blodprosent

1980

Elsker forumet
Hei!
På 36 ukers kontrollen ble blodprosenten min målt til 10,8, ned fra 12,7 i uke 11. Legen sa dette var greit, men jeg syns kanskje det er litt lavt og andre har også kommentert det..  Burde jeg spørre JM for sikkerhets skyld eller er det greit bare å ta f.eks floradix en stund fremover?  Har noen andre fått beskjed om å ta jerntilskudd ved samme blodprosent?

Har 9,5 i blodprosent. Fikk streng beskjed om å ta jern [&:]

Min var nede i 8,5 ved sist prøve. Jm ville derfor at jeg skulle begynne å ta jern, og gå å ta blodprøver jevnlig. Har også veldig lågt blodtrykk. Merker at det hjelper på å ta jern. [:)]

min HB ble målt til 10 i uke 27, tar IKKE jern, da var den gått ned fra 12.8 i uke 10.

ORIGINAL: 1980

Hei!
På 36 ukers kontrollen ble blodprosenten min målt til 10,8, ned fra 12,7 i uke 11. Legen sa dette var greit, men jeg syns kanskje det er litt lavt og andre har også kommentert det..  Burde jeg spørre JM for sikkerhets skyld eller er det greit bare å ta f.eks floradix en stund fremover?  Har noen andre fått beskjed om å ta jerntilskudd ved samme blodprosent?

Min har ligget på mellom 9,3 og 10,3 de siste tre mnd, og jeg går på jerntilskudd. Hemofer vel og merke:) Men jeg ville sjekket med legen, for det er ikke alltid man har dårlige jernlagre selvom blodprosenten er lav:) Er jo ikke bra med for mye jern heller.

Jeg har 10..og går på jern..niferex. greit å ha et lite jernlager når en skal igjennom en fødsel.

*Min er også på 10,8. Fikk beskjed av jm å ta jern etter fødsel.

Min var også på 10,8 på fredag når jeg var på kontroll, men legen nevnte ikke noe mer om det.

9,6 hadde jeg i uke 36, men 2 uker etterpå lå den på 11.3 uten at jeg hadde gjort noe spes. Legen var ikke bekymra, men jeg har likevel beg. på jerntilskudd på eget initiativ, som jeg tenker å ta fram til fødselen. De fleste mister jo en del blod da, og kan bli litt ekstra slappe hvis blodprosenten er lav etter fødsel. Og da vil man jo ha masse energi til å kose og ta meg av nurkegullet sitt [:)] Ville tatt tilskudd for en kortere periode fram til fødsel om jeg var deg. Det skulle uansett ikke gi problemer for jernlageret på sikt.

Sist kontroll hos jordmor låg min blodprosent på 10.1 og da fikk jeg beskjed om å kjøpe HEMOFER og spise 3 tabletter om dagen... Er vel ikke akkurat så flink å spise alle tre... men tar vel hvertfall 1 om dagen [:)]

Er ikke så veldig lavt, men vi hadde nok sjekket vitaminstatus på deg, før du fikk beskjed om å ta noe som helst. Det er ikke alltid jernlageret som er lavt hos oss gravide, men ofte både jernlager, B12 og folsyre kan bli lave i løpet av graviditeten. Om du er usikker, så kan du jo be om å få sjekket disse? [:)]

Jeg hadde 12,6 i uke 10, så har det bare gått nedover.Sist uke var den 9,6 og da måtte jeg ta fler blodprøver for å sjekke blant annet folsyre, B12 og B6.(Har mangel på dette utenom graviditet så har gått på tilskudd i noen år) Får svar neste uke. jeg tar hemofer og en c vitamintablett når jeg føler det trengs nå, men da jeg hadde 10,8 (4 uker siden)trengte jeg ikke ta noe ifølge legen,bare spise jernholdig mat. men det hjalp tydligvis ikke her[8D]
Sist gang før fødsel hadde jeg 11 og etter hun poppa ut 8% så håper jeg kan skaffe meg et lite lager for det var ikke mye behagelig[&:]men helt vanlig[:)]

Det er veldig forskjellig fra person til person hvordan vi reagerer på jern og jernmangel.
Jeg var på første kontroll hos jm, der ble jeg målt til 10, hun satte meg ikke på noen jerntbl..men jeg ble kjempe dårlig og kom meg til fastlegen som sa at jeg absolutt skulle ta jern..han kjenner meg bedre enn en tilfeldig jm og vet hva jeg har hatt tidligere pga tidligere jernmangel.
Nå har jeg stabilisert meg til 12.5 noe som er er helt perfekt for meg[:)]

Du bør i vertfall tenke på hva du spiser!
Spis leverpostei, brokkoli, aprikos, spinat og appelsin/jus (les deg opp på kosthold ved jernmangel, kansje du finner noe her på bv, eller feks på lommelegen eller noe slikt, kommer ikke på flere mattips i farta[&o])

Unngå melk da det hemmer opptaket av jern i kroppen.

Ville ha spurt jm om det om du skal til kontroll, men personlig ville jeg nokk tatt floradix. Det er ikke farlig!!!
Mener jeg har hørt at blodprosenten bruker å gå opp på slutten jeg, mulig jeg tar feil!!

ORIGINAL: Freaky*Nurse*Flode

Du bør i vertfall tenke på hva du spiser!
Spis leverpostei, brokkoli, aprikos, spinat og appelsin/jus (les deg opp på kosthold ved jernmangel, kansje du finner noe her på bv, eller feks på lommelegen eller noe slikt, kommer ikke på flere mattips i farta[&o])

Unngå melk da det hemmer opptaket av jern i kroppen.

Ville ha spurt jm om det om du skal til kontroll, men personlig ville jeg nokk tatt floradix. Det er ikke farlig!!!
Mener jeg har hørt at blodprosenten bruker å gå opp på slutten jeg, mulig jeg tar feil!!

ja husker at legen sa det på forrige kontroll[:)]

I forhold til dette at blodprosenten stiger mot slutten..
Er det mulig at det kan være arvelig?

Når mammaen min gikk med meg, steg den så mye på en uke at hun ble satt i gang 2 uker før termin.
Så nå lurer jeg på om at dette kan skje med meg også?

Jordmor har meg under oppsyn nå, og har gitt meg beskjed om å måle HB på hver kontroll fremover :)
Bra de passer på[;)]

Back
Topp