ikke så stor så går bra). Er en sånn stein for å sette lys i, og jeg har skrevet litt på undersiden av den, bl.a navn og dato i tillegg til verset.

De har forresten brukt begrepene skyggebarn, skyggesøster og skyggebror i boken. Jeg syns det var litt fine begrep jeg. [emoji173] Har ikke hørt dem før.
 
Back
Topp