BLW - erfaringer og tips?

raggen23

Andre møte med forumet
Heii! Har tenkt til å kjøre BLW-metoden (Baby led weaning) når datteren min begynner med mat (4 mnd nå). Jeg kommer med noen spørsmål til de som vet:
- Hva slags servise (tallerken, bestikk, kopp osv.) som fungerer best?
- Hvordan startet dere opp (hvordan og hva slags mat feks)?

Tar også bare i mot alle deres erfaringer og kunnskap om temaet, så FYR LØS og ikke hold igjen!!

En ting som kan være greit typ 6-12 mnd er skjeer som er litt flate. Merket at min ikke klarte å få i seg alt på skjeen lsm, fordi den var for dyp. Tror vi fant noen skjeer på Coop Obs som var ok. Har en liten kopp fra EZPZ vi har syns jeg funket ganske bra. Den er på str med et shotglass, av silikon tror jeg, og med vekt i bunn. De har også flate skjeer (med tjukt håndtak), men syns de var så små. Alt av sugekopptallerkner og skåler vi har hatt har aldri satt fast, og vi har hatt to forskjellige spisebord :smiley-ashamed004 Twistshake har noen ok tallerkner og skåler, noen med skillerom og lokk. Tror de kan klikkes på en sånn matte de har, men har ikke prøvd den. Fornøyd med drikkeflaskene deres også, vi har brukt mest sugerørkopp. Tror det skal være bedre å bruke det enn tutekopp. Men man kan også øve med åpen kopp fra 6 mnd.

Det første vi ga var strimler med kyllingbryst, tror vi dampet det i ovnen, og krydret litt. Prøvde meg fram med mye forskjellig, strimler med søtpotet stekt i ovnen (også med krydder), avokadobåter (og most, fordi det var ikke så lett å holde i :hilarious:), banan, strimlet ytrefilet, dampet brokkoli og blomkål.. Ga en ny matvare hver dag, gjerne sammen med rester fra tidligere dager. De kan jo egentlig spise det meste, så lenge det blir kuttet opp og tilberedt på en trygg måte. Solid Starts har en god database for å søke opp matvarer og hvordan man gjør det til hvilke aldre. Så du kan gjerne egentlig gi babyen det samme som dere spiser, bare mindre saltet / krydret / uten saus f.eks. I tillegg til at de får kjenne på maten selv, hjelper det nok også på matgleden, å få sitte ved bordet med familien sin og se at dere spiser det samme :D

Ovnsbakte grønnsaker er vel det vi har gjort mest av. Mange alternativer, forskjellige smaker, enkelt å krydre, lett å ta med på tur. Det er også viktig å introdusere allergener som nøtter og egg.

Denne nettsiden har jeg brukt mye, spesielt til å se størrelsen på det man kan gi dem utfra alder

Vi har fulgt BLW metoden med de to eldste (ikke 100%, for vi hjalp dem i blant med å spise flytende mat) og har veldig gode erfaringer. Vi begynte altså fra ca 6-7 måneders alder, siden de ikke klarte å sitte selv før det. Dette er litt viktig, sånn at de har god kontroll på hodet og kan bevege hendene fritt. For oss fungerte best med større biter som barna kunne holde selv og bite så mye eller så lite de ønsket. Grøt var vanskelige saker, så det måtte være ganske tjukk for at de skulle klare å spise noe. Skje/gaffel introduserte vi etter hvert (kanskje 9-10 mnd?) uten store forventinger, bare som en lek (de fikk lov å grise) og begge to ble altså veldig gode til å bruke bestikk innen de fylte 1 år.
Vi serverte både enkelte matvarer, særlig til lunsj (hva som helst, brokkoli, banan, brød, osv.) og vanlig frokost og middag. Jeg har altså aldri lagd spesiell mat til barna mine (med unntak av matvarene babyen ikke skal spise, såklart).

Når det gjelder allergener har vi ikke vært forsiktig eller ventet med å introdusere dem, det er masse forskjellige råd om dette. Men barna hadde allerede fått smaksprøver (fingertupp) av alt mulig siden de var 4 mnd gammel.

Har brukt BLW med alle barna, men også gitt noe myk mat med skje.
Startet vel gjerne med agurkstaver, kokt gulrot, brokkoli og lignende. Mat som er myk nok til å moses i munnen og god å holde i.
Det vi gjorde var egentlig bare å gi dem litt av vår egen mat ved måltidene, lagde ikke egen mat til dem, som regel. Så hvis vi spiser stekt fisk og potet får de en smakebit av det på sin tallerken. Eller bare et egg som de kan holde på med. En god del av maten blir jo ikke spist da, men vi går etter mottoet "food before one is just fun" :joyful:
Ellers er det veldig viktig at barnet kan sitte oppreist og klarer å gripe skikkelig før man starter. Men selv har jeg aldri opplevd at barnet setter noe i halsen.

Back
Topp