Bo i høy etasje uten heis; kan man bli lengre på sykehuset

Lykkekløver

Elsker forumet
Januarlykke 2019
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Vi bor i fjerde etasje uten heis og jeg har tenkt slik at jeg tviler på jeg kommer meg opp etter fødsel.
Er det noen som vet noe om dette mtp liggetid?
Jeg vil helst ikke forlate sykehuset før både melkeproduksjon er i gang og kroppen min ikke føles mørbanket.
Jeg er førstegangsfødende også og har hørt at man ikke kastes ut om man vil ligge lengre.

Jeg bor i Bergen så vil føde på KK

Du må bare høre med de. Evt høre med helsesøster/lege hva hun tror. Er det manko på senger og du og baby er friske og fine, er vel vanlig liggetid etter fødsel et par dager? Du blir ikke kastet ut etter noen timer iallefall.
Men kanskje det er lurt å få noen til å bli med deg hjem når du drar, hvis du bor alene, for baby med bilstol er tung å bære fire etasjer

Du må bare høre med de. Evt høre med helsesøster/lege hva hun tror. Er det manko på senger og du og baby er friske og fine, er vel vanlig liggetid etter fødsel et par dager? Du blir ikke kastet ut etter noen timer iallefall.
Men kanskje det er lurt å få noen til å bli med deg hjem når du drar, hvis du bor alene, for baby med bilstol er tung å bære fire etasjer
Jeg har samboer :D
Vil helst ikke hjem før alt er i orden med baby og meg mtp amming etc heller. Og det at jeg skal opp 4 etasjer er også avskrekkende

Vi bor i fjerde etasje uten heis og jeg har tenkt slik at jeg tviler på jeg kommer meg opp etter fødsel.
Er det noen som vet noe om dette mtp liggetid?
Jeg vil helst ikke forlate sykehuset før både melkeproduksjon er i gang og kroppen min ikke føles mørbanket.
Jeg er førstegangsfødende også og har hørt at man ikke kastes ut om man vil ligge lengre.

Jeg bor i Bergen så vil føde på KK
Her får vi ligge «så lenge vi vil», men er et lite sykehus. Har de barselhotell der du skal føde? Jeg blir ganske handikappa etter fødsel, og klarer ikke gå på noen dager. Så jeg blir på sykehuset til jeg føler meg bra nok til å dra hjem :)

Vi reiste hjem 3 dager etter fødsel og jeg skulle nok klart å komme meg opp fire etasjer, men litt tid og hjelp. Var ikke helt hjelpeløs, kom meg ganske fort selv om det var vondt å sitte etter fødselen, men klarte fint å gå. Melken kom for fullt på dag 5 her.

Høres ut som at det hadde vært bedre å funnet seg et annet bosted, men muligens lettere sagt enn gjort?

Alternativt tenke over om det er noen dere kan bo hos første tiden etter fødsel?

Jeg har samboer :D
Vil helst ikke hjem før alt er i orden med baby og meg mtp amming etc heller. Og det at jeg skal opp 4 etasjer er også avskrekkende
Jeg tror det skal gå bra. Er vell rundt 3 dg for førstegangsfødende. Er noe galt eller noe så blir du ikke sendt hjem. Du greier nok fint å gå opp de etasjene de dagene etter fødsel. Tviler på du blir sendt hjem om du ikke kan gå. Tror det med å gå er noe de ser på, prøv å gå oppe så fort som mulig. :)

Høres ut som at det hadde vært bedre å funnet seg et annet bosted, men muligens lettere sagt enn gjort?

Alternativt tenke over om det er noen dere kan bo hos første tiden etter fødsel?
Nei det har vi ikke :) Det er absolutt glemmesak hehe :) Vi har to hunder også så vi må nesten hjem etterhvert, eller samboer må vel hjem først uansett.

Håper jeg kommer meg opp. er jo best å være hjemme. vi har verdens beste seng også, nyoppusset leilighet etc. og pelsbarna. så så lenge alt er i orden vil jeg jo hjem. Men OM jeg har en tøff fødsel er det jo greit å få bli litt lengre

Nei det har vi ikke :) Det er absolutt glemmesak hehe :) Vi har to hunder også så vi må nesten hjem etterhvert, eller samboer må vel hjem først uansett.

Håper jeg kommer meg opp. er jo best å være hjemme. vi har verdens beste seng også, nyoppusset leilighet etc. og pelsbarna. så så lenge alt er i orden vil jeg jo hjem. Men OM jeg har en tøff fødsel er det jo greit å få bli litt lengre
Det kommer nok til å gå kjempe bra:):D

Da skjønner jeg. Holdt på å redigere innlegget mitt ista, syns det kom litt feil ut:p

Tenker at det kan være en stor fordel med bæresjal uansett :) Feks Caboo Close Carrier. Kan brukes fra nyfødt:)

Jeg dro hjem på dag 4, og da kunne jeg blitt lenger fordi jeg slet med ammingen, så du blir nok ikke sendt hjem hvis ikke ammingen er Ok og du ikke ønsker det.. og de trappene tror jeg det skal mye til at du ikke klarer.. :)

Baby skal ta en blodprøve etter 48t, så de vil nok uansett du blir så lenge. Tror det er vanlig med 3 døgn for førstegangsfødende hvis alt er bra. Om det er noe som ikke er ok så får du nok bli. Melkeproduksjonen er kanskje ikke ordentlig igang, men her får vi hjemmebesøk av helsesøster etter fødsel som veileder ifht amming og veier barnet. Mulig dette varierer fra kommune til kommune. At du bor i fjerde etasje uten heis tror jeg ikke de tar hensyn til for å være ærlig om du etter forholdene er normal ellers. Aldri hatt problemer med å gå etter en fødsel, men vet ikke helt hvorfor du tenker at det skal bli vanskelig? Du har kanskje andre plager ifht dette? Mye værre å gå på do for å si d sånn :eek::hilarious:

Det er ikke en selvfølge å være så mørbanket at man ikke kan gå etter fødsel :) Når du har samboer får vel han være hjemme i 2 uker etter fødsel, så jeg personlig ser ikke heeelt problemet.

Det er ikke en selvfølge å være så mørbanket at man ikke kan gå etter fødsel :) Når du har samboer får vel han være hjemme i 2 uker etter fødsel, så jeg personlig ser ikke heeelt problemet.
Det er ikke så lett å være førstegangs.. en vet på mange måter ikke hva man «går til», og da får man mange rare tanker..
Jeg er tredjegangs men med ny mann og kjenner meg så forvirret og med mange rare tanker selv :hilarious::happy:

Det er ikke så lett å være førstegangs.. en vet på mange måter ikke hva man «går til», og da får man mange rare tanker..
Jeg er tredjegangs men med ny mann og kjenner meg så forvirret og med mange rare tanker selv :hilarious::happy:

Jeg var førstegangs i mai (og enslig). Men trappegåing var ikke en av mine bekymringer altså ;)

Back
Topp