Bok i kirken

Mine har ikke fått noe før de ble fire. Og seks.

Der vi bodde før kom det forresten noen på døra på ett års dåpsdagen hans, de hadde vel forresten med seg et eller annet, men jeg klarer ikke huske hva. Ikke ser jeg for meg at han har det noe sted heller. Det kom ingen på ett års dåpsdagen hennes. Og like etter flyttet vi

Begge er døpt, men ingen har fått.

Han har aldri fått noen "seksårsbok", men fikk altså bok da han var fire år. Sikkert litt ulikt fra menighet til menighet hvordan dette fungerer :).

Her er det heller ikke noe krav om å være døpt, men jeg tror invitasjonsbrevet bare sendes til de som er døpt, men de oppdordres til å ta med seg klassevenner om de vil på seksårsboka (som altså deles ut som førsteklassinbok), og det legges ut åpent på nett invitasjon til alle fireåringer og seksåringer. (Det ville vel bare vært flere som ble sure om brevet kom i postkassa adressert til en ikkedøpt fireåring)

Påmeldingen er på epost eller telefon, men om man kommer og ikke er påmeldt er det helt ok det også, de har ekstra bøker og tar opp navn på alle som kommer når de kommer i kirka, enten krysser av på lista eller skriver dem på. De inviteres på en kveld i uka før gudstjenesten også, til et lite opplegg hvor de bl.a lærer noen sanger de synger på gudstjenesten, også får de kveldsmat.

Det har jeg ikke hørt om før.

Google fører meg til enkelte kirker som har det, men det virker ikke like utbredt som 4 og 6?

Der vi bodde da eldste var 2 og her vi bor nå som eldste var 2 var dette i alle fall ikke noe. Men begge steder var fireårsboka aktuell (men begge har fått den her, vi flyttet hit det året han ble fire)
Det er kanskje ikke så vanlig?? Vi fikk invitasjon i posten til egen gudstjeneste med utdeling av bøker. Fin bok som handler om sauen krølle :-P

Han har aldri fått noen "seksårsbok", men fikk altså bok da han var fire år. Sikkert litt ulikt fra menighet til menighet hvordan dette fungerer :).

Ja, det er vel frivillig hva de deler ut/bruker penger på.

Jeg vet noen menigheter har et opplegg for hvert eneste årskull fra de er døpt til de er konformert. Det er gjennomført trosopplæring det!

Denne fireårsboka er ganske så vanlig, seksår noen steder, og åpenbart to år noen steder. Om noen år blir min ekdste invitert til tårnagentkveld, det er til åtteåringene/tredjeklasse, og jeg tror også de har "lys Våken" når de er noe eldre.

Min eldste er i alle fall veldig glad i disse dagene selv om vi ikke akkurat pleier gå i krika til vanlig. Også gjør vi stas på det, tar med tante og onkel (fadder på ham. Med yngste blir det å gå sammen med oss fordi de også har et barn av samme årgang) og mormor og morfar (farssiden hadde også vært velkommen, men de bor i en annen del av landet) og samles hjemme hos oss (eller min bror når det er hans som får) til et måltid.

Ja, det er vel frivillig hva de deler ut/bruker penger på.

Jeg vet noen menigheter har et opplegg for hvert eneste årskull fra de er døpt til de er konformert. Det er gjennomført trosopplæring det!

Denne fireårsboka er ganske så vanlig, seksår noen steder, og åpenbart to år noen steder. Om noen år blir min ekdste invitert til tårnagentkveld, det er til åtteåringene/tredjeklasse, og jeg tror også de har "lys Våken" når de er noe eldre.

Min eldste er i alle fall veldig glad i disse dagene selv om vi ikke akkurat pleier gå i krika til vanlig. Også gjør vi stas på det, tar med tante og onkel (fadder på ham. Med yngste blir det å gå sammen med oss fordi de også har et barn av samme årgang) og mormor og morfar (farssiden hadde også vært velkommen, men de bor i en annen del av landet) og samles hjemme hos oss (eller min bror når det er hans som får) til et måltid.
Ja, alle disse arrangementene har de i vår kirke og gutten min har vært med på både Tårnagentene og flere andre ting. "Lys våken" husker jeg ikke helt når de får tilbud om, men de er aktive i kirken vi tilhører overfor barna og familiene. Tilbudet har kommet seg veldig de siste årene takket være ny sogneprest samt at boligområdet vårt har vært i enorm utvikling med masse nybygg og dermed mange flere barnefamilier til området.

Det er en veldig "barnevennlig" og hyggelig prest her, samt at de har en barne og ungdomsarbeider som brenner for det, så det skjer en del her ja. Synes det er hyggelig jeg.

Back
Topp