Blodsukker målinger

FirstTimer☺️

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Sommerfuglene
Er litt forvirret og håper noen vet svaret:p Målte blodsukkeret før frokost (4,1) og 2 t etter (8,5), men er det noen som vet om aktivitet kan føre til høyere målinger? Grunnen til at jeg spør er ar jeg spiste akkurat det samme i går og fikk 6,5 2 timer etter:o

Aktivitet kan gjøre målingene LAVERE... Husk at det er 15% feilmargin på alle målinger derav ulikt resultat. Hormonene utskilt fra morkaken din varierer også - som påvirker resultatet.

Aktivitet kan gjøre målingene LAVERE... Husk at det er 15% feilmargin på alle målinger derav ulikt resultat. Hormonene utskilt fra morkaken din varierer også - som påvirker resultatet.
Hm...ok, da skjønner jeg ingenting de jeg hadde 0 aktivitet mellom de to målingene i går og i dag har jeg stått på og malt soverommet:o Får finne noe annet en havregryn til frokost i morgen for å se da:(

Ta en måling til med en gang, kanskje hadde du noe på fingrene som gjorde der ble feil første gang? :)

Havregryn og melk kan gi litt høyt bl.s. Har oppdaget det selv. Så sikkert lurt å ikke spise det hver dag.

Melk generellt inneholder en god del "sukker" så det må vi passe oss for.

Egg gir ikke bl.s stigning. Jeg spiser mye egg på brødskiva, og makrell i tomat.
Drikker ett glass melk til frokosten, klarer ikke å la være.

Men bl.s målingene kan noen ganger være litt feil. Er jo feilmarginer. En gang målte jeg 3 ganger med samme bloddråpen. Fikk 3 forskjellige målinger, og den varierte faktisk med 1,0 :s men så lenge en måler med det samme apparatet er det vel bra nok for å sjekke seg selv.

Hm...ok, da skjønner jeg ingenting de jeg hadde 0 aktivitet mellom de to målingene i går og i dag har jeg stått på og malt soverommet:o Får finne noe annet en havregryn til frokost i morgen for å se da:(

Sånn er det nok bare. Havregryn har høy GI også, da. Knekkebrød er bedre - gjerne med ost eller noe annet uten karbohydrater :-) Du vil nok finne en sammenheng på sikt. Lykke til :-)

Noen tåler ikke havregrøt. Jeg lager med vann og har sukrin, kanel,smør og lettsyltetøy på. Har mye lavere blodsukker etter en sånn frokost enn knekkebrød med makrell i tomat f.eks. så dette varierer nok fra person til person. Hvis du lager det med melk, kanskje lage med vann o stedet? En kan også oppleve at noe en tålte før, tåler en ikke lengre ut i svangerskapet.

Kan stress virke inn? Nå vet jeg ikke om du har stresset heller. Men her virker det inn på meg. Men jeg tar insulin da. Så om jeg stresser så får jeg dårlig virkning av insulinet. Men kanskje d kun har med insulin å gjøre.

Diabetessykepleier jeg var hos sa at stess kunne påvirke. Jeg spiser stort sett samme maten hver dag nå, og ser at jeg blir mye høyere hvis jeg har stresset fysisk eller psykisk :(

Kan stress virke inn? Nå vet jeg ikke om du har stresset heller. Men her virker det inn på meg. Men jeg tar insulin da. Så om jeg stresser så får jeg dårlig virkning av insulinet. Men kanskje d kun har med insulin å gjøre.
Hehe...kan skrive under på at jeg stresser:p bare så merkelig at jeg kunne spise ren müsli med havregryn i går og ikke i dag. Får bli grovbrød i morgen så får jeg se. Omtrent alt jeg har spist i dag har gitt høye målinger, så det kan være kroppen som bare ikke vil i dag :)

Hehe...kan skrive under på at jeg stresser:p bare så merkelig at jeg kunne spise ren müsli med havregryn i går og ikke i dag. Får bli grovbrød i morgen så får jeg se. Omtrent alt jeg har spist i dag har gitt høye målinger, så det kan være kroppen som bare ikke vil i dag :)
Kroppen vår er fantastisk. Men jammen meg er det ikke alt vi forstår. Så kan godt hende at det fungerer igjen imorgen, og at det rett og slett har vert noe kroppen har styrt over. Jeg tåler mye mer om kvelden, enn det jeg gjør om morningen. Men det har vel med forbrenningen å gjøre.

Merker at stress virker inn på kroppen, ja :( Fastende 4,8, to time etter frokost 7,1, var på kontroll hos legen midt på dagen og målte 9,1 etter lunsj. Har bare spist det jeg spiser alle andre dager og fått bra resultater. Nå er det helt på bærtur. Ser ut til å være på vei til å stabilisere seg igjen. Ergo; unngå stressende situasjoner! Legen sykemeldte med 100% fram til jeg skal i perm 09.08.16. Hun mente jeg må ta det rolig når stress trigger blodsukker mer enn mat. Blir en rolig sommer :p

Stress kan gjøre mye med kroppen ja. Og det meste er vel negativt. Er jo litt vanskelig av og til å kunne forutse stress. Men tror nok vi gjør lurt i å gjøre det vi kan for å stresse ned. Det er også slik at jo lengre mot slutten vi kommer jo mer forsiktig må vi være med mat. Siden kroppen vår egentlig burde produsert mer insulin mot slutten. Det var det legen på sykehuset sa til meg vertfall. Men det er vel ganske inviduellt der også.

Back
Topp