Blodprosent

Høstmor

Glad i forumet
Novemberlykke 2018
er det lenge siden dere målte blodprosenten sist? De målte på legekontoret sist vet jeg, og legen sa alt var bra, men ser nå at det står skrevet i papirene at hb var 9.8. Forklarer jo litt hvordan formen er men burde ikke legen startet med jern da? Skal til jordmor om to dager så skal selvsagt høre med hun:)
 
Mitt var på 10.5 i september og fikk beskjed om at det var veldig bra iom at jeg er gravid.
 
Jordmor har ikke tatt noen blodprøver av meg, litt rart i grunn da jeg har slitt med lav blodprosent.
 
Tok sist 35+3, hadde da 11,7...hva er egentlig grensen for at man bør begynne med jern? For her fikk jeg nesten inntrykk at hun som tok prøven mente jeg burde gjøre tiltak, mens jm sa ingen ting på d[emoji848]
 
Tok sist 35+3, hadde da 11,7...hva er egentlig grensen for at man bør begynne med jern? For her fikk jeg nesten inntrykk at hun som tok prøven mente jeg burde gjøre tiltak, mens jm sa ingen ting på d[emoji848]
Under 10 bør man begynne med tilskudd :)
Eller 10 å nedover. Hadde nøyaktig 10 å knasker enda jerntabletter:)
 
Litt artig hvor forskjellige beskjeder man får i forbindelse med dette. Jeg hadde 10,3 i uke 28, perioden i svangerskapet hvor den vel vanligvis er på sitt laveste. Legen ville ha meg på jerntilskudd med én gang, for at den ikke skulle synke mer. Kom til jordmor noen dager etter, da var den 10,6. Hun mente det var helt supert til at jeg var gravid, og at dette var noe av deg bedre hun fikk se. Snålt.
 
Under 10 bør man begynne med tilskudd :)
Eller 10 å nedover. Hadde nøyaktig 10 å knasker enda jerntabletter:)

Da er jeg hvertfall godt innenfor[emoji28] Hadde visst 11,5 gangen før (husker ikke antall uker jeg var da, men sikkert noen mnd tidligere), så da er d nok innafor at jeg ikke har hørt noe om jerntilskudd[emoji4]
 
Da er jeg hvertfall godt innenfor[emoji28] Hadde visst 11,5 gangen før (husker ikke antall uker jeg var da, men sikkert noen mnd tidligere), så da er d nok innafor at jeg ikke har hørt noe om jerntilskudd[emoji4]
Ja enn så lenge høres det bra ut:hilarious:
 
er det lenge siden dere målte blodprosenten sist? De målte på legekontoret sist vet jeg, og legen sa alt var bra, men ser nå at det står skrevet i papirene at hb var 9.8. Forklarer jo litt hvordan formen er men burde ikke legen startet med jern da? Skal til jordmor om to dager så skal selvsagt høre med hun:)
Jeg ble henvist til føden for å få jern i blodet, lageret var da på 7. Men fikk beskjed om at blodprosent måtte være under 10. Så sånn er det i Oslo i allefall :happy:
 
Mitt har ligget på 8.
Fikk beskjed om å ta jerntilskudd. Har gjort det siden august. Men blir ekstremt dårlig av jerntablettene o_O
Så kutta litt ned på dem istedenfor å ta dem hver dag. Og har bytta til noen andre nå. Tok nye prøver nå sist fredag.. så blir spennende å se hvordan d er nå. :cool:
Er veldig sliten og trøtt :confused:
 
sjekket sist i uke 28, så det er jo 10 uker siden. Men da var den iallefall 12,0 så det er jo bra:) Fikk likvel beskjed av lege at jeg godt kunne ta jern siden ferritin var lav, men har bare tatt en og annen tablett og heller satser på gravidvitaminene. Er jo jern i de også :)
 
Jeg målte HB på 9,7 fikk da beskjed om å starte på jern. Sist måling var den på gått opp til 10 legen mente det var fint, men anbefalte å fortsette på jern, men kanskje annenhver dag. Jordmor var enig og ønsker gjerne å ha den opp på 11 før fødsel.

Men ja, enig k at man hører mye forskjellig....
 
10,2 hadde jeg, tar jerntilskudd ifra før 100 mg daglig og floradix. Samt omega3 multivitaminer. Da jeg har veldig lavt jernlager. Har slitt med anemi i en del år.
 
er det lenge siden dere målte blodprosenten sist? De målte på legekontoret sist vet jeg, og legen sa alt var bra, men ser nå at det står skrevet i papirene at hb var 9.8. Forklarer jo litt hvordan formen er men burde ikke legen startet med jern da? Skal til jordmor om to dager så skal selvsagt høre med hun:)

Målte dere også jernlageret/ferritin? Retningslinjene for behandling av anemi etter 2. trimester er at man starter med jerntilskudd hvis Hb <10,5 og samtidig ferritin <12. Men det finnes imidlertid ingen holdepunkter for at en lett anemi (Hb 9-11 g/100ml) er til skade for verken foster eller mor. Risikoen for lav fødselsvekt og for tidlig fødsel er faktisk lavest ved Hb 9,0-11,0 g/100ml som lavest målte Hb under svangerskapet (i følge norsk gynekologisk veileder)! :) Så du trenger nok ikke å bekymre deg, men det er jo lov å ringe opp legen for å dobbeltsjekke om dere også tok ferritin og hvis du har klare symptomer på jernmangel, så skader det jo ikk å ta tilskudd :)
 
:)
Målte dere også jernlageret/ferritin? Retningslinjene for behandling av anemi etter 2. trimester er at man starter med jerntilskudd hvis Hb <10,5 og samtidig ferritin <12. Men det finnes imidlertid ingen holdepunkter for at en lett anemi (Hb 9-11 g/100ml) er til skade for verken foster eller mor. Risikoen for lav fødselsvekt og for tidlig fødsel er faktisk lavest ved Hb 9,0-11,0 g/100ml som lavest målte Hb under svangerskapet (i følge norsk gynekologisk veileder)! :) Så du trenger nok ikke å bekymre deg, men det er jo lov å ringe opp legen for å dobbeltsjekke om dere også tok ferritin og hvis du har klare symptomer på jernmangel, så skader det jo ikk å ta tilskudd :)


Hadde ferritin på 7 så har startet med jern nå for og få opp lagerene:)
 
Hatt lavt jern å tatt tilskudd. Men det hjalp ingen ting. Gikk seg heldigvis til etter et par måneder
 
Back
Topp