Blodtype AB rhesus negativ?

Babylykke81

Glad i forumet
Noen flere av dere der ute som har denne blodtypen?
Jeg har lest at kun 4% av befolkningen har blodtype AB. Men hvor mange har AB minus, tro? Noen som vet hvordan det funker hvis jeg trenger blodoverføring? Kan jeg ta i mot både A- og B- eller må det være AB-?
Jeg blir fulgt opp med blodprøver for å sikre at jeg ikke danner antistoffer mot barnet mitt...

 
Jeg er A rh-, men sønnen min er AB rh-... Jeg vet ikke så mye om det annet enn at man kan danne antistoffer og at det ikke er like lett å få blodoverføring, dessverre...
 
Trodde (men jeg kan ta feil:-P) at det var sånn at de som hadde AB kunne få av alle og de som hadde O kunne gi til alle. Mens A kan få av A, B av B, O av O...
 
Wikipedia sier:

Ved blodoverføring er det viktig at mottakeren har en blodtype som stemmer overens med giverens blodtype. Personer med blodtype 0 kan gi til alle, men bare få fra andre personer med 0. Personer med blodtype AB kan motta fra alle, men bare gi til andre med AB. I tillegg er det mange andre faktorer, for eksempel Rhesussystemet som spiller inn.
 
Aha... Takk for info. Da er det i hvertfall ikke noe problem med blodoverføring :) Da er det bare dette med antistoffer som må følges med.
 
Back
Topp