BMI og oppfølging i svangerskapet

tulips

Forumet er livet
Himmelbarn
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Septemberskattene 2023
Er det noen som har hatt høy BMI ved et svangerskap og fått oppfølging fra spesialisthelsetjenesten, men hatt normal BMI ved neste svangerskap? Hvordan ble oppfølgingen ved dét svangerskapet med lavere BMI?

Jeg hadde BMI på 37,7 ved første svangerskap. Ved de to andre hadde jeg BMI på 39. Pr i dag har jeg en BMI på 25,3. 1 kg unna normalvektig på BMI-skalaen. Vet at BMI vanligvis ikke skal tenkes på, men det er BMI de legger vekt på i et svangerskap.

Jeg hadde god oppfølging under de 3 svangerskapene med høy BMI. Jeg er redd for at jeg «bare» får vanlig oppfølging i et nytt svangerskap. For hvert svangerskap som har gått har jeg blitt mer og mer redd for at det kan skje noe. Allerede fra positiv test med nr 3 så var jeg redd for at ting skulle gå galt.

TW

Etter nr 3 ble født har jeg fått kjenne på en sorg over at ei jeg kjenner til mistet barnet sitt under fødsel. Det skjedde kort tid etter jeg fødte. Barnet hennes var friskt og var koblet til scalpelektrode, og alt var bra fram til det ble akutt(!) katastrofealarm. Dessverre mistet hun babyen sin på vei inn til katastrofesnittet. Jeg har aldri tenkt på at ting kan gå galt under fødsel når man er på sykehuset med god oppfølging. Jeg rakk nesten ikke føden da jeg fødte. Barnet stod i åpningen da jeg ankom føden. I ettertid har jeg tenkt på alt som kunne gått galt, både i svangerskapet og under fødselen. Samtidig er jeg sjeleglad og takknemlig for at alt gikk bra hos meg. Har skjønt man ikke skal ta det som en selvfølge! Så med andre ord kommer jeg ikke til å føle meg trygg under et nytt svangerskap, og heller ikke under fødselen.

Med nr 2 og 3 hadde jeg svangerskapsdiabetes. Nesten så jeg håper på å få det med nr 4 sånn at jeg i det minste kan få NOE ekstra oppfølging. Jeg håper så på at jeg kan få samme oppfølging i et nytt svangerskap som med de andre… Jeg trenger det, føler jeg. Jeg er redd jeg ikke får det!

Noen som har erfaring ut ifra det som har blitt skrevet? Sorry for langt innlegg :rolleyes:
 
Last edited:
Du kan alltids kreve mer oppfølging fra jordmor iallefall:)
 
Back
Topp