Bok om å bli storebror..

Oceania

Elsker forumet
Helsesøster snakket om at det fantes bøker å lese som kan forberede 1-åringen til å bli storebror.. med bilder og greier.. noen som har tips om en slik bok? var på bokhandelen i dag og de hadde ikke peiling.. 

"I magen bor en baby"!! Den har jenta mi. Gøy, useriøs bok! Klaffer man kan åpne opp. (åpner mammas mage og der ligger babyen)

Trultan skrev:
"I magen bor en baby"!! Den har jenta mi. Gøy, useriøs bok! Klaffer man kan åpne opp. (åpner mammas mage og der ligger babyen)

Takk:)  Da skal jeg se etter den neste gang jeg er i bokhandelen.. han liker klaffer, så det er braemoticon

Bare hyggelig:) forfatteren heter Thomas Svensson dersom du sliter med å finne den:) ellers kan du kjøpe den på nett: haugenbok.no.

Trultan skrev:

den har vi også, morsom bok som han syns er spennende å lese 

Trultan skrev:

Den har vi å. Fin bok det der. Eller så har vi "Når Emma ble Emma" Den slo an her i huset
Ellers vil jeg anbefale en tysk barnebok!

*lykkeligst* skrev:

Trultan skrev:

Den har vi å. Fin bok det der. Eller så har vi "Når Emma ble Emma" Den slo an her i huset

OMG!!!! Jeg har ikke sett disse bildene i 25 år! Oj, det var litt koselig:-) ( Jeg er tysk og vi hadde denne boka på skolen i 3.klasse:-)) Hvor har du den fra??

Mamusia skrev:

OMG!!!! Jeg har ikke sett disse bildene i 25 år! Oj, det var litt koselig:-) ( Jeg er tysk og vi hadde denne boka på skolen i 3.klasse:-)) Hvor har du den fra??

Fått bildene på mail av en kompis
 Men seriøst. Er det der 3.klassepensum i Tyskland?

Trultan skrev:

*lykkeligst* skrev:

Trultan skrev:

MMinner faktisk bra om en bok eg hadde når eg var liten, men så er eg jo født på 70-tallet Her kaller vi spade for en spade altså!

Lånte forresten en bok på biblioteket som heter Hei Lillebror. Den var veldig koselig men gutten min klarte å rive den i stykker:s Og den er altså ikke å få tak i lenger så den må evt lånes på bibliotek;)

"I magen bor en baby" er en fin bok, men jeg tror ikke den forbereder noen på å bli storebror. Den handler bare om svangerskap, og stopper når babyen blir født. Den har ingenting om hvordan det er å leve med baby.

"Hei lillebror" er også grei. Den er veldig nordisk, og har flotte bilder som du kan snakke ut fra. Dessverre er den vanskelig å få tak i. 

Av de bøkene vi prøvde, synes jeg denne er best for de aller minste storesøsknene: http://www.amazon.com/My-New-Baby-Rachel-Fuller/dp/1846432766/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1330673022&sr=8-1  Den har harde sider som ikke blir revet i stykker. Den har masse koselige bilder av hverdagssituasjoner med baby. F.eks. babyen stelles, babyen bæres i bæretøy, babyen bades og storesøskenet hjelper til, babyen ammer og storesøskenet sitter ved siden av og spiser brød og drikker av kopp med sugerør, begge barna sitter på mammas fang for sangstund, babyen ligger i sengen og storesøskenet klapper forsiktig på den osv. Gutten min var 2 år da han ble storebror, og hadde tydeligvis lært noe av denne boken. Han hadde ikke sett på lillesøster mange sekundene, før han marsjerte på kjøkkenet og krevde drikke med sugerør. :P 

Vi har nettopp kjøpt "Emma og Lillebror" - og den slo godt an hos han på toogethalvt som skal bli storebror.

Den forbereder jo i den grad at storesøster/bror av at mamma skal få en til baby. Ergo hverdagen blir anderledes. Her har den ihvertfall hjulpet til at ho skjønner hva som ventes. Hvordan det blir i praksis vil tiden vise;)

Trultan skrev:
Den forbereder jo i den grad at storesøster/bror av at mamma skal få en til baby. Ergo hverdagen blir anderledes. Her har den ihvertfall hjulpet til at ho skjønner hva som ventes. Hvordan det blir i praksis vil tiden vise;)

Jeg tror ikke 1-2-åringer har forutsetning for å forstå hvordan hverdagen blir annerledes bare fordi det dukker opp en baby. De forstår uansett ikke at babyen skal være der hele tiden heller, eller at det blir mindre tid til dem selv. Ingen bok i verden kan forklare det fullt ut, men jeg synes de bøkene som viste hva vi kunne gjøre med babyen var de som hjelp mest. Gutten min elsket "i magen bor en baby", men den hjalp ikke på annet enn å forstå at det var en virkelig baby i magen. 

Unger er forskjellige... Her har ihvertfall min toåring skjønt at det skal komme en baby i hus. Der skal baby sova, den må skiftes bleie på osv. Men bare en bok i seg selv uten å prate mer om det har ikke så mye hensikt dersom man vil forbrede dem.. Men er et hjelpemiddel. Nå har jo mi jenta venta på denne babyen i evigheter, så når den endelig kommer blir det nok ikke like stas som å prate om det. Og ho har ikke sett en liten baby engang, så ho tror nok mamma skal få ny dukke;-) Samtale om det og visuelle inntrykk!!

Her går det i "Emma og Lillebror" viser litt korleis kvardagen blir med ein liten baby som krever ein del oppmerksomheit nokså umiddelbart, samt korleis den eldste kan oppfatte situasjonar (amming f.eks). Viser og storebror korleis han kan hjelpe til og kor mykje "leiking" ein baby held på med (dvs fint lite:P).

Ellers er storebror fan av "jordmødrene";P Så det har han fått sett litt på i lag med meg;)
Storebror er 3år og 5mnd forresten.
Eller pratar vi om då han budde i magen, korleis han kom ut og kva han krevde og gjor første tida.

*lykkeligst* skrev:

Mamusia skrev:

Fått bildene på mail av en kompis
 Men seriøst. Er det der 3.klassepensum i Tyskland?

Nå tviler jeg på at de fortsatt underviser med så gammel materiale, men ja, når jeg gikk i tredje klasse på 80-tallet så hadde vi denne boka. Husker veldig godt hvor flaut vi syntes det var å måtte lese det høyt... :-)

Back
Topp