Noen forslag:
· Bytte med søsteren din
o Hun bor hos deg (gratis mot å ta vare på dyrene), du flytter hjem : mulighet for å bytte tilbake når du blir klar
o Hun flytter inn hos deg, istedenfor foreldrene dine?
· Moren/faren din bor hos deg en stund, til du blir trygg?
· Foreldrene hans tar vare på dyrene
· Annonser etter en eller flere ivrige dyreglad tenåringer, som kunne tenke seg å ta vare på dyrene mot ridning
· Nettbaserte studier
· Starte å studere etter jul
· Søke 1måned permisjon fra studiet? (får sikkert uansett permisjon til fødsel samt 2 uker)
· Om det ikke er obligatorisk oppmøte: studere hjemmefra til det har stabilisert seg
· Om ikke hele utdanningen finnes nettbasert: finn noen fag som går nettbasert – start med disse hjemmefra frem til jul/ evt. frem til våren.
Jeg har et barn fra før, og ville nok prøvd å se på mange løsninger for å slippe å være alene de første 2 månedene. Det er mye som kan skje rett etter en fødsel, selv om det er naturlig og ikke farlig. Hadde blødninger og kraftige etterrier i 2 måneder (nøyaktig - merkelig nok), var helt avhengig av at han gjorde alt i huset handlet/lagde mat, tok også mye bleieskift (ikke så lett å skifte bleier med rier). Han startet heldigvis ikke i jobb før en uke etter dette, da jobbet han konstant 150prosent - jobb + studier. Det klarte vi bra - til tross for kolikk og dødtrøtthet(men sånn skal det være), dog - aldri igjen. Fra 4 måneder storkoste jeg meg, selv om jeg stortsett var alene, hadde ingen familie i landsdelen og han kom hjem for å se meg gå i nattamming) – hadde nok spart på forholdet å bo to steder om man i grunnen skal være alene. Han hadde bare et halvt år igjen av studiet, så det var på et vis en investering for oss – og han var avhengig av å gjøre det akkurat det dette halvåret for å beholde jobben. Men vet han synes det var vanskelig å gå glipp av så dyrebare måneder i ettertid. Denne gangen blir det ingen studier og ingen overtid. - Det var betingelsen for barn nummer 2. Og han er forberedt for å ha han ansvar for alt de første 2månedene - denne gangen er han bare hjemme 2perm +3uker ferie - og forventer ingen søvn, ettermiddagspauser de første ukene tilbake i jobb.
De fleste har jo ikke etterrier etter første barnet, og stort sett går det jo greit etter fødsel, men det er mye de første månedene. Etablering av søvnrutiner (babyen kan jo ha våkentid når som helst, amming (hele tiden hele døgnet, husker jeg det kjentes ut som) Og uavhening av det, er likevel noe spesielt det øyeblikket man står alene med babyen og fortstår at man er helt alene med ansvaret for noe så lite og sårbart. Jeg er glad vi var to til å fumle og finne ut hvordan vi skulle klare alt sammen helt i starten. Var veldig viktige øyeblikk for oss som par.
Ville prøvd å lage en ordning i alle fall for de første ukene/månedene, selv om du er glad i å klare deg selv. (kjenner godt til dette - hadde ingen i landsdelen etter de to første månedene og vi har alltid klart oss alene, men om jeg hadde hatt noen jeg var komfortabel med, hadde jeg fått dem til meg om jeg var alene de første månedene. – spesielt til dyrene) Tror jeg ville tatt en prat med ham om den første perioden – I gamledager fikk man husmorvikar rett etter fødselen – i dagens samfunn er dette mannens jobb. Finnes jo barselfeber, keisersnitt osv. mye som kan dukke opp, så om han drar bør han vær forberedt på å søke utsettelse/permisjon ved behov, eller at noen kommer til deg/du drar til noen andre. Er jo uansett viktig at du får trygghet/ro så du kan konsentrere deg om babyen og ammingen. Og at når han kommer hjem har han ansvaret for absolutt alt, innhandling av all mat du trenger til neste periode, husvask, rydding, barnestell osv. Mannen min pendlet i fjor høst( kom hjem annenhver uke), og da vasket han huset, handlet alt vi trengte for de neste to ukene, lagde mat og prøvde å få så mye kvalitetstid med sønnen sin som mulig, og det gjorde at alt gikk rundt. Han gjorde det som sin del av ansvaret for sønnen sin, siden han ikke var tilstede ellers og ikke kunne rydde opp etter ham eller lage mat til ham ellers. Han tok også alt ansvaret for økonomi/administrasjon det halvåret, for det kunne han gjøre fra der han var. Tror i grunnen han synes det var godt å kunne bidra. Vi pleide jo selvfølgelig å gjøre ting som familie og noen ganger litt parting på kvelden, eller jeg prøvde å gjøre noe for meg selv. Men sønnen vår var utrolig mye syk det halvåret, og nattesøvnen minimal, så ofte sov jeg/ble jeg syk nesten hele helgen.
Uansett kommer han vel hjem til fødsel og de 2 første ukene? - Han har nok rett på permisjon fra studier til det.