Blodtrykk - manuelt vs. digitalt

Amneris

Flørter med forumet
Hva er egentlig best?

Grunnen til spørsmålet er at jeg måler alltid veldig forskjellig mellom manuelt og digitalt. Min fastlege og jordmor måler manuelt, og måler lavt, mens sykehuset og jeg har digitalt, og målet høyere.
Jeg følges opp på sykehuset, av fastlege og jordmor - pluss at jeg har fått låne et digitalt som jeg tar selv. Selvsagt etter min 15 hvile osv...
Da jeg i dag var på kontroll hos fastlegen min målte han trykket til 140/80. Jeg hadde i dag med meg mitt digitale også, og viste han forskjellen - 160/98.
Da sa han: - jeg stoler mest på mitt. Da jeg forklarte at også på sykehuset pleier de å måle høyere ville han ha en annen til å ta det manuelt. Ei annen kom, og hun målte rundt 140/80 også. Hun tok også med legekontorets digitale, og det målte 158/95. Altså relativt mye høyere.

Så hva stemmer egentlig? Er ikke de digitale helt til å stole på? Hvorfor bruker sykehuset de da? Hvis jeg stoler på manuelt er ting egentlig ganske så bra med meg helsemessig :) Og det er jo bra. Men hvis det digitale stemmer så er trykket i "grenseland" (ikke mine ord), og jeg må følges tett med Trandate osv... Vil helst slippe det.

Erfaringer?

Jeg tror det manuelle stemmer best. Jeg har et digitalt her hjemme. Det måler egentlig ganske likt som hos legen, men varierer ofte litt mer. Men ikke sååå store forskjeller.
Men 160/98 er da veldig høyt. Hva sier de på sykehuset når de måler det da?
Min søster har 145/92 e.l til vanlig og må gå på medisiner fordi det er høyt:o

Jeg tror det manuelle stemmer best. Jeg har et digitalt her hjemme. Det måler egentlig ganske likt som hos legen, men varierer ofte litt mer. Men ikke sååå store forskjeller.
Men 160/98 er da veldig høyt. Hva sier de på sykehuset når de måler det da?
Min søster har 145/92 e.l til vanlig og må gå på medisiner fordi det er høyt:eek:

Har ikke vært på sykehuset på to uker. Da målte de undertrykk på 90 og sa det var i grenseland. De ba meg måle selv fram til neste kontroll hos dem som er om en uke. Jeg skulle ringe hvis det ble høyere, men synes ikke jeg kan det når fastlegen måler manuelt lavere?
Fikk medisiner i forrige svangerskap, synes det var skikkelig stress. Måtte sjekkes så utrolig mye, og sykemeldes 100 prosent. Er 50 prosent sykemeldt nå, og har egentlig ikke mulighet til mer :P

Det er det manuelle trykket som er det mest korrekte. Jobber som sykepleier, bruker oftest digitalt men ved veldig avvikende blodtrykk kontrollerer vi manuelt. :) Jobbet noen år på hjerteovervåkning og der var vi mer opptatt av manuelt enn digitalt.

Har ikke vært på sykehuset på to uker. Da målte de undertrykk på 90 og sa det var i grenseland. De ba meg måle selv fram til neste kontroll hos dem som er om en uke. Jeg skulle ringe hvis det ble høyere, men synes ikke jeg kan det når fastlegen måler manuelt lavere?
Fikk medisiner i forrige svangerskap, synes det var skikkelig stress. Måtte sjekkes så utrolig mye, og sykemeldes 100 prosent. Er 50 prosent sykemeldt nå, og har egentlig ikke mulighet til mer :P

Ok. Ja 90 er vel gjerne grensa på undertrykket, men har du nevnt på sykehuset at det er lavere hos fastlegen da? Rart de ikke sjekker med manuelt når det er så stor forskjell.

Det er det manuelle trykket som er det mest korrekte. Jobber som sykepleier, bruker oftest digitalt men ved veldig avvikende blodtrykk kontrollerer vi manuelt. :) Jobbet noen år på hjerteovervåkning og der var vi mer opptatt av manuelt enn digitalt.

Så bra :) Det er jo absolutt det beste!

Ok. Ja 90 er vel gjerne grensa på undertrykket, men har du nevnt på sykehuset at det er lavere hos fastlegen da? Rart de ikke sjekker med manuelt når det er så stor forskjell.

Ja, jeg har nevnt på det tidligere, men det er ikke noe de har hengt seg opp i..

Det manuelle trykket ville jeg stolt på, ser at det er ofte avvik mellom manuelt og digitalt.. Ofte når man måler høyt på sykehuset med det digitale sjekker vi med manuelt etterpå:)

Det manuelle trykket ville jeg stolt på, ser at det er ofte avvik mellom manuelt og digitalt.. Ofte når man måler høyt på sykehuset med det digitale sjekker vi med manuelt etterpå:)

Det har de ikke gjort her ennå, men jeg skal jo på sykehuset til mandag. Da kan jeg jo spørre om ikke de kan gjøre begge deler.

Ja, jeg har nevnt på det tidligere, men det er ikke noe de har hengt seg opp i..

Ville nevnt det igjen, og krevd at de tar med manuelt også:p

En liten oppdatering på denne!

Var på sykehuset for oppfølging i dag. Målte 158/98. Jeg fortalte om den store forskjellen fra digitale målinger og de manuelle hos min fastlege. Da var legen på sykehuset meget klar: - De digitale apparatene er de vi stoler på og gjør alle våre avgjørelser basert på. De manuelle trykkene er mer subjektive og er oftere feil, sier legen.
Jeg har valgt å stole på legen på sykehuset her og skal derfor kun følges opp på sykehuset framover.

Forøvrig så alt veldig bra ut i dag igjen Stor og aktiv gutt med en vekst på + 9%.

En liten oppdatering på denne!

Var på sykehuset for oppfølging i dag. Målte 158/98. Jeg fortalte om den store forskjellen fra digitale målinger og de manuelle hos min fastlege. Da var legen på sykehuset meget klar: - De digitale apparatene er de vi stoler på og gjør alle våre avgjørelser basert på. De manuelle trykkene er mer subjektive og er oftere feil, sier legen.
Jeg har valgt å stole på legen på sykehuset her og skal derfor kun følges opp på sykehuset framover.

Forøvrig så alt veldig bra ut i dag igjen Stor og aktiv gutt med en vekst på + 9%.

Bra at alt ser bra ut :) men spesielt at det skal skille seg så mye mellom digitalt og manuelt.. Hvordan følges blodtrykket ditt opp? Må du ta medisiner?

Ja, starter på Trandate i dag. Kontroll på sylehuset om 2 uker. Er bra ivaretatt selv, føler jeg.

Bra at alt ser bra ut :) men spesielt at det skal skille seg så mye mellom digitalt og manuelt.. Hvordan følges blodtrykket ditt opp? Må du ta medisiner?[/

Ja, starter på Trandate i dag. Kontroll på sylehuset om 2 uker. Er bra ivaretatt selv, føler jeg.

Back
Topp