Blomsten og biene

Seawave

Elsker forumet
Vi har to barn fra før (snart 4 og 5,5). Dem har nettopp fått nytt søskenbarn, så det har blitt litt spørsmål om hvordan babyer blir til osv. Vi har fortalt om «mammafrø og pappafrø», at det må begge deler til for å bli baby i mammaen sin mage osv.
For hver gang samtaleemnet kommer opp, kommer spørsmålene nærmere og nærmere «det store spørsmålet». Så når vi forteller om graviditeten, så regner vi med en av dem til slutt vil spørre: hvordan kommer pappafrøet seg inn i mamma?

Ingen av oss har problemer med å snakke med barna om disse tingene, men bare lurer på om noen har noen tips til hvordan svare? Vi ønsker at barna skal få vite sannheten, og omtrent uansett hva dem spør om så prøver vi så godt vi kan å svare sannheten. Men så er det mange temaer vi prøver å samtidig svare «barnevennlig».
Så... Går man for «pappa putter tissen sin inn i mamma», eller er det noen som har en «mildere» men ærlig måte å svare når barna er såpass små? :cool:
 
Går de i barnehage? De har gjerne noen råd, de har sikkert erfaring med slikt og kjenner jo i tillegg barna slik at de kan komme med mer spissede råd :)
 
Trond Viggo sin bok kroppen min er genial til den aldersgruppa. Jeg er pedagog, og har brukt den endel. Kommet i nytt opplag nå
 
Trond Viggo sin bok kroppen min er genial til den aldersgruppa. Jeg er pedagog, og har brukt den endel. Kommet i nytt opplag nå
Tenkte også på om nrk har noe, dem har jo endel ting ang overgrep osv. Kanskje dem har ang hvordan barn blir til? Vet du noe om det? Vet barnehager av og til bruker seriene til nrk.
Skulle gjerne kjøpt boka, men vi har ikke råd :-/
 
Ser at trond viggo har ett program som heter «kroppen» med en episode som heter «vi blir til».
Skal se den etter at barna er i seng i kveld, kanskje den er noe :)
 
Gjort enda mer research, og ser at boka er basert på serien.
Kanskje bok er mildere enn serie. Skal sjekke om biblioteket her kanskje har boka! Så kan vi låne den :)
 
Tenkte også på om nrk har noe, dem har jo endel ting ang overgrep osv. Kanskje dem har ang hvordan barn blir til? Vet du noe om det? Vet barnehager av og til bruker seriene til nrk.
Skulle gjerne kjøpt boka, men vi har ikke råd :-/

Sniker fra juni. Kanskje de har boka på biblioteket? Anna Fiske har også en bok om temaet som heter "Hvordan lager man en baby" som de kanskje også har på biblioteket?
 
Gjort enda mer research, og ser at boka er basert på serien.
Kanskje bok er mildere enn serie. Skal sjekke om biblioteket her kanskje har boka! Så kan vi låne den :)
Biblioteket har garantert boka, og ja serien og boka er samme greia. Serien er veldig fin ! Han har en egenskap til å snakke til barn som er helt fantastisk
 
Min erfaring er at det beste er å bare si det som det er. Spørsmålene fra barna i barnehagen når jeg ble gravid har vært alt fra hvordan baby kom inn i magen til hvordan den skal komme seg ut. Sier som sant er at pappaen putter tissen inn i mamma sin tiss, og at babyen kommer ut av mammas tiss når den er ferdig. Poengterer også at det bare er voksne som skal lage barn, så ikke ungene finner på at de skal prøve det de hører.
 
Back
Topp