Blodtrykk......

Ninni73

Flørter med forumet
Var hos legen i dag, ble stukket, veid, og testa...... har ikke vert heilt på topp de siste dagene, så jeg ble litt forundra når han sa att det va litt lavt 95/60.....noen som har peiling???? herlig å høre "liv" der inne i magen (som begynne å vise seg nå ja)[;)]

'normalt' (les dette utrykket med en klype salt) blodtrykk er 120/80. (på friske, ikke gravide mennesker med normal kondisjon)

Det er vanlig at blodtrykket synker litt i begynnelsen av svangerskapet (har jeg hørt). Selv hadde jeg 115/80 i uke 7 og det var perfekt fikk jeg beskjed om.

Om ikke legen sa noe mer enn at det var litt lavt, men ikke var mer bekymret enn det, tror jeg ikke du skal bekymre deg! Blodtrykk skal uansett måles ved hver kontroll, så de vil nok følge med og se at det holder seg innen det de synes er akseptabelt!

95/60 er lavt ja. Men ikkeno farlig i det hele tatt. Bedre med lavt blodtrykk enn høyt.
Bare husk å ta det litt med ro når du reiser deg fra stolen[:)]
I mitt forrige svangerskap ble jeg målt helt nede på 90/50, da spurte legen meg flere ganger om jeg ikke var svimmel/uvel. Men jeg var i fin form jeg...

Det er visst normalt å ha litt lavt i starten ja. Jeg hadde 112/65 (?) i uke 7, og nå i uke 13 hadde jeg vel 122/80 tror jeg - begge deler var visst helt ok.
Så lenge du ikke føler deg uvel, vil jeg tro at det går fint, men pass på så du ikke svimler og faller.

Back
Topp