Bo dilemma :(

Qvini

Glad i forumet
Vi har et stort dilemma, som faktisk sliter på forholdet! Hvor i all verden skal vi bo???
Samboeren min er fra en gård (hvor vi leier en leilighet nå idag) og han vil jo såkalte ta over dette stedet! Det har fått takst på 5,3, mens vi skal få det for 3 mill så er jo en kjempe deal!! Men det er så gammelt og vi må gjøre så fryktelig mye! Å jeg er ikke med på noe av planleggingen og får ikke vite noen ting - nå i sta fant jeg ut at vi ikke skulle ta over før mai i neste år!! Å jeg vil ha et hus som jeg har flyttet inn i til babyen kommer!! M vil heller helst ikke pusse opp fordi det koster penger og det huset har jo fungert i tre generasjoner sånt som det står nå :( men ja da skal jeg aldri ha gjester eller noe, blir rett så slett flau!!

Men er som om det skal legges så til rette for foreldrene hans, de skal først pusse opp kjelleren før vi kan ta over! Og vi må drive å betale leie til mora i ett år til, fordi det er jo en fin inntekt til dem! (Istedenfor at vi kunne begynt å betalt på lånet) uff kjenner jeg blir så oppgitt! Jeg må bo i en liten leilighet med ett sove rom - hvor det ikke er plass til seng! Og ikke kan vi kjøpe noen ting fordi vi må jo spare til lånet!! - har ikke fått kjøpt noe baby stuff fordi han mener vi heller må spare! Dette blir tydeligvis et barn som verken har seng, rom, vogn eller noe! Fordi vi skal være fattigmann i følge samboer! Er så lei av å ha det sånt!

Kunne bare tenkt meg å kjøpt noe som jeg kan flytte rett inn i nå i sommer!! Dette her ble virkelig langt sorry for det!! Måtte bare få blåst ut litt!! Ellers er jeg redd for det hadde oppstått en ny krangel i denne mini tiny leiligheten ;) haha

Aj aj dette skjønner jeg veldig godt er frustrerende.

Starter med å gi deg en god klem.

Vet ikke om du vil ha råd...føler ikke heeelt at du spør om det.. men jeg drister meg til å gi deg noen uansett.
Kan jo virkelig skjønne at din sambo vil ta over gården, og jeg tenker at her er dere to som skal inn (tre) og det er viktig at alle er med å får sagt sitt.

Kanskje dere kan kompromisse litt? Dersom dere skal bo her, må du få lov til å pusse opp x antall rom?
Eller dere flytter et annet sted hvor dere slipper å pusse opp?

Å ta over et sted som krever mye oppussing er uten tvil krevende, men også veldig veldig spennnende.
Man former virkelig sitt eget hjem.

Jeg derimot... hadde synes det var mest avskrekkende å ha svigers i kjelleren ;)
Hadde heller hatt et stygt kjøkken enn svigers i kjellern ;)

Huff, skjønner godt at det ikke er ideelt for deg!
Vi overtok en liten gård som tilhørte mannens familie, men det var ikke på laaangt nær så dyrt, heller billig. Likevel ble jeg aldri fortrolig med å bo der, veldig mye som gjorde det tungvint og ikke gode løsninger i huset syns jeg+++. Og en gård krever mye arbeid, og med en mann som er mye borte ble det for mye for oss. Det innså han heldigvis og vi har nå kjøpt oss et hus som krever mindre stell og som har mye bedre løsninger for oss og guttungen. Vi trives veldig godt begge to, og det føles som 100kg av skuldrene mine!
Og jeg syns din historie virker mye verre, både økonomisk, med svigers så tett på og i tillegg får du ikke pusse opp.
Med andre ord, jeg forstår deg veldig godt og håper mannen din kan begynne å se litt fra din side.
Og ja, oppussing med småbarn er vanskelig, vi hadde myyye barnepass og myyye oppussingshjelp for å komme inn, og det var ikke mye voldsomme ting vi gjorde.

Aj aj dette skjønner jeg veldig godt er frustrerende.

Starter med å gi deg en god klem.

Vet ikke om du vil ha råd...føler ikke heeelt at du spør om det.. men jeg drister meg til å gi deg noen uansett.
Kan jo virkelig skjønne at din sambo vil ta over gården, og jeg tenker at her er dere to som skal inn (tre) og det er viktig at alle er med å får sagt sitt.

Kanskje dere kan kompromisse litt? Dersom dere skal bo her, må du få lov til å pusse opp x antall rom?
Eller dere flytter et annet sted hvor dere slipper å pusse opp?

Å ta over et sted som krever mye oppussing er uten tvil krevende, men også veldig veldig spennnende.
Man former virkelig sitt eget hjem.

Jeg derimot... hadde synes det var mest avskrekkende å ha svigers i kjelleren ;)
Hadde heller hatt et stygt kjøkken enn svigers i kjellern ;)

Svigers skal vist bo her i kjelleren til de stryker med! Om jeg liker det eller ei!! Selv oppvokst med farmor i kjeller, kjempe kos for meg som barn! Men vet at hun har gått på en del nerver hos mamma! Prøvd å forklare dette til samboer med vil ikke høre!!

Det er nettopp det de skal få gjøre seg ferdig med oppussingen og flytte inn i kjelleren før vi før flytte over! Noe jeg synes er urettferdig fordi alt blir lagt opp sånt så det passer de perfekt!

Vi må flytte over og pusse opp (som vi må gjøre selv) med en seks mnd gammel baby!! Og det kjenner jeg kommer til å bli mega stress, blir dårlig bare av tanken på det nå!! :(

Å iallfall når vi ikke kan begynne med et og et rom når de bor der! - fordi det blir upraktisk for de! Samtidig som de passer på å aldri ta opp noe av dette når jeg er tilstede fordi jeg tørr å si litt! Å samboeren min bare nikker på hode fordi det er foreldrene hans! Samtidig som han tar det som et angrep på han og familien når jeg kritiserer noe av det!! :( ikke noe gøy!!

Hva ville dere gjort? Noen som har drevet med oppussing med småbarn?

Og tips og råd mottars med stor takknemlighet!! ❤️

Huff, skjønner godt at det ikke er ideelt for deg!
Vi overtok en liten gård som tilhørte mannens familie, men det var ikke på laaangt nær så dyrt, heller billig. Likevel ble jeg aldri fortrolig med å bo der, veldig mye som gjorde det tungvint og ikke gode løsninger i huset syns jeg+++. Og en gård krever mye arbeid, og med en mann som er mye borte ble det for mye for oss. Det innså han heldigvis og vi har nå kjøpt oss et hus som krever mindre stell og som har mye bedre løsninger for oss og guttungen. Vi trives veldig godt begge to, og det føles som 100kg av skuldrene mine!
Og jeg syns din historie virker mye verre, både økonomisk, med svigers så tett på og i tillegg får du ikke pusse opp.
Med andre ord, jeg forstår deg veldig godt og håper mannen din kan begynne å se litt fra din side.
Og ja, oppussing med småbarn er vanskelig, vi hadde myyye barnepass og myyye oppussingshjelp for å komme inn, og det var ikke mye voldsomme ting vi gjorde.

Uff ja!! Er grusomt!! Er sinnsykt mye velikehold osv også :( og samboer har ikke fast stilling engang så alt avhenger av min inntekt! Og han går ut ifra at far min stiller til kursjonist :/ har sagt at det er uaktuelt for da blir det JEG som eier alt! Å jeg vil ikke sitte med en svær gård, jeg kunne tenk meg å bo i et boligfelt som jeg har bodd i hele mitt liv! Å hatt 20 barn å leke med når jeg går ut av døra- mens her må barnet gå 2 km før å komme til andre barn :(

Vi har pusset opp med små barn, men vi har mye erfaring med oppussing fra før av...
Og det aller aller aller viktigste når man pusser opp (som par) er at man klarer å samarbeide og begge trår til.

Å pusse opp med småbarn går fint for noen, for andre går det overhode ikke..
Og mye av det er avhengig av barnet, har det gode soverutiner og sover gode lange dupper og hele natta feks så er det selvsagt mye enklere enn hvis det er powernaps og urolig netter.

Jeg ville, så lagt det lar seg gjøre... forhandle med sambo så begge gir og tar, og ikke minst prøv så godt det lar seg å gjøre å holde diskusjonen unna svigers når det gjelder valg av bosted.

Men derimot forhandlingene iforkant hvis dere bestemmer dere for å bo der, bør dere begge være til stede og begge parter må gi og ta :)

synes jeg da..

Uff ikke noe kjekt å lese dette :(
Sender deg en klem å håper dette ordner seg for det høres ikke noe kjekt bra ut :(

Svigers skal vist bo her i kjelleren til de stryker med! Om jeg liker det eller ei!! Selv oppvokst med farmor i kjeller, kjempe kos for meg som barn! Men vet at hun har gått på en del nerver hos mamma! Prøvd å forklare dette til samboer med vil ikke høre!!

Det er nettopp det de skal få gjøre seg ferdig med oppussingen og flytte inn i kjelleren før vi før flytte over! Noe jeg synes er urettferdig fordi alt blir lagt opp sånt så det passer de perfekt!

Vi må flytte over og pusse opp (som vi må gjøre selv) med en seks mnd gammel baby!! Og det kjenner jeg kommer til å bli mega stress, blir dårlig bare av tanken på det nå!! :(

Å iallfall når vi ikke kan begynne med et og et rom når de bor der! - fordi det blir upraktisk for de! Samtidig som de passer på å aldri ta opp noe av dette når jeg er tilstede fordi jeg tørr å si litt! Å samboeren min bare nikker på hode fordi det er foreldrene hans! Samtidig som han tar det som et angrep på han og familien når jeg kritiserer noe av det!! :( ikke noe gøy!!

Hva ville dere gjort? Noen som har drevet med oppussing med småbarn?

Og tips og råd mottars med stor takknemlighet!! ❤️

Vi har pusset opp med små barn. Guttungen er nå 18mnd og er bonusmamma til en på 12år.
2 svangerskap mens vi pusser opp.
Kjøpte enebolig sentralt i Bergen for omlag 2år siden. Dette måtte vi ut med 4mill for. Mer eller mindre et oppussingsprosjekt. Nå er det allerede steget til omlag 5,5mill fikk vi vite nå når vi måtte ha takst for mer utbygging.
Syke priser i Bergen!! Nabohuset gikk nå for betraktelig mer enn det, så det er jo kjekt å vite.
Jeg er forresten også odelsjente selv, så forstår det der i forhold til gård litt altså. Men under de forholdene du beskriver, nei ellers takk.

Uff ja!! Er grusomt!! Er sinnsykt mye velikehold osv også :( og samboer har ikke fast stilling engang så alt avhenger av min inntekt! Og han går ut ifra at far min stiller til kursjonist :/ har sagt at det er uaktuelt for da blir det JEG som eier alt! Å jeg vil ikke sitte med en svær gård, jeg kunne tenk meg å bo i et boligfelt som jeg har bodd i hele mitt liv! Å hatt 20 barn å leke med når jeg går ut av døra- mens her må barnet gå 2 km før å komme til andre barn :(
3 mill i huslån uten fast jobb hadde jeg sliti med å godta, det koster. Vi har omtrent det nå, og det er bare midlertidig, og vi har absolutt ålreit utbetaling tilsammen. Og sålenge dere trenger kausjonister og alt det skal gå på deg og dine foreldre er det vel ikke noe å lure på. Først og fremst skal de ønske å kausjonere, og det er ikke alle som vil. Hva med hans foreldre som kausjonister?
Skjønner godt det med byggefelt, jeg og vokste opp i det:-)
Kjedelig når det blir skjult for deg itillegg. Jeg følte litt at vi overtok hans families hus, og alle de hadde mer tilhørighet der enn meg, selvom jeg kunne gjøre akkurat hva jeg vilke der..

Back
Topp