bloprosenten hoss gravide..

ORIGINAL: Lillesnille

ORIGINAL: leonorasmamma

ORIGINAL: smash

ORIGINAL: Lillesnille

ORIGINAL: smash

8 er lavt ja! Alt under 11 er lavt. Kommer du på 9-10, har du anemi.Min lå på 6, holdt på å svime av hele tiden! Helt grusomt!

rull inn da [8D] 10 er helt normalt...

Da min var på 10, fikk jeg brev av legen om at jeg hadde anemi...

10 er ikke normalt[;)]
Mellom 8 og 10 så har en moderat anemi, under 8 er alvorlig anemi. Normal er mellom 11 og 15[;)]

ser jeg blir nedstemt her, men hos meg er 10 normalt... sier både jordmor og leger... du sier mellom 8 og 10... dvs at 10 er på normalen......

Jeg sier ikke at det er normalen. 10.9 moderat anemi, 11 NORMAL... Du burde heller spørre om din lege er en lege[8D] Syntes det blir feil av deg å drive å informere noen om ting du åpenbart ikke kan noe om. Ikke frekt ment i det hele tatt, men fakta.

Det er normalt å ha lavere Hb når man er gravid, og for babyen sin del er det faktisk positivt. Mindre risiko for tidlig fødsel og lav fødselsvekt. Men hvis du som gravid merker at du er veldig slapp og svimmel, kan det være greit å ta moderate mengder jern. Veldig delte meninger om dette blant legene også...

En annen ting som er greit å tenke på hvis man har lav Hb og/eller lave jernlagre, er at man mister endel blod i fødsel og renselse, så det kan være greit å ha litt å gå på for sin egen del.

ORIGINAL: Tuten

ORIGINAL: tuppamor

men legen tok det jo ikke ille opp med meg, sa jo bare at jeg måtte ta jerntablettene med apelsin jus, det han reagerte mest på var vekta siden jeg bare hadde gått opp 3 kg under hele svangerskapet.
Neste svangerskaps kontroll er ikke før 5oktober det vil si 15 dager før termin og jeg var der 11 august.

Jeg beg og stusse på dette for når jeg ser på svangerskaps pappirene med de to andre (samenligner alle 3) så ligger dem på 10,5-12,5 under begge de to svangersakpene, men nå er den på 10,5 og går bare ned for vær kontroll jeg er på så nå er den helt ned i 8. Har 0 peiling på dette jeg..

Vektoppgangen er jo forskjellig ut i fra hvor stor du er i utgangspunktet.
Jeg er gansek stor, og fikk beskjed om at jeg ikke trengte å gå opp mer enn 7-12 kg, mens ei lita jente på 55 kg helst bør gå opp mer, syyntes å huske han sa noe sånt som 12-18 kg. men det er jo bare normalen, det betyr ikke at det skal være sånn!
Ved fødsel så veier barnet, og alt det "har med seg" (morkake, fostervann etc.) rundt 7 kg., så det er vel minimum for at ikke mor selv går ned i vekt.
Om du er bekymret, så ville jeg tatt kontakt med en jordmor, kanskje på sykehuset du skal føde, og bedt om en oppfølging [:)]

Ikke vet jeg..hehe.. veier 58kg til vanlig, med første mann la jeg på meg 5 kg og fikk også beskje om å beg å ta i meg feitere mat, men det hjalp ikke, fikk problemer det svangerskapt med at jeg lak fostervann så ble satt igang 12 dager før tiden.
andre mann la jeg på meg 6kg og fikk der også beskje om å beg å spise mere å litt feitere mat, men var enklere sagt enn gjort, pga hadde problem med høyre nyre noe som jeg fikk dette svangerskapet også samtidlig som jeg fikk nyrestein og har vært inn og ut av sykehuset + gallestein, som gjør at jeg ikke kan spise feit mat for det legger seg rundt steinen og jeg får volsomt vondt, men de kan ikke gjøre noe før etter svangersakept 6 uker etter fikk jeg beskje..
men ingen bekymring her, kjenner masse liv hele tiden ;)

ORIGINAL: Tuten

men legen tok det jo ikke ille opp med meg, sa jo bare at jeg måtte ta jerntablettene med apelsin jus, det han reagerte mest på var vekta siden jeg bare hadde gått opp 3 kg under hele svangerskapet.
Neste svangerskaps kontroll er ikke før 5oktober det vil si 15 dager før termin og jeg var der 11 august.

Jeg beg og stusse på dette for når jeg ser på svangerskaps pappirene med de to andre (samenligner alle 3) så ligger dem på 10,5-12,5 under begge de to svangersakpene, men nå er den på 10,5 og går bare ned for vær kontroll jeg er på så nå er den helt ned i 8. Har 0 peiling på dette jeg..

Vektoppgangen er jo forskjellig ut i fra hvor stor du er i utgangspunktet.
Jeg er gansek stor, og fikk beskjed om at jeg ikke trengte å gå opp mer enn 7-12 kg, mens ei lita jente på 55 kg helst bør gå opp mer, syyntes å huske han sa noe sånt som 12-18 kg. men det er jo bare normalen, det betyr ikke at det skal være sånn!
Ved fødsel så veier barnet, og alt det "har med seg" (morkake, fostervann etc.) rundt 7 kg., så det er vel minimum for at ikke mor selv går ned i vekt.
Om du er bekymret, så ville jeg tatt kontakt med en jordmor, kanskje på sykehuset du skal føde, og bedt om en oppfølging [:)]

Ikke vet jeg..hehe.. veier 58kg til vanlig, med første mann la jeg på meg 5 kg og fikk også beskje om å beg å ta i meg feitere mat, men det hjalp ikke, fikk problemer det svangerskapt med at jeg lak fostervann så ble satt igang 12 dager før tiden.
andre mann la jeg på meg 6kg og fikk der også beskje om å beg å spise mere å litt feitere mat, men var enklere sagt enn gjort, pga hadde problem med høyre nyre noe som jeg fikk dette svangerskapet også samtidlig som jeg fikk nyrestein og har vært inn og ut av sykehuset + gallestein, som gjør at jeg ikke kan spise feit mat for det legger seg rundt steinen og jeg får volsomt vondt, men de kan ikke gjøre noe før etter svangersakept 6 uker etter fikk jeg beskje..
men ingen bekymring her, kjenner masse liv hele tiden ;)

Jeg har gått ned 11 kg til nå så langt i svangerskapet, og så lenge babyen har det bra og en kjenner bevegelser er det ikke grunn til bekymring. Så det tror jeg ikke du skal tenke så mye på- evt snakk med jordmoren din om det om det plager deg mye

Back
Topp