Blodsukker

SogS

Forelsket i forumet
Er det noen som vet om man måler langtidsblodsukker når man er på svangerskapskontroller?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg var på kontroll hos legen i går, og tok blodsukker og Hb. Hun på laben skrev på verdiene og sa alt var bra. I dag ringer legen min og sier jeg hadde litt forhøyet blodsukkernivå, og at jeg må tilbake på ny kontroll til onsdag. Det dama på laben skrev på helsekortet mitt var jo 5,8, og i min verden er det et helt perfekt blodsukker. Derfor lurer jeg på hvor det forhøyede blodsukkeret kommer fra? Vet hun tok 3 prøver av meg, men jeg tenkte ikke noe mer over det.. 

Så nå sitter jeg her og "bekymrer" meg for dette da, håper virkelig det er en feil og at jeg ikke utvikler svangerskapsdiabetes.. (og så så tidlig da!!!) Mulig det ikke er noe å bekymre seg for, og glad legen tar tak i det om det skal være noe, men må si jeg fikk meg en liten knekk etter legen ringte, og nå som jeg følte at alt egentlig var ganske ok.  

Sikker på at det var blodsukker som var høyt og ikke sukker i urinen?

Uansett, for å se om du har svangerskapsdiabetes så må du til pers med sukkerguggetesten eller glukosebelastningstesten som det heter på fint. Hva blodsukkeret ditt var der og da på kontrollen har jo ingenting å si, med mindre du var fastende da.

Det er da litt tidlig for sv.diabetes ja, men om du får det så er det best å få det sjekket ut tidlig tenker jeg :-) Jeg hadde det sist og skal vel ha en sukkertest ved ca 12 uker tror jeg.

Ble blodprøvene tatt fastende eller hadde du spist noe før du dro på legestasjonen? Dersom du hadde spist noe så er 5,8 ikke unormalt, men om du tok den prøven fastende så er det litt høyt...

Når det kommer til sv.dia så sjekkes det med glukosebelastningstest i mellom uke 26-30 dersom du er i risikosonen...

Jeg hadde glukosebelastning sist i uke 27, og regner med å måtte ta en til i dette svangerskapet pga høy BMI...

Det var ikke fastende blodsukker, hadde spist rett før jeg gikk til lege.. Og sukker i urinen var det heller ikke, for jeg hadde ikke med urinprøve..

Jaja jeg får jo bare dra til legen til uka og høre hva han sier, i mine lærerbøker fra sykepleien er jo et blodsukker på 5,8 helt normalt. Så vi får se om han evt har et annet svar enn det jeg fikk på helsekortet mitt..

Back
Topp