blodtyper (+ link)

Rakosy

Elsker forumet
Jeg fikk svar i posten i dag, på blodprøve fra første sv.kontroll.
Det var bare om blodtype og antistoffer.

heldigvis har jeg ikke noe uregelmessige antistoffer[:)]
og blodtypen er AB+
hadde gubben bare husket sin blodtype nå, så hadde det vært enda bedre[8D]

synes det er litt "kult" å ha en av de sjelden typene [:D]

legger ved link om blodtyper for de som er nysgjerrige:
http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=9566

Det skjønner jeg du synes:) Vi vanlige Med bare O+ vi har det greit vi og. Den mest sjeldne blodtypen er jo AB-, de kan få allt blod om de skal ha blodoverføring.
De mest vanlige blodtypene i norge er O og A, har man blodtype B har man enten famile fra sydligere strø eller kommer derfra selv. AB har jeg ikke peiling på. Hvor er du fra??

ORIGINAL: Fjåsa

Det skjønner jeg du synes:) Vi vanlige Med bare O+ vi har det greit vi og. Den mest sjeldne blodtypen er jo AB-, de kan få allt blod om de skal ha blodoverføring.
De mest vanlige blodtypene i norge er O og A, har man blodtype B har man enten famile fra sydligere strø eller kommer derfra selv. AB har jeg ikke peiling på. Hvor er du fra??

er fra Ringsaker, (mellom hamar og lillehammer) om det sier deg noe?
min mor har også AB+, og hun er også fra Ringsaker, og det er hennes foreldre og.

Jøss, det var rart.... AB er jo ikke veldig vanlig.
Hvis mannen din er nordman uten utlandske aner er han nok O eller A.
Min mor var O- og min far O+, så jeg arvet min fars blodtype. Litt usikker på hvordan sånn går i arv egentlig.

Du får få gubben til å sjekke i papirene sine fra militæret om han var der, for der blir de alltid sjekket:)

Er A+ så er også når det gjelder blod helt A4.[8D]

ORIGINAL: *mamma87*

jeg er 0+ [:)]

har hørt at vi med denne blod typen kan gi blod til alle,men kan kun få 0+ selv..[:-]

Det er O- som er universalblodgiver. Vi som er O+ er egentlig ganske kjedelige, vi kan få O+ og O- blod. Detter forde O- mangler antistoffer, det gjør ikke O+.

Stiller meg bak de "vanlige" A(-) eller bortsett fr den "kjipe" minusen....[;)]

Jøss, det var rart.... AB er jo ikke veldig vanlig.
Hvis mannen din er nordman uten utlandske aner er han nok O eller A.
Min mor var O- og min far O+, så jeg arvet min fars blodtype. Litt usikker på hvordan sånn går i arv egentlig.

Du får få gubben til å sjekke i papirene sine fra militæret om han var der, for der blir de alltid sjekket:)

han husker ikke typen, eller hvor papirene er [8D]
er jo BARE boble som står i hue på'n om dagen..
men han er nok O eller A ja..
men jeg skal prøve å få dem til å sjekke blodtypen til babyen når den kommer og, for det synes jeg er litt greit å vite[:)]

hvordan vi arver blodtyper:

om din mor er A, kan hun hun også bære gen for 0.
det samme gjelder for B.

om du har far som er OO, mor som er AO, så har du omtrent like stor sjangs for å få A, som O, siden A er dominant.
Om din far er BO og mor AA, har du sjangs til å få AB, BO, AO

du kan enkelt sette opp et "skjema" på 3x3 ruter.

__|A..|O.| ....<-her fører du opp mors eller fars verdier, den andre føres opp nedover.
B |AB|BO|.....<- A+B = AB, B+O=BO
O |AO|OO|

Siden A og B er dominant, vil du ved en BO og AO type altså enten ha B eller A.

om du har AO, og har en parnter med OO, vil deres barn bådde kunne få AO og OO.

ble du noe klokere?

Jeg er også AB :) Når vi testet på videregående i naturfagtimen ble lærern spinnvill, løp rundt i klasserommet og syntes det var SÅÅÅ spennende, første eleven han har hatt som testet AB [:D]

Jeg er universalblodgiver jeg da. O negative.. Hehe...

Har hørt mye rart om at jeg må få ekstra sprøyter pga det, noen som vet hvorfor?

--aud--

ORIGINAL: audreybee

Jeg er universalblodgiver jeg da. O negative.. Hehe...

Har hørt mye rart om at jeg må få ekstra sprøyter pga det, noen som vet hvorfor?

--aud--

fordi du kan utvikle antistoffer mot positiv, om barnet ditt har positiv, og de antistoffene vil gi problemer ved neste svangerskap.

du blir gitt en form for vaksine mot antistoffene, sånn at du skal slutte å produsere de.
og da blir det ikke noe problemer ved neste svangerskap i.f.t nettop det.

E AB+ eg å. Syns også det er litt spesiellt å ha en av de sjeldneste blodtypene^^

Den mest sjeldne blodtypen er jo AB-, de kan få allt blod om de skal ha blodoverføring.

Tror det er AB+ som kan få alt blod. For jeg har 0- og kan nemlig gi til alle ;)

Back
Topp