Boblebad, spa og sånt

FruGlad

Elsker forumet
Hvordan var det med boblebad og sånt igjen? Skal på spa og vet at jeg ikke skal ta badstu, men kan jeg ta boblebad? Tar heller ikke noen kroppsinnpakning. Noe annet jeg bør tenke på?

Jeg tok boblebad på slutten på forrige mann, men om det er så lurt vet jeg ikke :/ ikke noe galt skjedde her i allefall :D

har hørt at du skal holde deg unna offentlige bobblebad..

Jeg tar boblebad og det er ikkeno stress la legen min :) Litt må man da kunne unne seg om ikke man skal være redd for bobler også! forøvrig samme temp i boblebad som varmebasseng og det er jo mange gravide i varmebasseng.

Jeg har både spørt sykepleiere og jm om dette.. og de sier som så att du kan både ta boblebad og badstu med måte!
Man skal kjenne godt på kroppen når det er nok sånn at man ikke blir overopphetet! Og kroppen er visst såpass god til å si fra at det kjenner man;)
Boblebad skal man være forsiktig med akkurat som bading i offentlig basseng, dersom slimproppen har løsnet/godt i det siste 14 dagene... fordi da er det fare for infeksjon... som de siste dagene ukene før fødsel...

ORIGINAL: **lilla**

har hørt at du skal holde deg unna offentlige bobblebad..

det er bare tull. det finnes ingen grunn til å holde seg unna offentlig boblebad, da må man i såfall holde seg unna svømmebassenger generelt og mange leger anbefaler jo gravide med bekkenplager å svømme. De kan jo ikke akkurat svømme i vasken.

Takk for raske svar, jenter! Er nemlig i Vail, Colorado og har bestilt litt spa hver dag de neste 3 dagene mens mannen skal stå på ski. Da ser jeg til at jeg ikke blir for varm, ellers gjør jeg det jeg vil. Har gitt beskjed om at jeg er gravid så får gravid-massasje osv. Gleder meg til å svømme for har ikke vært i basseng etter at jeg ble gravid og tror det kommer til å gjøre godt.

Da stikker jeg på spa! [8D]

Ååååå! Det hørtes helt uuuutrolig digg ut!!!! Bedre enn Danmarks tur hvertfall;) må nok ta en tur på spa før jeg popper;)
Kos deg MASSSSSE!!!

Jeg lurte på det samme angående boblebad og undersøkte med jordmor i tillegg til at jeg brukte et par døgn på å google hva jordmødre og leger har uttrykt på nett angående dette. Det inntrykket jeg fikk var at flertallet anbefalte gravide kvinner å holde seg unna offentlige boblebad og ta badstu med måte. Årsaken, som jeg forstod det, er på grunn av det økte bakterieinnholdet i det varme badevannet. Jeg droppet boblebadet... Når det gjelder spa forøvrig så vet jeg at mange spa-sentre tilbyr begrenset type behandling til gravide. En rekke type massasjer etc. er ikke anbefalt for gravide, så si i fra om at du er gravid så du får tilpasset behandlingen deg [:)]

Edit: vil også legge til at det er som regel en grunn til at jordmødre og leger går ut og anbefaler gravide å holde seg unna boblebad. Avgjørelsen om hva man velger å gjøre er jo selvfølgelig opp til hver enkelt, men syns det er unødvendig at folk skal gi tilbakemeldinger her på forumet om at "det er bare tull" osv. Opplevde det samme selv når jeg stilte det samme spørsmålet for noen måneder siden. Risikoen for at noe skal skje er jo som regel veldig lav, mener ikke å blåse opp farene med boblebad, men ikke uttal dere på den måten uten at dere er 100 % sikre!

Hilsen sniker...

Snikern!! [8D]

Jeg sier "bare tull" fordi jeg i utgangspunktet blir så provosert over alt mulig som blir sagt om det ene og det andre som skal være farlig. Jef var helt knust selv da folk her inne sa til meg at jeg skulle holde meg unna svømmebasseng, også får du gravidboka fra helsestasjonen som prydes med badende damer? Syns det skal gå begge veier jeg - de som fraråder kan også godt tenke seg om to ganger, og hvertfall komme med kildehenvisninger, på samme måte som jeg antar det forventes av de som sier det er bare tull.

For å være ærlig er det en slags dobbeltmoral ute og går for 99,9 % gravide her inne vil ikke ta influensavaksinen, noe som anbefales av... stort sett hele helsenorge vel??

ORIGINAL: Picea

Snikern!! [8D]

Jeg sier "bare tull" fordi jeg i utgangspunktet blir så provosert over alt mulig som blir sagt om det ene og det andre som skal være farlig. Jef var helt knust selv da folk her inne sa til meg at jeg skulle holde meg unna svømmebasseng, også får du gravidboka fra helsestasjonen som prydes med badende damer? Syns det skal gå begge veier jeg - de som fraråder kan også godt tenke seg om to ganger, og hvertfall komme med kildehenvisninger, på samme måte som jeg antar det forventes av de som sier det er bare tull.

For å være ærlig er det en slags dobbeltmoral ute og går for 99,9 % gravide her inne vil ikke ta influensavaksinen, noe som anbefales av... stort sett hele helsenorge vel??

Skjønner godt hva du mener. Skal man følge alle anbefalinger jordmødre kommer med i Norge så sitter man igjen med veldig lite. Angrer selv på at jeg ikke koste meg litt i boblebadet, men turte ikke risikere noe. Badet derimot masse i basseng, som jeg ennå har til gode å finne noen anbefalinger mot [;)] Forskjellen ligger visst i temperaturen og derfor bakterieinnholdet.

Men, poenget mitt var egentlig det at man avfeier det hele med "Det er tull", for det syns jeg er litt feil å gjøre og litt frustrerende å lese når man kan lese så mye som sier det motsatte. Og mente det ikke "personlig" mot deg kjære Picea, men skjønner det kunne bli oppfattet sånn. Er bare litt lei en tendens som jeg har sett i andre terminforum og spesielt på generelt - det å "avfeie" helt at det finnes flere "sannheter" - om man kan si det sånn... Er ikke så flink til å ordlegge meg, så håper du skjønner hva jeg mener og at du ikke ble fornærma/sur på meg... [8|]

Jeg syns det er viktig at når man tar avgjørelser som gravid at man tar avgjørelser basert på en egen risikovurdering...

Man skal holde seg unna offentlige bad, boblebad og bade i sjøen kun hvis slimproppen har gått[:)]
Utover det er det bare å kose seg.
Eneste man skal passe på er å ikke bli overopphetet, så ha med deg en flaske kaldt vann og drikk rikelig.
Lytt til kroppen, for om du blir svimmel elelr kvalm er det på tide å komme seg opp[:)]

Vær også forsiktig med massasje i korsryggen og rundt bekkenmuskulaturen i rumpa, det kan bli fryktelig vondt om dette masseres feil.

Nyt[:D]

ORIGINAL: Fuglen

Snikern!! [8D]

Skjønner godt hva du mener. Skal man følge alle anbefalinger jordmødre kommer med i Norge så sitter man igjen med veldig lite. Angrer selv på at jeg ikke koste meg litt i boblebadet, men turte ikke risikere noe. Badet derimot masse i basseng, som jeg ennå har til gode å finne noen anbefalinger mot [;)] Forskjellen ligger visst i temperaturen og derfor bakterieinnholdet.

Men, poenget mitt var egentlig det at man avfeier det hele med "Det er tull", for det syns jeg er litt feil å gjøre og litt frustrerende å lese når man kan lese så mye som sier det motsatte. Og mente det ikke "personlig" mot deg kjære Picea, men skjønner det kunne bli oppfattet sånn. Er bare litt lei en tendens som jeg har sett i andre terminforum og spesielt på generelt - det å "avfeie" helt at det finnes flere "sannheter" - om man kan si det sånn... Er ikke så flink til å ordlegge meg, så håper du skjønner hva jeg mener og at du ikke ble fornærma/sur på meg... [8|]

Jeg syns det er viktig at når man tar avgjørelser som gravid at man tar avgjørelser basert på en egen risikovurdering...

Jeg tok det ikke personlig[;)] Det var et spark til alle ;p Man velger selv hva man vil gjøre; om man spør andre må man regne med å få forskjelige svar, og de som svarer må regne med det samme -sånn som jeg og du :) Det er bare lett å blåse litt frustrasjon her inne fordi, hvertfall jeg, syns likesom at det som gravide sier; de er loven, og jo flere som sier det, jo mer riktig er det(ref. svineinfluensavaksine). Det er MYE lettere å lage lynsjestemning MOT de som spiser salami og boblebader, enn de som ikke gjør det, og det syns jeg skal tas med i betraktning. MIN lege sier svøm og kos deg, hopp i boblebadet, men ikke vær for lenge i badstu, og jeg har vært i varmebasseng ca 1 gang i uka siden jeg ble gravid for ca. 16 uker siden. Jeg har kutta ut badstu, kaldkulp og stuping -mine 3 favoritting[:(]

Det der med slimproppen og sånt vet jeg for lite om, men det er sikkert ikke aktuelt ennå.

Jeg er helt blid og hormonfri altså (jeg har brukt opp alle på kjæresten min :P)

Sitter på hytta nå, og har boblebad her.. Kanskje jeg skal slenge meg ut i litt [;)]

spurte 2 jordmødre om dette da vi har boblebad hjemme, og de sa jeg kunne nyte det.
bare passe på å ikke bli overopphetet [;)] gjelder det samme med badstue, men ikke infrarød badstue...
når jeg tok boblebad på spa med småen i magen så måtte jeg kun sitte på den ene siden, da boblene var svakere der...mer begrunnet de det ikke...men om de ikke kan se at man er gravid på offentlig spa, så si fra...så kan man få eget program for gravide[;)] 

Trur du kommer til å få forskjellige svar, så bare stol på instinktan dine :)
Æ fikk beskjed av jordmor om å holde mæ unna badstue (overopphetning) og boblebad (bakteria).

Jeg kooooste meg, jeg! [:D] Tok boblebad, men hadde med kaldt vann å drikke og var ikke så lenge nedi av gangen. Tenkte at det ikke var så mye varmere der enn i badekaret hjemme. Ikke var det så masse bobler i det heller. Svømte litt i bassenget også, men syntes det var 2 grader for kaldt i vannet til at jeg ville bli i det lenge. Massasjen var veldig deilig. Og sånn gravidpute fungerte mye bedre enn jeg trodde det skulle; første gang på lenge at jeg har ligget på magen!

Ellers så tenker jeg at det for oss alle, enten vi stiller spørsmål eller svarer, er viktig å huske på at vi ikke er fagpersoner òg at også fagpersonene er uenige om mange ting. Men det er ofte fint å samle andres meninger når man lurer på noe eller synes det er forvirrende med fagpersoners ulike meninger om ting. Uansett så er det jo en selv som tar avgjørelsene.

(Jeg tror også at man blir "tøffere" i andre, tredje svangerskap enn i første når man ikke har vært gjennom dette før).

Ha en fortsatt fin helg, jenter! [:)]

Jeg tar boblebad og det er ikkeno stress la legen min :) Litt må man da kunne unne seg om ikke man skal være redd for bobler også! forøvrig samme temp i boblebad som varmebasseng og det er jo mange gravide i varmebasseng.

samme her! Det hjelper så på ryggen.
Når blobblene kommer setter jeg meg opp da. For jeg syns det er så ubehagelig...

Back
Topp