Blyantgrep

1980

Elsker forumet
Femåringen har et uvanlig grep der hun holder tommelen rett ut istedenfor å bøye den mot blyanten. Jeg har mast om dette i et par år, men det til ingen nytte. Samtidig er jeg redd for å ødelegge tegnegleden og lysten på å skrive. Hun tegner bra for alderen og skriver alle bokstavene og former ord på eget initiativ. Jeg holder selv blyanten med 4 fingre istedenfor 3 og det har aldri plaget meg, men jeg husker de prøvde å fikse grepet på skolen. Hvor nøye er dette tror dere? Jeg ser for meg at presisjonen muligens blir litt dårligere med hennes grep, men som sagt så syns jeg hun tegner fint og skriver fine bokstaver.
 
Slikt har nok endret seg. Hvis hun synes det er mest behagelig synes jrg hun skal få lov å fortsette. Det kan endrw seg, og det er ikke sikkert det endrer seg. Ikke bekymre deg for det du.
 
La barnet få beholde gleden sin.
I 1.klasse begynner man å tenke på blyantgrep, altså her blir de oppfordret til å holde et lite viskelær inni hånda for å få riktig grep.
Jeg som voksen sliter med å holde ordentlig i blyanten, men tenker at det ble jo folk av meg også...liker jeg å tro :p
 
Vi hadde akkurat samtale i bhgn og dette kom opp. Min 5 åring bøyer ikke tommelen. Vi fikk beskjed om at de bare lot det være for nå og ventet til våren, for da var han visst bare ikke moden for det.
Her har han plutselig blitt interessert i å skrive og tegne og det er viktigere for meg enn hvordan den holdes!
 
Sett en klesklype på en tykk blyant, da vil barnet holdet riktig, visstnok. Jeg har ikke prøvd det selv, men det var et tips fra barnehagen. Verdt å prøve? Det handler vel mest om at man ikke skal få vondt i skuldre og albue pga feil grep?
 
Jenta min hold blyanten feil. Men det hjalp ikkje når eg eller barnehagen prøvde og få ho til og holde rett. Men når ho starta på skolen tok læreren seg av det :) starta med og presse litt når hu skulle skrive. Så fikk ho holde på sin måte når ho tegna. Nå holder ho heilt rett heile tiden. Går nå i 2 klasse :)
 
Vil anbefale tykke trekantblyanter, og ellers er det er godt triks å holde en papirlapp eller et viskelær inni hånden. Fint at hun får til å skrive slik hun gjør nå, men feil blyantgrep kan føre til at hun anstrenger seg mer enn nødvendig og kan på sikt gi skader i armen. (Som eks. At man kan få musehånd når man jobber med på pc)
 
Vil anbefale tykke trekantblyanter, og ellers er det er godt triks å holde en papirlapp eller et viskelær inni hånden. Fint at hun får til å skrive slik hun gjør nå, men feil blyantgrep kan føre til at hun anstrenger seg mer enn nødvendig og kan på sikt gi skader i armen. (Som eks. At man kan få musehånd når man jobber med på pc)
Ja jeg har tenkt på belastningsskader.. Men selv holder jeg altså blyanten feil og har aldri merket noe til det. Skjønner ikke helt at trekantblyanter kan hjelpe når tommelen er problemet men kan teste ut med viskelær. Men er som sagt redd for å gjøre henne motløs eller at hun ikke gidder i det hele tatt når jeg terper sånn..
 
Sett en klesklype på en tykk blyant, da vil barnet holdet riktig, visstnok. Jeg har ikke prøvd det selv, men det var et tips fra barnehagen. Verdt å prøve? Det handler vel mest om at man ikke skal få vondt i skuldre og albue pga feil grep?
Bare rett på? Skal de holde oppå klipa da? Må google :p
 
Min sønn hadde ikke blyantgrep før han begynte på skola. Det ordnet seg etter et par uker der :)
 
Bankmannen vår skriver også slik og han er over 50. Vi leser helt fint hva han skriver:)
 
Det å ha feil/riktig blyantgrep er feil, det finnes ikke. Det sa en fysioterapaut til meg.. I barnehagen lærer de 'riktig' blyantgrep, blir litt provisert. Men ikke fokuser på det enda! Nå skal det være positivt å skrive/tegne ☺️
 
Back
Topp