Blodprosent

Smooshkin

Glad i forumet
Hva har deres blodprosent ligget på til nå i svangerskapet? Min var 14 på første kontroll. Og eg har lest at det ikkje er bra om blodprosenten blir for høy, da blodet blir tykkere og har vansker med å trenge gjennom morkaka..

min var på nesten 14, fikk beskjed av jordmor om at det var i høyeste laget, hun sa også det med at blodet ble tykkere så kunne få vansker med å trenge gjennom morkaka. Men jeg var dehydrert når jeg tok blodprøven, så var det som kunne gjøre det. Tok blodprøve på sykehuset senere, etter mye væske, de sa ikke hvor mye det lå på da, men da var alt i orden.

er blodtrykk der det står BT? Jeg glemmer så fort fra sist... er sikkert ikke det, for der er min 90,58 ,mens der det står Hb er det 13,5... Alt var bra i hvert fall :) Blodtrykket skal være litt høyere når man er gravid fordi man får økt blodmengde eller no greier..

Glemte å få målt Hb sist... men forrige svangerskap lå den rundt 13...
det er hvis den er over 13,5 det ansees som ugunstig i forhold til blodsirkulasjonen i morkaken...

Blodtrykket mitt er lavere enn noen gang, før første svangerskap hadde jeg normalverdi på 130/80 - men nå ligger jeg på 110/60... Og nå som jeg er gravid så er det ennå lavere - noe som er plagsomt, men ikke uvanlig siden gravide som oftest får lavere blodtrykk i begynnelsen av svangerskapet... Bare håper at ikke 90/50 blir min nye normalverdi, siden 110/60 var det som jeg gikk med mesteparten av forrige svangerskap... 

Back
Topp