Blondt hår og brunt hår = rødt hår???

Hvis dere skal få det må dere begge være bærere av genet for rødt hår. Både genet for blondt og genet for brunt er dominante over genet for rødt så det er jo en mulighet for at dere er bærere selv om ingen av dere har rødt hår. Hvis man visste med 100 % sikkerhet at begge var bærere er det fremdeles bare 25 % sjans for at ungen får rødt hår i og med at blond/brun er dominante.

Jeg synes det virker ganske tilfeldig med hvem som ender opp med rødt hår :P De fleste familier har vel rødt et sted i slekten iløpet av noen generasjoner. Dette kan plutselig slå ut.
Her har jeg blondt hår, bf har blondt, og vi har en jente med helt rødt hår :)

Her er resultatet av kombinasjonen blond-blond her ihvertfall :P :D

Felice har rett, begge må være bærer av genet for å få rødt, og da er det 25 % sjans for at barnet vil få det da de andre er dominant gen :-)

Det er vel et eget gen som gir rødt hår ja.
Jeg og søstra mi har forskjellig far men de hadde vel ganske lik hårfarge... mens jeg har lik mamma, kommunebrunt og søstra mi rødt. Så der har det nok lagt no rødgen som har kommet frem evt. doblet på.

Kjæresten min har rødlig hår, og eg har brunt.. Så har eg to søstre med nydelig rødt hår, og jammen meg har ikkje Vesla fått det :) I tillegg har ho brune auger, ein sjelden kombinasjon og sjølvsagt finast i verden :)

Kjæresten min har rødlig hår, og eg har brunt.. Så har eg to søstre med nydelig rødt hår, og jammen meg har ikkje Vesla fått det :) I tillegg har ho brune auger, ein sjelden kombinasjon og sjølvsagt finast i verden :)

ingen som har fulgt med i biologitimen?

hårfarge er genetisk, både rødt, blondt, brunt, krusete svart, glatt blondt etc. en kan med andre ord ikke lage nye hårfarger om en blander to.

Men en kan være bærere av ett gen selv om det ikke har kommet til utrykk på deg, eller det kan komme sammen med ett annet gen (f.eks så henger rødt hår og fregner sammen så har en fregner KAN en være bærer av genet for rødt hår)

det er heller ikke slik at det er noe automatikk i at genetiske egenskaper kommer til utrykk annenhver generasjon, denne myten har sammenheng med at enkelte gener ligger på enten X eller Y  kromosomet og kan derfor overføres mor til sønn, men vil ikke komme til utrykk før sønnen får en datter igjen.

Back
Topp