BMI og graviditet

• Trådstarter Trådstarter Papegøye
  • Opprettet Opprettet
P

Papegøye

Guest
Hvor høy BMI hadde du da du ble gravid?

Jeg har begynt å trene og håper på å gå ned hvertfall 10 kg. Jeg gikk ned 10 kg i fjor uten å gjøre noe som helst. Nå har disse kommet tilbake. Skal snart prøve å lage baby og vil derfor gjøre en innsats for å øke sjansene for og bli gravid :)

Hadde en bmi på 21 da jeg ble gravid andre gang. Da hadde jeg gått ned 14 kg i forkant.

Men jeg endret både kosthold og trente.

Nå er jeg på vei ned igjen, er faktisk tyngre nå enn som høygravid med andre barnet....

Gått ned ca 8 kg siden nyttår nå ved å i hovedsak endre kostholdet, og så trener jeg en gang i uka.
Har 10-15 kg til å gå ned.

25,4 med første.
Med første veide jeg tre kg mer enn startvekten denne gangen. I løpet av året etter fødsel la jeg på meg 8 kg, men slanket de av meg pluss de 3kg. (11kg til sammen) Nå hadde jeg BMI på 24,3. Skal trene etter fødsel, og så prøve å gå ned mer i vekt pluss trene opp muskler etter ammingen.

For høy, men var ikke problem for meg å bli gravid. Hvis jeg skulle gått ned i vekt før jeg ble gravid så hadde det tatt enda lengre tid før vi kunne begynne å prøve. Kan heller fokusere på vektnedgang etter fødsel tenker jeg. Har holdt meg frisk hele svangerskapet også.

For høy, men var ikke problem for meg å bli gravid. Hvis jeg skulle gått ned i vekt før jeg ble gravid så hadde det tatt enda lengre tid før vi kunne begynne å prøve. Kan heller fokusere på vektnedgang etter fødsel tenker jeg. Har holdt meg frisk hele svangerskapet også.
Kan jeg spørre hvor høy? :) For øyeblikket er min på 38 :( Om jeg klarer å gå ned 10 kg vil den bli 34. Har lest om flere som har blitt gravide med BMI på 40, så det er jo håp.

Vi skal prøve i april. Om jeg ikke går ned 10 kg så vil vi fortsatt prøve. Vil ikke vente lenger. Overvekten plager meg ikke i dagliglivet. Men tenker jo litt på det at så lenge jeg er overvektig så vil vi kanskje slite med å bli gravide. Det vet jeg ikke enda :P Vil prøve å være litt føre var. Vil at alt skal gå bra med en gang!

Kan jeg spørre hvor høy? :) For øyeblikket er min på 38 :( Om jeg klarer å gå ned 10 kg vil den bli 34. Har lest om flere som har blitt gravide med BMI på 40, så det er jo håp.

Vi skal prøve i april. Om jeg ikke går ned 10 kg så vil vi fortsatt prøve. Vil ikke vente lenger. Overvekten plager meg ikke i dagliglivet. Men tenker jo litt på det at så lenge jeg er overvektig så vil vi kanskje slite med å bli gravide. Det vet jeg ikke enda :p Vil prøve å være litt føre var. Vil at alt skal gå bra med en gang!

Jeg tror det kommer helt an på om du har en stabil syklus, og får eggløsning. Overvekt kan påvirke eggløsningen din. Selv har jeg høyere BMI enn din, og fra p-pilleslutt og til jeg ble gravid tok det 1 år og 4 mnd. Har ikke fått noen hjelp eller noe med å bli gravid, ikke prøvde vi spesielt hardt heller. (tempet ikke, tok ikke eggløsningstester etc) Må si jeg ble litt overrasket over at det plutselig satt.

Dessverre har jeg pga vekten stor sjanse for å få svangerskapsdiabetes, og må følges opp pga dette. Ligger helt i grenseland på glukosebelastning. Så må være helt utrolig nøye med sukker og karbohydratinntaket mitt nå. Du vil absolutt ha større sjanser ved vektnedgang, og også mindre sjanser for komplikasjoner i svangerskapet.

Jeg går fortsatt på prevensjon(slutter denne mnd). Vet derfor ikke noe om hvordan syklusen vil bli. Veldig spent på akkurat det :)

Godt å høre at du ble gravid, Stine. Regner med du blir godt tatt vare på :)

Vi skal prøve i april. Om jeg ikke går ned 10 kg så vil vi fortsatt prøve. Vil ikke vente lenger. Overvekten plager meg ikke i dagliglivet. Men tenker jo litt på det at så lenge jeg er overvektig så vil vi kanskje slite med å bli gravide. Det vet jeg ikke enda :P Vil prøve å være litt føre var. Vil at alt skal gå bra med en gang!
Ikke så høy som din, den var på 31 når jeg regner ut nå. Men jeg fikk høre mye om bmi de første gangene hos lege/jordmor, at jeg var for overvektig og måtte passe på mat. Slitsomt å høre på, for det er ett sårt tema.
Hvor lang tid tenker du å bruke på å gå ned i vekt da? Det er jo bare å starte nå, samtidig som dere prøver å bli gravide. Skjer det, så skjer det, og så er det bare å fortsette å være sunn når spiren sitter. Babyen får det den trenger selv om du ikke legger på deg :)

Min var rundt 23 tror jeg:) hadde bevisst gått ned et par kg før jeg ble gravid fordi jeg var redd for å legge mye på meg

Hadde BMI på 23.5 da jeg ble gravid. Den var mye lavere ved fullført svangerskap fordi jeg gikk opp så alt, altfor lite i svangerskapet (ikke frivillig altså). Fødte heldigvis likevel en frisk og fin liten gutt til termin. Det var meg det gikk ut over!

Hadde bmi på 22,8, men skal sies at jeg har noen kg for mye til tross for normal bmi..

29 med første og 21 med andre:)

Min bmi var på 50, og jeg er gravid for 3 gang, alle 3 på første pp ;) då fullt mulig :)

Min var 19,9(normal kroppsvekt) før jeg ble gravid, veide meg ikke de siste mnd før jeg ble gravid, men alltid veid 57-58kg siden jeg gikk på ungdomsskolen. Gikk ned mye da jeg ble gravid, og ved første legebesøk i uke 8 veide jeg 52 og hadde en bmi på 18,21(undervektig) og fikk en åpen innleggelse tilfelle jeg skulle fortsette å gå ned de neste ukene også. Trengte heldigvis ikke innleggelse da jeg ble bedre etter uke 12-13 :)

Jeg har vel bmi på 30 trur jeg. Sluttet på p-pillene så hadde jeg 1 menstrasjon etter 6 uker og den 2. kom aldri. Testet 16 dager over forventet mens og da var jeg gravid. Ville også gå ned litt først, men det rakk jeg ikke. Var sikker på det ville ta lengre tid å bli gravid.

Back
Topp