Blodprosent

MiniSpire

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Hva ligger deres blodprosent på og tar dere jerntilskudd? Var på kontroll hos jordmor idag og på 14 dager så har min blodprosent sunket fra 11,4 til 9,0 så fikk beskjed om å begynne å ta jern. Hadde håpet og slippe det siden man ofte blir hard i magen av det og jeg sliter litt med magen fra før.. Blodprosenten min forklarer kanskje hvorfor jeg har følt meg ekstra sliten i det siste og vært svimmel. Ellers var alt fint på kontroll :)

Har gått fra 13.2 til 10.5 så jordmor anbefalte meg og ta jerntilskudd (niferex),med tanke på fødsel og at man mister litt blod da bl.a.

Min var 10 sist, 34+2 (to uker siden). Pga min var stabil (fra begynnelsen av svskapet, bare gått litt ned) trengte jeg ikke ta jern, selv om hun helst ville den skulle øke litt og ikke gå mer ned nå.

I begynnelsen av svangerkapet var min på 12,6 da så er jo en del forskjell fra da til nå.. noen som vet om 9,0 er veldig lavt? Jeg skulle prøve med Hemofer noen uker og se siden det var en type som ikke var veldig hard for magen, men sa at egentlig burde jeg ha noe som var sterkere :S

Tror ikke det er grusomt lavt, men litt lavt og som gravid tror jeg ikke man bør være under 10? Er ikke sikker, men mener å ha hørt det.

Tror ikke det er grusomt lavt, men litt lavt og som gravid tror jeg ikke man bør være under 10? Er ikke sikker, men mener å ha hørt det.
ok, takk for svar :) hvertfall ekkelt når man føler seg så slapp og svimmel... Håper Hemofer hjelper, men jm sa det kunne godt gå 2 uker før det begynte å ta seg opp da..

Jeg hadde blodprosent på 9 for noen mnd siden, og måtte begynne med hemofer med en gang. Det er viktig å ha et jernlager, og med så lav blodprosent som gravid har man ikke det. Ta hemofer, og et tips for å unngå hard mage er lactulose, smaker søtt men ta det med litt appelsinjuice så går det ned:)

I begynnelsen av svangerkapet var min på 12,6 da så er jo en del forskjell fra da til nå.. noen som vet om 9,0 er veldig lavt? Jeg skulle prøve med Hemofer noen uker og se siden det var en type som ikke var veldig hard for magen, men sa at egentlig burde jeg ha noe som var sterkere :S
Tar du noe for hard mage? I så tilfelle kan jeg anbefale at du tar laktulose hvis du er redd for at jern-tilskuddet skal gjøre magen verre ;) Du får det reseptfritt på apotek og er helt trygt å bruke. Jeg har selv tatt det morgen og kveld gjennom nesten hele svangerskapet :)

Tar du noe for hard mage? I så tilfelle kan jeg anbefale at du tar laktulose hvis du er redd for at jern-tilskuddet skal gjøre magen verre ;) Du får det reseptfritt på apotek og er helt trygt å bruke. Jeg har selv tatt det morgen og kveld gjennom nesten hele svangerskapet :)
Ja, jeg tok duphalac en stund, men syntes ikke at det hadde noen særlig effekt.. men begynteå spise all bran og det hjalp, men nå har jeg det så langt oppi halsen at jeg klarer ikke tanken engang.. men er ikke så forstoppet som jeg var, nå får jeg hvertfall ut noe innimellom.. bare håper ikke at jeg blir helt opstipert som jeg var igjen pga jerntablettene da :P

Jeg hadde blodprosent på 9 for noen mnd siden, og måtte begynne med hemofer med en gang. Det er viktig å ha et jernlager, og med så lav blodprosent som gravid har man ikke det. Ta hemofer, og et tips for å unngå hard mage er lactulose, smaker søtt men ta det med litt appelsinjuice så går det ned:)
Ja, jernlageret mitt var på 35 ved første kontroll hos legen når man tok alle de blodprøvene.. noe jm sier ikke er så veldig høyt så var visst viktig å ta jern nå som blodprosenten var nede i 9,0. Aner ikke hva selve jernlageret er på nå da dette ikke har blitt sjekket igjen.. Lactulose er det noe av det samme som duphalac? For jeg fikk anbefalt duphalac når jeg var opstipert og prøvde det lenge, men uten hjelp :P

Ja, jeg tok duphalac en stund, men syntes ikke at det hadde noen særlig effekt.. men begynteå spise all bran og det hjalp, men nå har jeg det så langt oppi halsen at jeg klarer ikke tanken engang.. men er ikke så forstoppet som jeg var, nå får jeg hvertfall ut noe innimellom.. bare håper ikke at jeg blir helt opstipert som jeg var igjen pga jerntablettene da :p
Nei, er virkelig ikke gøy å være forstoppet. Føler oss vel stappet nok som det er på denne tiden i svangerskapet :P
Blir forstoppet med en gang, jeg, hvis jeg hopper over en dose med lactulose. Håper kroppen ikke har glemt hvordan den skal gjøre det etter svangerskapet er over - lite lyst å ta det resten av livet :P

Nei, er virkelig ikke gøy å være forstoppet. Føler oss vel stappet nok som det er på denne tiden i svangerskapet :p
Blir forstoppet med en gang, jeg, hvis jeg hopper over en dose med lactulose. Håper kroppen ikke har glemt hvordan den skal gjøre det etter svangerskapet er over - lite lyst å ta det resten av livet :p
ja, det er ikke noe gøy.. og jeg øsnker ikke at jeg skal få hemorider heller :P Kanskje jeg skulle prøve lactulose da, mulig det funker bedre enn duphalac? :)

min er på 9,5 og jeg har ikke fått beskjed om å ta noe jern, så kan ikke være så lavt, jeg har til og med vært innlagt på sykehuset siste uken og de kommenterte heller ikke at den var for lav. Har heller ikke fulle jernlagre så spørs hva de har tenkt å gjøre nå hvis jeg må ta ks, går jo på blodfortynnende også nå etter jeg fikk blodpropp. Så kan umulig være særlig bekymringsfullt siden de ikke har satt meg på noe, og jeg skal jo føde nå om to uker ca.

Ja, jernlageret mitt var på 35 ved første kontroll hos legen når man tok alle de blodprøvene.. noe jm sier ikke er så veldig høyt så var visst viktig å ta jern nå som blodprosenten var nede i 9,0. Aner ikke hva selve jernlageret er på nå da dette ikke har blitt sjekket igjen.. Lactulose er det noe av det samme som duphalac? For jeg fikk anbefalt duphalac når jeg var opstipert og prøvde det lenge, men uten hjelp :P
Min jordmor sa at blodprosenten skal være over 9 og under 12, at det var normalt:) lactulose er flytende, du tar en såkalt shot på 15-20ml. Den er ikke veldig lakserende, for meg gjør den kun at jeg faktisk kan gå daglig på do og ikke bli forstoppet:) har ingen erfaring med duphalac, var jordmor som anbefalte lactulose til meg:)

Tror den var på 12-12,5 i starten.. men i uke 32 var den nede på 9,5 så da begynte jeg på jern :)

9,0 er altfor lavt jo! Dette har jeg fått beskjed om både fra lege, jordmor osv, og når jeg hadde ca 10 i blodprosent sa de at det ikke var rart jeg svimmel og trøtt.. Kjente det veldig godt selv også når jeg var nede på 9-10%!

ja, det er ikke noe gøy.. og jeg øsnker ikke at jeg skal få hemorider heller :P Kanskje jeg skulle prøve lactulose da, mulig det funker bedre enn duphalac? :)
Lactulose og duphalac er det samme. Prøv å ta 25 ml * 3 og ikke slutt selv om du etterhvert får kommet deg på do. Etterhvert kan du redusere til 20 ml*2

Back
Topp