Blodtype Rh Minus?

Trafikklærermamma

Blir kjent med forumet
Aprilbarna`15
Hei, er det flere her som er Rh minus?
Jeg er O rh minus og tenkte det kunne vært kjekt om noen delte opplevelser/erfaringer ifm graviditeten :-)

Tror at hvis man er Rh minus så får man en sprøyte "rhogam" heter den etter man har født eller evt abortert,for at man ikke skal danne antistoffer mot en evt Rh pluss baby til neste svangerskap. Dette gjøres rutinemessig så tror ikke man trenger bekymre seg for det.

Jeg er samme som deg. :) Jeg tok mange blodprøver sist svangerskap for å sjekke om kroppen laget antistoffer. Etter fødsel fikk jeg en sprøyte som skulle hindre at kroppen kom til å støte bort neste foster dersom det har ulik blodtype som meg. Skal ta det opp med legen neste gang. ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har fått en ekstra blodprøverime. Det er ikke så mye hokus pokus egentlig. Bare at legen sjekker om man danner antistoffer eller ikke.

Har også det. Før i tiden var dette mer kritisk, nå er vi i trygge hender :-)

Samme her :)

Tror jeg har det som er mest vanlig, hvertfall ikke tatt noen ekstra blodprøver og sånn ved tidligere svangerskap.

Jeg er A rhd neg, fikk beskjed om at jeg skal ta en bloprøve 8 uker før termin og at jeg får en sprøyte etter fødsel :)
Fikk forresten sprøyte på sykehuset etter MA'en jeg hadde ifjor..

Jeg er A rhesus minus, og må ta ekstra blodprøver gjennom svangerskapet (uke 32 og 36) for å sjekke om jeg har dannet antistoffer (samme som alle som er rhesus negative må). Jeg har en datter fra før, og da hun ble født sjekket de blodtypen hennes med en gang. Siden hun også er rhesus negativ slapp jeg sprøyten som skal motvirke antistoffer. Det er kun fare for å utvikle antistoffer om barnet er rhesus positivt.

Jeg har 0 rhesus minus. Skjønte det sånn at det ikke er noe å tenke på ved første svangerskap. Fikk sprøyte etter fødsel tror jeg med tanke på evt. nye svangerskap. Fikk i alle sprøyte etter jeg hadde MA tidligere i år, noe lege også spurte om på første svangerskapskontroll, men skjønte at jeg ikke trenger noen spesiell oppfølging!

Jeg er A rh negativ.
Datteren min var rh positiv og jeg fikk en sprøyte noen timer etter fødselen :) Da skulle det ikke være noe fare denne gangen.
For at det skal bli dannet antistoffer så må blodet til et rh positivt foster komme i kontakt med morens rh negative blod. Noe som skjer i en fødsel, abort, traumer mot magen osv.

Back
Topp