Blodprosent??

sawyer83

Flørter med forumet
Jeg har lavt blodtrykk og er veldig slapp og blir svimmel inni mellom. Snakket med min mor i dag og hun hadde også lavt blodtrykk i svangerskapene. Hun hadde visst også lavt blod prosent. Det kan viss også ver en årsak til man blir trøtt og slapp forstod jeg.

Sjekket helsekortet mitt og det stod ikke noe om blodprosenten er målt .Heller ikke på blodprøvene fra svangerskapskontrollen. Hb står for blodprosent viss jeg ikke tar helt feil. Klare ikke å huske om legen har sagt noe om det heller.

Litt slitsomt å føle seg slapp og svimmel.

Tenker å kontakte legen og spørre om dette.

Er det noen av dere som har fått blodprosenten sin målt.?

Ja, det er vanlig med lavt blodtrykk og lav blodprosent. Men ettersom hva jeg har skjønt, er vist det egentlig bra:)

Stemmer at det er hb! Min lå til å begynne på 12 et eller annet. Sist jeg målte den, så var den på 10,1. Noe som er lavt, men ikke noe farlig. Men merker jeg er slapp og energiløs..

Jeg er sykepleier, så sjekker meg selv på jobb en gang iblant ;) Sist jeg sjekka Hb var den på 12,6, og blodtrykket var i går på 103/63. Så ganske lavt trykk, men helt grei Hb. Fortsatt er jeg veldig trøtt og slapp!

Men trodde Hb skulle bli målt på første kontroll jeg? Det gjorde de ihvertfall med meg :) Hadde Hb på 14,ettelleranna første kontroll. 

hvis de tok blodprøver av deg på den første kontrollen din hos lege, var antakelig Hb en av de. legen min skriver da opp svarene neste gang jeg kommer på kontroll, men hvis det er noen urovekkende verdier ringer de fra legekontoret. det er vanlig at mange gravide faller i Hb i svangerskapet, å som du sier kan det være en av grunnene til at man føler seg slapp og energiløs. god bedring!

Hb'n skal måles ved hver svangerskapskontroll.. Om du får for lav Hb må du kanskje knaske jerntilskudd.. 
Hvis du ikke har målt dette, så bør du få legen til å gjøre det :)

Jeg startet høyt som vanlig 14,1 - og sist sank jeg gradvis mot termin.. og det regner jeg med at jeg gjør denne gangen også.
Ligger også "lavt" i trykk, 105/70... men jeg har lavere bt enn det som er "normalen" så det er ikke unormalt :)

De måler hb en gang i blant, men ikke nødvendigvis på hver kontroll - ble målt 3 ganger i mitt siste svangerskap. Hb måles med et stikk i fingeren vanligvis, rart det ikke ble målt - tas vanligvis på første kontroll.

Nå ba jeg om at jernlageret ble sjekket, det er ikke lenger en standard prøve (som det var for noen få år siden).

Jeg har flotte verdier, så hos meg er svimmelheten nok litt pga blodtrykket, som nå er på ca 90/60. Som er vanlig for meg når jeg er gravid. Men blir sliten av det, da :)

Back
Topp