BLW eller ikke?

eadni

Forumet er livet
Klarer bebisen din biter nå eller ikke?

Vi går fortsatt forsiktig frem, for han klarer ikke biter riktig godt enda.. Har satt mat i halsen i noen tilfeller.. Gikk fint med spaghetti, men IKKE med dampede gulrot staver..
 
Ja, her er det nesten bare BLW som fungerer. Hun spiser brødskiver selv, og hun elsker å plukke opp mat hun har foran seg (f.eks. amerikansk blanding, kjøttdeig, kylling osv.). Grøt sliter vi derimot veldig med, for det er ikke gøy å bli matet med skje...
 
Spist BLW siden han var 6 mnd, men alle er jo så vanvittig forskjellige når det gjelder dette! Bare forsøk med jevne mellomrom så går det seg nok til :) gi myke ting som er enkle å mose i munn, som avokado, eggerøre, bananlapper, appelsin(uten det hvite), dampet fisk, kokt/dampet potet osv!,
 
Spiser brødskive biter selv og kokt egg:) ingen tenner her ennå men hun ruller tungen og moser bitene slik. Hun har fått kokt brokkoli som hun har tatt biter av selv men er litt forsiktig da jeg er redd hun skal sette noe i halsen :-/
 
Brødskive går ikke bra hos oss. Setter i halsen og skjønner ikke at hun må tygge selv om hun har to tenner. Så jeg smuldrer ofte en skive i avokadomosen med banan og kokosmelk. Jeg lager middag til henne selv, og da er det som regel grovmoset. Det går helt fint, men da blir hun matet med skje. Hun liker å plukke selv, og det er fint lite som havner på gulvet, men det er denne tyggingen hun ikke får til enda. Lagrer det i kinnene eller setter i halsen:p Men jeg stresser ikke med det, det kommer vel når hun er klar for det:)
 
Frøkena vår skal helst spise alt selv! Hun spiser veldig lite om vi mater henne. Så sliter litt med p få i henne grøt og middag. Hun får en brødskive til frokost kl 8-9, den skjærer jeg i biter så spiser hun selv. Lunsj i 11-12 tia da får hun frukt biter, eller en sånn pose med semper grøt/smoothie, eller litt havregrøt. Så får hun middagglasse sitt (hjemmelaga og mosa) i 14-15tia, men hun spiser ikke så mye av det. Max 2-3 ss, noen ganger bare 3-4ts. Så bruker hun å få noen biter av middagen vår når vi spiser mellom 16 og 17, de spiser hun selv. Også får hun brødskive til kvelds som spiser selv i 18.30-19 tida. Har gitt opp å gi henne grøt til kvelds, hun nekter totalt å spise det.
 
Prøvde ganske tidlig med både brødskiver og andre biter a la blw. Brød går ganske greit hvis det ikke er for store biter. Hun kan ikke få i hånda selv for da stapper hun alt i munnen, blir sur fordi det er for mye eller brekker seg når hun svelger.

Andre ting vi har gitt, setter hun i halsen og må få det opp. Begynte med brød fra 5 mnd og hun er nå 8. Så blw har ikke fungert her. Setter det meste i halsen, får ikke puste og liker det naturlig nok ikke.
 
Hm, ja, blw funker heller ikke her. Tenker vi får gi ham grøt, mos og brødSmuler så lenge han vil ha :happy:

Og tenner har heller ikke noe å si. Lillegutt har 8 tenner, men skjønner ikke hvordan han skal bruke de på mat :D
 
Dårlig med blw her og. Har nettopp lært å sitte i stol, og har derfor naturligvis ikke kunnet spise selv. Men nå øver vi litt hver dag. Jeg stresser svært lite da, de lærer jo etter hvert uansett.
 
Vi har ikke gitt utelukkende BLW, men har gjort det fra frokosten ble innført ved rundt 6mnd. Da kunne hun sitte selv i stol. Ingen tenner og biter går helt fint. En brødskive deler jeg i 4-5 staver så deler hun de opp selv med gommer og hender. Hun får det meste egentlig, utenom typiske kvelningsmatvarer (typ småtomater, nøtter, druer o.l). Har ikke hatt noen uhell med kvelning enda, men brekke seg gjør hun rett som det er. For oss foreldre høres det forferdelig ut, men vi må huske på at for de små er det kun en refleks for å få opp store biter slik at de kan bearbeides mer før de svelges.
 
Back
Topp