Bmi over 40

En tråd i 'Spør ernæringsrådgiveren' startet av FrkNordby93, 2 Jun 2017.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. FrkNordby93 Forelsket i forumet

    Hei!
    Jeg får idag Letrozol for at jeg skal klare å bli gravid. Ikke lykkes tl nå.
    Har nå begynt å halvere alle porsjonene og prøver å være flink å gå turer.
    Jeg vil gjerne ha en viss peiling på hvor man kcal jeg bør få i meg daglig for å ha en stabil forbrenning?
     
  2. Anny88 Flørter med forumet

    Hei!
    Jeg har også bmi på over 40 og går på kurs på en overvektsklinikk [emoji4] Der fikk vi et par forslag angående kost og dette å gå ned i vekt. Den ene er ganske drastisk og tilsier 1200 kcal om dagen (knekkebrødkuren) mens den andre er litt snillere på 1500-1600 kcal om dagen [emoji4] jeg prøver å kjøre rundt 1200 om dagen og har til nå gått ned 10 kg [emoji2] nå trener jeg også da... men det funker for meg i hvert fall [emoji6][emoji1]

    Tror vi er litt i samme båt [emoji6] Masse lykke til [emoji4]
     
    • Liker Liker x 1
  3. FrkNordby93 Forelsket i forumet

    Hva er knekkebrødkuren ? :D
     
  4. Anny88 Flørter med forumet

    Rett og slett at du kjører knekkebrød til alle måltider utenom middag, og til middag skal du da ha mest grønnsaker og si 100 g kjøtt/kylling eller fisk (sånn ca)
     
  5. smiley :) Glad i forumet Septemberbarna 2019 Assistert-jentene

    Takk for tipset :)
    Blir ikke det for ensidig kost?

    Fint om du kan dele flere tips med oss :)
     
  6. Anny88 Flørter med forumet

    Joda det kan nok bli litt ensidig [emoji23] er nok viktig å variere litt på hva man har på disse knekkebrøda [emoji4] pynt opp med salat, agurk, paprika osv. Og nå får man jo tak i de fleste pålegg i et sunnere/lettere alternativ som smaker omtrent det samme (synes jeg i hvert fall) [emoji6]

    Kan jo dele mine tips som har funket på meg, og det er at jeg et par uker innimellom kjører kun knekkebrød i ukedagene, ikke middag! Men jeg koser meg litt i helgene med god middag og evt noe annet godt [emoji4] ved å gjøre dette så har jeg klart å forminske magesekken en del, så jeg orker nesten ingenting i forhold til hva jeg kunne stappe i meg før dette funker jo helt klart med middag også, bare man halverer litt og spiser mer grønnsaker! Men da jeg er et skikkelig middagsmenneske valgte jeg å droppe middagen helt en liten periode [emoji6] noe som helt tydelig ga resultater her [emoji1]

    Ble kanskje litt rotete skrevet, men dette er mine erfaringer da [emoji85][emoji8]
     
    • Liker Liker x 1
  7. smiley :) Glad i forumet Septemberbarna 2019 Assistert-jentene

    Synes det var oversiktlig skrevet, kort og presist. Fikk utrolig mye relevant informasjon ut av ditt svar :) Takk.

    Hvor lang tid tok det før du var nede i -10 kg og hvordan begynte du med trening? Da tenker jeg på om du var veltrent fra før av eller bygge du kroppen opp gradvis? Hvis du begynte trene gradvis, hvordan gjorde du det, øvelser/repetisjoner eller gikk du turer?

    Ca. hvor lang tid trenger magesekker på å forminske? :D

    Håper det er greit at jeg spør :)
     
  8. ivfbabyjuni2017 Glad i forumet Sommerfuglene 2017

    Bare må kommentere at viss du melder deg inn i f.eks vektklubb.no, så vil du få opp hva du skal ligge på av kcal i forhold til høyde og vekt.
    Når jeg hadde bmi på rett over 30 skulle jeg ha ca.2000 kcal til dagen. Så jeg synes det er for lave forslag som er gitt over her. Kroppen går i sparebluss. En må tenke som så at viss en begynner med for lite kcal, hvor lite skal en da tilslutt spise når det etter hvert stopper opp og en må spise enda mindre...
    Absolutt ingen ekspert på annet enn å gå opp og ned i vekt i åresvis.. å telle kcal fungerer veldig bra det! (Helt til en sånn som meg gir opp og trør i trynet og ender opp tyngre enn noengang..)
     
    • Liker Liker x 1
  9. Anny88 Flørter med forumet

    Så bra at du fikk noe ut av det! [emoji1]
    Brukte rundt 12 uker på å gå ned 10 kg [emoji4] Sìden jeg gikk/går på dette kurset så hadde vi trening der hver fredag. Og da trente vi i intervaller; 4 min på tredemølle/sykkel/elipsemaskin eller step-kasse. Så var det 4 min med tabata (hvis du har hørt om det?). Etter en gang på dette så investerte jeg i en elipsemaskin og kjørte dette hjemme [emoji4] men jeg er også veldig glad i å danse, så har flere dvder med zumba [emoji1] så jeg bytter litt på [emoji4] Vi har også et par herlige hunder i hus som også trenger turer, så da kommer jeg meg ut [emoji6]

    Jeg var ikke noe særlig veltrent når jeg startet opp igjen nå! Har trent sånn litt hipp som happ i alle år, men kondisjonen var og er lik null [emoji23] haha...

    Og når det gjelder magesekken så merket jeg kun etter 2-3 uker med knekkebrødkuren at jeg ikke lenger orker så mye som vanlig [emoji6]

    Det er selvfølgelig helt greit at du spør, hvis min informasjon kan hjelpe flere så er jo det flott!! [emoji1][emoji1] Overvekt er ikke noe moro [emoji21]
     
  10. Anny88 Flørter med forumet

    Og dette er jeg helt enig i! [emoji6] var selv medlem av vektklubb.no sist jeg gikk den 20 kg, så det funker virkelig [emoji1][emoji1] Og ja, kroppen skriker etter mer mat med så lite kcal, men så forminskes også magesekken litt etter litt og da trenger man ikke så mye lenger [emoji4]

    Men dette er jo selvfølgelig bare av egen erfaring utifra hva jeg har fått vite på sykehuset[emoji4] alle må jo finne sin egen måte, som passer best for en selv [emoji1]
     
  11. Thea fra Melk.no Flørter med forumet

    Hei FrkNordby93,

    Varige livsstilsendringer kan ofte være vanskelig å få til på egenhånd. Man bør bruke god tid, og innføre nye rutiner litt etter litt, slik at man kan oppnå en permanent endring. Dette er det veldig fint å få hjelp til. Fastlegen din kan henvise deg til klinisk ernæringsfysiolog som kan sette sammen en kostholdsplan som er skreddersydd for deg. I tillegg kan fastlegen informere om ulike tilbud i kommunen.

    Når det gjelder hvor mange kalorier du bør spise hver dag, er dette noe jeg absolutt vil anbefale deg å finne ut av sammen med en fagperson. Optimalt kaloriinntak ved vektnedgang er veldig individuelt og ikke bare er avhengig av vekt, men også veldig avhengig av fysisk aktivitetsnivå og eventuelle sykdommer. Ved å finne ut av dette med en fagperson vil du oppnå et bedre resultat. I tillegg er kaloriinntaket noe som må jevnlig justeres mens man går ned i vekt. Dette kan en fagperson hjelpe deg med.

    Her kan du finne et eksempel på en dagsmeny på 1600 kcal.

    Det er mange små og store grep man kan gjøre ved vektnedgang, og det er lett å bli forvirret over alle råd man kommer over. Derfor anbefaler jeg deg å ta kontakt med fastlegen din slik at du kan få systematisert prosessen og få god oppfølging på veien.

    På våre nettsider kan du regne ut din BMI.


    Lykke til!
     
    • Liker Liker x 1
  12. smiley :) Glad i forumet Septemberbarna 2019 Assistert-jentene

    Kan jeg få lov til å sende deg pm?
    Har fortsatt noen få spørsmål om du synes det er greit.

    Står i fare for å utvikle livsstilssykdom og er for tiden litt gira :p Da er det greiest å gjøre så mye ut av det som man kan :) Skal ta til meg det Thea fra melk.no sier men i mellomtiden er det greit å forsøke litt. Vet jo ikke når jeg får tid hos legen og evt ernæringsfysiologen.
     
  13. Anny88 Flørter med forumet

    Ja det er bare å sende pm [emoji4]
     

Del denne siden