blodtypeantistoff: anti- m ??

villter

Forelsket i forumet
Mailykke 2018
Noen som vet hva det betyr? Jeg fikk svakt resultat av det på blodprøven, men ingen forklaring.

Det står at de ønsker ny prøve om noen uker.

Er du resus negativ? Da kan det hende babyen er positiv og at det har dannet deg antistoffer i blodet ditt. (Hvis er gravid da..?:p)

Det står også i svaret at de vil ha kontroll prøve om noen uker.

Jeg fikk vite at jeg har anti-m, noe som gjør at den dagen jeg blir gravid vil jeg få ekstra oppfølging. Vet ikke helt hvorfor, men tror det har noe med blodet til fosteret å gjøre, men samtidig at det ikke er så veldig farlig, men du skal ha ekstra oppfølging.

Har foresten ikke noe å si på om mulighetene man har til å bli gravid ( men rhesus har innvirkning på det).

Prøver å forklare litt enkelt. :)

Det finnes mange forskjellige blodtypesystemer. ABO og Rhesus(D) er de mest kjente, og de man stort sett tar hensyn til ved en blodoverføring, så lenge du ikke har antistoffer. Vanligvis har man ikke blodtypeantistoffer annet enn innen ABO-systemet. Det vil si at en Rh(D) negativ person (mamma) kan få Rh(D) positivt blod (barn) en gang, men neste gang kan det bli trøbbel, fordi man kan ha dannet antistoffer.

Samme gjelder andre blodtypesystemer, men som regel er antistoffene svake, og det er uhyre sjelden de skaper problemer ift mor/barn. Noen blodtypeantistoffer kan forekomme naturlig i kroppen uten at man har fått blod/barn, anti-M er av disse. Alle gravide blir rutinemessig sjekket for blodtypeantistoffer, slik at man kan gjøre tiltak om nødvendig.

Vil tro du blir holdt et lite øye med, og kanskje får et stikk eller to ekstra, ut over det kan du nok ta det med ro. :)

Back
Topp