Blomstene og biene!

Ikke i bruk

Forumet er livet
Når skal man begynne å fortelle barna sine om blomstene og biene? Har dere fortalt og forklart noe? Hvor gammelt var barnet da?
Hvordan tok dere en praten? Hva sa dere?

Fortalte det vel i 5 års alderen når spm haglet som verst.. og baby i magen og hvorfor mamma må bruke «bleie» iblant
tegnet opp en enkel livmor, med eggstokker og forklarte mensen. Og om sædcelle og eggcelle som smeltet sammen og vokser inni magen..
etter det var det slutt på alle spm - barn vil ha et skikkelig svar.

Da jeg var liten trodde jeg mamma kjøpte et frø på butikken.. trodde det i ganske mange år.

Ærlighet er det beste

Måtte snakke litt med 5-åringen da han så dyrene som "prøvde å sitte på hverandre" på Dyrepasserne på Tv2 :) Forklarte på en veldig enkel måte at det er sånn dyra lager barn :)

Tar det når de spør [emoji4]

Det har de fått ærlige svar på når de har spurt.a

3-åringen vet godt at babyen bor inni magen til mamma etter å ha blitt storesøster 2 ganger, men noen videre spm om hvordan de havner der har ikke kommet enda. Så det får vi ta da. Ikke lagt noen plan på hvordan svaret blir, men blir ingen storkehistorie ihvertfall :)

Tar det når de spør:) eldste fikk forklaringen da hun skulle bli storesøster som 5-åringen.

Forklarer det som det er, hvordan de blir laget og hvilke måter de kan komme ut på :)

Tror eldste var 4 eller 5 da hun spurte for første gang. Sa det som det var og fikk ikke så stor respons på det :P Spørsmålet tror jeg ikke har streifet treåringen enda.

Fått ærlige svar når de har spurt, noe usikker på alderen. Men til og med minstemann på 5år vet. Sier det på en naturlig måte. Så kanskje ungene slipper sjokk på mellomtrinnet på skola :p som lærer merker jeg en del som aldri tar slikt med sine barn, tenker de hadde hatt sunt av praten - kanskje det vil hjelpe når ungene blir større og har ting de lurer på å komme til foreldrene, om de vet mamma/pappa tar lett på slik prat?!

De to eldste fikk svar på sine spørsmål som dukket opp når jeg var gravid med yngre søsken. Hvordan babyen kom inn og hvordan den skulle komme ut. Og nei At navlen min ikke var involvert i noen av disse. Og at jenter har et eget babyhull som er involvert.
Yngste har ikke hatt sånne spørsmål siden det ikke blir aktualisert i form av søsken. Så vi får ta det etterhvert

5år og lurte på hvordan lille snuppa ble laget, var halvveis inni forklaringen da han syntes det var forferdelig rart og ekkelt og gikk sin vei [emoji28] han har ikke spurt igjen

haha, fikk spørsmål i helgen.
Når jeg svarte rett som det var så fikk jeg det stive fjeset, æææææææssssj!! Jeg skal aldri,aldri,aldri få barn! ALDRI!! :)

Back
Topp