BMI = helvete

Lille hjerte

Elsker forumet
VIP
Sommerfuglene
Påskeliljene 2022 ❤️
Noen andre med høy BMI som har opplevd å bli nektet epidural å spinalbedøvelse?
Det samme med badekar å dusj?

Jeg er snart 33 uker på vei med mitt første barn.
Var på ultralyd å kontroll på sykehuset idag.

På kontrollen så måtte jeg i samtale med jordmor, lege og anestesilege.

Fikk beskjed om at når man har høy BMI så får man ikke føde i badekar og eller ikke bruke det som smertelindring.
Det er pgr av at de som er overvektig har problemer med å komme seg ut av badekaret som jordmor mente.
Det samme med dusj, de som jobber der klarer ikke å bære deg over til sengen viss du faller om i smerter fra rier.

Så må man vist igjennom noen tester som anestesilegen gjennomfører på deg.
Og det samme der, har du alt for høy BMI så får man som regel ikke epidural eller spinal.

Så nå må jeg vist belage meg på å føde uten epidural, spinal eller vann.
+ Jeg har smerter i korsryggen pgr av spinalpunksjon som ble stukket feil 3 ganger for noen år siden.
Og må nå innstille meg på keisersnill i full narkose som seg fikk beskjed om.


Noen med erfaring?

Det er snakk om oss med BMI over 40!
Det er IKKE meningen å skremme eller det å stresse noen med litt BMI ;)
 
Først må jeg bare si at jeg synes det er leit å høre at du mister så mange muligheter. :(
Men, jeg forstår og sikkerhetsproblemet.
Det sagt, jeg har født begge mine uten smertelindring. En var fantastisk, en var skrekkelig vond. Så jeg har skikkelig fødselsangt. MEN jeg fikk gå i samtaler og det har vært gull.
Så etter å ha snakket ihjel temaet fødsel uten smertelindring føler jeg meg faktisk klar. Og siden de nekter deg nesten alt bør jo du kunne forlange tette samtaler med jordmor om hva hun anbefaler for deg. Full narkose er jo nødvendigvis ikke det man ønsker seg? :/

Men ut over det har jeg ingen erfaring om det du spør om desverre, men jeg håper det jeg sier kan hjelpe deg likevel :)
 
Har heller ingen erfaring med høy BMI, men fødte uten smertelindring sist, og det gikk veldig fint!:) (De prøvde å gi meg lystgass, men det var noe galt så det kom ikke noe gass, men hjalp litt å puste inn i maska uansett!:p en slags oppgave dom tok litt fokus liksom.)
 
Hørtes litt rart ut... jeg var veldig overvektig ved 1 graviditet og fikk ikke føde i vann. Det er jo ok. Men jeg fikk epidural og senere spinal bedøvelse pga haste snitt. Tok ingen tester på meg osv. Jeg er 163 høy og veide 120kg når jeg skulle føde datteren min. Dette var på Ahus i 2012.
 
Last edited:
Ungen må jo ut tenker no jeg, så må nesten bare innstille seg på at det går bra tror jeg :)

Det var litt av en test iallefall, munnen åpen å tungen ut, hode så langt ned i brystet til det du klarte, bøye ryggen til en "C" å ikke røre deg når de undersøker området der de stikker.

Som han dere anestesilegen sa, de kan prøve å stikke 1 gang, enten så går det eller så går det ikke.
Men jeg besto ikke testen pgr av smerter i det område etter å ha tatt spinalpunksjon som gikk litt dårlig for noen år siden.

Skal tilbake til samtale om 5 uker igjen, så får håpe babyen holder seg inne litt til :)
 
Har selv høy BMI, og var på kontroll i forrige uke for å bestemme fødested da valget sto mellom et "lokalt" sykehus (9 mil unna) eller et større sykehus (15 mil unna + ferge). Dette pga komplikasjoner under fødsel osv. Både jordmor og overlege mente at det var trygt for meg å føde på det lokale sykhuset da jeg har hatt 3 ukompliserte fødsler tidligere. De sa ingenting til meg om at jeg ikke kan få epidural/spinalbedøvelse. Planen er å klare meg uten smertelindring, da det har gått veldig bra tidligere. Men nr 2 og 3 brukte jeg badekar som lindring og det hjalp veldig. Var ikke snakk om problemer med å komme meg opp av badekar og opp i fødeseng. Så det var dårlige argumenter. Veldig leit å høre at du ikke har noen alternativ mtp smertelindring.. Er man i dusj/badekar så er det fult mulig å komme seg derifra og opp i ei seng mener jeg. Å får man ei hjelpende hånd i tillegg så skulle ikke det by på store problemer for jordmødrene og deg selv ville jeg tro. Håper det ordner seg for deg.
 
Godt å høre at du har klart det med nr 2 og nr 3 :)
Da har kanskje jeg å håp :D

Jeg var på ny kontroll i dag faktisk, å da ble jeg anbefalt TENS som smertelindring.
TENS er det som erstatter lystgass her på St Olav (lystgass er tatt bort på St Olav).

Jeg fikk forklart at alt dette er noe nytt i år på St Olav, det med høyt BMI.
Egentlig skal man inn på fedme poliklinikken, ekstra ultralyder å kontroller igjennom hele svangerskapet.
Men som legen sa idag, fordi man har høy BMI, så betyr det ikke at alt kan gå bra, man er bare satt automatisk i risikogruppen å får ekstra oppfølging :)

Jeg er sta nok til å krangle meg til å sitt å duppe i badekaret eller eventuelt stå i dusjen, å det har legen skrevet i papirene mine, så da skal jeg no klare å få viljen min på det iallefall :)
 
Var på innskriving i går på sykehuset. Bmi min er litt for høy men siden jeg er frisk ellers kunne jeg være i grønn gruppe normal fødende. Jeg kunne bruke badekar som smertelindring om jeg ville. Og hun sa ingenting om at jeg ikke kunne få epidural. Hadde skrevet dette opp i fødebrev at jeg eventuelt ønsket dette.
 
Må bare spørre... Hva er TENS??
Jeg skal jo føde på St.Olavs og min største frykt var/er "koss i svarte ska æ klar mæ utn lystgass??!!?" Men om TENS er noe 'ala' det hadde det jo vært topp
 
Må bare spørre... Hva er TENS??
Jeg skal jo føde på St.Olavs og min største frykt var/er "koss i svarte ska æ klar mæ utn lystgass??!!?" Men om TENS er noe 'ala' det hadde det jo vært topp

https://www.google.no/search?q=TENS...C5oKHeEvA3AQ_AUICCgB&biw=1517&bih=730&dpr=0.9

Det er du som bestemmer styrken å sånt på den.
Vet ikke så mye selv egentlig, jordmoren ska finne mere info til neste kontroll (4 nov), så da får jeg iallefall vite mere.

Du kan prøve å google det :)
 
Må man innskrives på sykehuset forresten? Gjorde ikke det sist, nå ble jeg litt i tvil om det er noe jeg skulle gjort nå :-o
 
Har ikke fått noe informasjon om at jeg ikke kan benytte meg av de typer smertelindring som befinner seg på føden.
Nå er det litt forskjellig hvordan de regner BMI også har jeg fått med meg.. Min vanlige jordmor tok utgangspunkt i vekt FØR jeg ble gravid og da har jeg en BMI på 28.
Jordmor på føden tok utgangspunkt i BMI nå i graviditetsuke 40 og da havner jeg på BMI 36.

Da jeg fikk omvisning ble jeg informert om både badekar, lystgass og epidural som smertelindring ved det sykehuset.
 
Har ikke fått noe informasjon om at jeg ikke kan benytte meg av de typer smertelindring som befinner seg på føden.
Nå er det litt forskjellig hvordan de regner BMI også har jeg fått med meg.. Min vanlige jordmor tok utgangspunkt i vekt FØR jeg ble gravid og da har jeg en BMI på 28.
Jordmor på føden tok utgangspunkt i BMI nå i graviditetsuke 40 og da havner jeg på BMI 36.

Da jeg fikk omvisning ble jeg informert om både badekar, lystgass og epidural som smertelindring ved det sykehuset.

Du er heldig der da :)
Vet ikke om dem regner med BMI før eller under svangerskap jeg :/
De sier bare de med BMI over 40 :)
 
Noen andre med høy BMI som har opplevd å bli nektet epidural å spinalbedøvelse?
Det samme med badekar å dusj?

Jeg er snart 33 uker på vei med mitt første barn.
Var på ultralyd å kontroll på sykehuset idag.

På kontrollen så måtte jeg i samtale med jordmor, lege og anestesilege.

Fikk beskjed om at når man har høy BMI så får man ikke føde i badekar og eller ikke bruke det som smertelindring.
Det er pgr av at de som er overvektig har problemer med å komme seg ut av badekaret som jordmor mente.
Det samme med dusj, de som jobber der klarer ikke å bære deg over til sengen viss du faller om i smerter fra rier.

Så må man vist igjennom noen tester som anestesilegen gjennomfører på deg.
Og det samme der, har du alt for høy BMI så får man som regel ikke epidural eller spinal.

Så nå må jeg vist belage meg på å føde uten epidural, spinal eller vann.
+ Jeg har smerter i korsryggen pgr av spinalpunksjon som ble stukket feil 3 ganger for noen år siden.
Og må nå innstille meg på keisersnill i full narkose som seg fikk beskjed om.


Noen med erfaring?

Det er snakk om oss med BMI over 40!
Det er IKKE meningen å skremme eller det å stresse noen med litt BMI ;)
Sniker fra august her,
På sykehuset her jeg bor så blir man kalt inn til samtale med gynekolog og anestesi i forkant av fødsel med bmi over 35. Snakket med gyn om hva jeg tenkte av smertelindring og anestesilegen kikket på ryggen min mtp epidural. Praksis her er at man får satt epiduralkateter tidlig sånn at det ligger klart for bruk og evt keisersnitt. Man må ikke bruke det hvis man ikke trenger.

Min fødsel endte med igangsetting så jeg fikk epiduralkateter satt da de tok vannet og før jeg hadde fått rier. Gikk kjempe fint. Var en fin trygghet for meg og vite at det lå klart til bruk.
 
Back
Topp