Bokanbefaling: «Babyguiden»

Forventningsfull:)

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
Hei!
For de som vil ha en anbefaling ang rutiner for tida etter fødsel, kan jeg tipse om en bok som har hjulpet oss mye. Vi leste den før første barn (har nå to), og fikk tipset fra noen som har brukt dette prinsippet med alle sine tre barn og som også syns det har fungert veldig godt.

For deg som ikke vil ha tips, ikke les videre :)

Boken heter «Babyguiden».

Og den skriver om mange ting, der vi definitivt ikke har valgt å følge alt de skriver, men ett viktig prinsipp vil jeg trekke frem her (og det er altså det som har hjulpet oss og vennefamilien vår mye). Det handler om amming. Godt mulig det ikke fungerer for alle, men jeg har i alle fall tenkt å prøve igjen.

Mange mødre ammer babyene i søvn, ikke bare på kveld og natt, men gjennom hele dagen. Ofte våkner da babyen etter ei sund og «-åja, han er visst mer sulten, jeg må amme igjen» Noen mødre syns dette er helt greit, og da skal ikke jeg være noe politi som sier at det ikke er greit. Men jeg satte kjempestor pris på å kunne planlegge omtrent når babyen(e) trengte mat, og det ga også babyen(e) gode rutiner slik at de sov gjennom natta allerede før de var 2-3 måneder. (Altså, gjennom voksennatta (ca 2330-0700), noe som var gull for meg☀️)

Prinsippet er: Sovetid - spisetid - våkentid.

Hele cluet er å holde babyen våken mens den ammes, slik at den faktisk spiser seg mett. Så skal den være våken ei stund (i starten er det kanskje snakk om 10 min, etter hvert mye mer, men den skal i alle fall ikke sovne ved brystet). Når den da blir trøtt og sovner, lærer den seg å sovne uten at den er avhengig av å ammes i søvn, og den sover lengre - fordi den faktisk er mett. God rutine for baby.

Og som en bonus: god rutine for meg: Allerede fra ganske tidlig i permisjonstida har jeg kunnet planlegge turer ut, og visst at jeg ikke trengte å amme før jeg komme hjem igjen, eller før jeg kom frem dit jeg skulle. Helt nydelig ❤️ Selvfølgelig er det noen unntak, og man skal lytte til babyens behov, men altså, denne rutinen har vært et så godt utgangspunkt for oss!

Jeg vil ikke anbefale å starte med dette de helt første ukene, altså; da er det viktig å legge barnet til brystet ofte for å få i gang melkeproduksjon og alt det der. Men dersom babyen går opp i vekt og er sunn og frisk, kan dette fungere kjempegodt etter noen uker.

Er du interessert i å lese mer om hvordan det kan fungere, og andre tips ang rutiner, anbefaler jeg å lese boka!
 
Dette tipset er GULL verdt! Jeg gjorde dette med mine også. Ikke sovne midt i måltidet, holdt dem våkne til de var mette. Nr1 brukte meg som smokk de første døgnene og sov mye på puppen... Husker ikke hvem eller hvor jeg fikk dette tipset fra, men så bra at du tar det opp!

:happy093
 
Gjorde også dette med første og tenkte å gjøre det samme med den som kommer nå.
Fungerte kjempebra ——— helt til mannen skulle ha permisjon :hilarious:

Da gikk alle mor sine nøye utvalgte rutiner rett ut av vinduet, gitt - og plutselig ble det våkenetter :bored:
 
Gjorde også dette med første og tenkte å gjøre det samme med den som kommer nå.
Fungerte kjempebra ——— helt til mannen skulle ha permisjon :hilarious:

Da gikk alle mor sine nøye utvalgte rutiner rett ut av vinduet, gitt - og plutselig ble det våkenetter :bored:
Ånei, så kjedelig! Håper han lærte av det, da, og blir med på rutinene du har fått i gang denne gangen. :)

Gøy å se at flere har gode erfaringer med denne «metoden».
 
Sniker fra juni :cat:

Bra tips med ammingen!! Husker nå at jeg forsøkte dette sist, men fikk det ikke til å funke i praksis, for hadde en klistremerkebaby. Viktig å huske at det med noen babyer er mer stress/klin umulig å få inn i klokkeslettrutiner enn for andre, og at dette kan gi mor et voldsomt stressjag og kan lede til stor frustrasjon! Noen ganger er å følge babyens behov det eneste riktige. Likevel, prinsippet om «sovetid, amming, våkentid» skal jeg forsøke igjen nå, med barn nummer to, som er av den litt lugnere typen:shy:

MEN ang. den boka som helhet — leste den før førstemann, og vil bare legge til at det er mye inni der man må ta med en gooood klype salt. Mye rare rutiner og tips som ikke er helt etter morsintuisjonen og «norsk standard».
 
Sniker fra juni :cat:

Bra tips med ammingen!! Husker nå at jeg forsøkte dette sist, men fikk det ikke til å funke i praksis, for hadde en klistremerkebaby. Viktig å huske at det med noen babyer er mer stress/klin umulig å få inn i klokkeslettrutiner enn for andre, og at dette kan gi mor et voldsomt stressjag og kan lede til stor frustrasjon! Noen ganger er å følge babyens behov det eneste riktige. Likevel, prinsippet om «sovetid, amming, våkentid» skal jeg forsøke igjen nå, med barn nummer to, som er av den litt lugnere typen:shy:

MEN ang. den boka som helhet — leste den før førstemann, og vil bare legge til at det er mye inni der man må ta med en gooood klype salt. Mye rare rutiner og tips som ikke er helt etter morsintuisjonen og «norsk standard».
Har aldri lagt inn disse tingene til faste klokkeslett. Ikke før babyene mine har vært ca 5mnd har jeg innført klokkeslett på sovetider. Men at babyen spiser våken og ikke sovner på puppen skaper mer forutsigbarhet i forhold til når neste dupp og måltid kommer. Så kan man rekke å gjøre noe innimellom.
 
Sniker fra juni :cat:

Bra tips med ammingen!! Husker nå at jeg forsøkte dette sist, men fikk det ikke til å funke i praksis, for hadde en klistremerkebaby. Viktig å huske at det med noen babyer er mer stress/klin umulig å få inn i klokkeslettrutiner enn for andre, og at dette kan gi mor et voldsomt stressjag og kan lede til stor frustrasjon! Noen ganger er å følge babyens behov det eneste riktige. Likevel, prinsippet om «sovetid, amming, våkentid» skal jeg forsøke igjen nå, med barn nummer to, som er av den litt lugnere typen:shy:

MEN ang. den boka som helhet — leste den før førstemann, og vil bare legge til at det er mye inni der man må ta med en gooood klype salt. Mye rare rutiner og tips som ikke er helt etter morsintuisjonen og «norsk standard».

Har samme erfaring her. Babyen kunne ikke sove noe annet enn PÅ meg i en bæresele de første 7 månedene på dagtid. Ja, prøvde det meste for å få lagt henne ned eller få henne til å sove noe annet sted. Over natta fikset dette seg helt v seg selv og hun kunne sove i seng inne. Så det hadde skapt enda mer stress om det hadde vært «min feil» med en urolig baby fordi jeg ikke hadde ammet og lagt soving til rett tid. Hun sov generelt lite og hele dagen gikk til å få roet henne ned så hun fikk en lur nå og da. Helsesøster sa at noen dessverre bare får en veldig slitsom babytid og at man ikke nødvendigvis kan gjøre noe særlig med det.

Men det skader ikke å prøve og veldig fint om det fungerer :)
 
Har samme erfaring her. Babyen kunne ikke sove noe annet enn PÅ meg i en bæresele de første 7 månedene på dagtid. Ja, prøvde det meste for å få lagt henne ned eller få henne til å sove noe annet sted. Over natta fikset dette seg helt v seg selv og hun kunne sove i seng inne. Så det hadde skapt enda mer stress om det hadde vært «min feil» med en urolig baby fordi jeg ikke hadde ammet og lagt soving til rett tid. Hun sov generelt lite og hele dagen gikk til å få roet henne ned så hun fikk en lur nå og da. Helsesøster sa at noen dessverre bare får en veldig slitsom babytid og at man ikke nødvendigvis kan gjøre noe særlig med det.

Men det skader ikke å prøve og veldig fint om det fungerer :)
Ingenting som er en fasit som fungerer for alle. Vet ikke om jeg skal si heldigvis eller desverre.
 
Ingenting som er en fasit som fungerer for alle. Vet ikke om jeg skal si heldigvis eller desverre.

Tror vi sier dessverre :hilarious: om ikke annet så har hun alltid vært enkel å legge til kvelden, nettopp fordi hun har slitt med å sove på dagen. Så fikk naturlig regulering der. Med min eldste som sov som en stein på dagtid ble det nok alltid litt for mye, og brukte 100 år på legging hver kveld. Så kom noe bra ut av det også :p
Tror ikke vi skal ha flere barn her nå, men skulle vi hatt det, så hadde jeg absolutt tatt med meg at de etter 4-5 måneders alder burde ha et godt strekk våkentid før legging.
 
Sniker fra juni :cat:

Bra tips med ammingen!! Husker nå at jeg forsøkte dette sist, men fikk det ikke til å funke i praksis, for hadde en klistremerkebaby. Viktig å huske at det med noen babyer er mer stress/klin umulig å få inn i klokkeslettrutiner enn for andre, og at dette kan gi mor et voldsomt stressjag og kan lede til stor frustrasjon! Noen ganger er å følge babyens behov det eneste riktige. Likevel, prinsippet om «sovetid, amming, våkentid» skal jeg forsøke igjen nå, med barn nummer to, som er av den litt lugnere typen:shy:

MEN ang. den boka som helhet — leste den før førstemann, og vil bare legge til at det er mye inni der man må ta med en gooood klype salt. Mye rare rutiner og tips som ikke er helt etter morsintuisjonen og «norsk standard».
Takk for innspill!
Viktig poeng at barn er forskjellige! Og det er godt mulig - og sannsynlig - at dette ikke vil fungere for alle. Verken for alle barn eller for alle foreldre.

Kjempeviktig at ammingen - og alle rutiner egentlig - ikke blir noe stressmoment for mor. Det er jo kun om slike rutiner oppleves som en hjelp at de fungerer. Stress er ingen tjent med. Men vi blir stressa av ulike ting. Jeg ville blitt stressa av aldri å vite når babyen er sulten, av ikke å kunne planlegge noe som helst.

Helt enig i at boken som helhet har mye unorskt, som vi valgte å ikke følge. Men jeg syns noen prinsipper er gode, slik som dette.
 
Har samme erfaring her. Babyen kunne ikke sove noe annet enn PÅ meg i en bæresele de første 7 månedene på dagtid. Ja, prøvde det meste for å få lagt henne ned eller få henne til å sove noe annet sted. Over natta fikset dette seg helt v seg selv og hun kunne sove i seng inne. Så det hadde skapt enda mer stress om det hadde vært «min feil» med en urolig baby fordi jeg ikke hadde ammet og lagt soving til rett tid. Hun sov generelt lite og hele dagen gikk til å få roet henne ned så hun fikk en lur nå og da. Helsesøster sa at noen dessverre bare får en veldig slitsom babytid og at man ikke nødvendigvis kan gjøre noe særlig med det.

Men det skader ikke å prøve og veldig fint om det fungerer :)
Samme her.. vi prøvde ALT for å få runtiner. Og våkentid under amming var ikke et problem, for han sov nesten aldri… Tror egnetlig det bunner i at babyer er forskjellige, akkurat som vi voksne. Noen trenger mye søvn, noen lite. Noen sovner når hodet treffer puta, og noen sliter mer. Noen er aktiv med 100 baller i lufta på en gang, og noen liker at ting er roligere.

Også er foreldre det perfekte markedet for alle som skal selge noe, fordi vi er desperat etter en hverdag med søvn og rutiner. Derfor finnes det utallige bøker, verktøy og kurs som skal lære oss å få en «snill» baby. Og det som er enda mer spesielt, er at det vi definerer som en snill baby/barn, er ikke positive egenskaper som voksen…

Også er det jo alltid noen som disse rådene fungerer for, fordi babyer og barn er ulike! Jeg har troen på å følge morsinstinkt, og gi masse kjærlighet og nærhet. Så kommer rutinene etterhvert når baby produserer melatonin og foreldre blir kjent med sin baby og hva som fungerer for den.
 
Samme her.. vi prøvde ALT for å få runtiner. Og våkentid under amming var ikke et problem, for han sov nesten aldri… Tror egnetlig det bunner i at babyer er forskjellige, akkurat som vi voksne. Noen trenger mye søvn, noen lite. Noen sovner når hodet treffer puta, og noen sliter mer. Noen er aktiv med 100 baller i lufta på en gang, og noen liker at ting er roligere.

Også er foreldre det perfekte markedet for alle som skal selge noe, fordi vi er desperat etter en hverdag med søvn og rutiner. Derfor finnes det utallige bøker, verktøy og kurs som skal lære oss å få en «snill» baby. Og det som er enda mer spesielt, er at det vi definerer som en snill baby/barn, er ikke positive egenskaper som voksen…

Også er det jo alltid noen som disse rådene fungerer for, fordi babyer og barn er ulike! Jeg har troen på å følge morsinstinkt, og gi masse kjærlighet og nærhet. Så kommer rutinene etterhvert når baby produserer melatonin og foreldre blir kjent med sin baby og hva som fungerer for den.
Takk for innspill!
Jeg stemmer også for morsinstinkt.

Også vil jeg benttte anledningen til å slakte uttrykket «snill baby». Jeg blir så irritert når forsøk spør meg «er babyen din snill?» Som om våkenetter, vil-ikke-sove-akkurat-når-det-passer-for-oss, gråter-fordi-hun-har-magesmerter eller nesten hva som helst annet betyr at babyen ikke er snill!! Det er jo ingen babyer som bevisst prøver å gjøre livet vanskelig for noen!
 
Når folk har spurt meg om jeg hadde en snill baby pleide jeg å svare: Nei!!!
Bare fordi det var gøy å se ansiktsuttrykket dems :hilarious: Anbefales å svare på den måten. Evt si han er en liten jævel! Er riktignok ikke alle jeg hadde sagt det til da, men men:hilarious:

Alltid spennende med rutiner på babyen. Herregud som jeg har styrt med det tidligere. Denne gangen er jeg litt mer at det blir som det blir. Denne pjokken må nesten bli med på lasset av kjøring og henting, møter, fritidsaktiviteter for brødrene osv..
Gleder meg helt sinnsykt til å ha en baby sovende på meg igjen da. Det skal nytes!
 
Back
Topp