Blodprosent som faller

Tillemor

Flørter med forumet
Det er mange uker siden jeg fikk beskjed om at jernlageret mitt lå på 5 og at det var ok så lenge hb var grei. I dag viste ny måling på hb at den ligger på 9,6. For en mnd siden da den var 10,1 sa legen at jeg skulle prøve å ta jern annen hver dag, fordi jeg sliter så med magen uansett hva jeg prøver. Jeg har tatt aminojern 3 ganger pr uke siden da og føler det er på grensen til hva jeg klarer, men tydelig at dette ikke holder i det hele tatt. Så rimelig fortvilet i dag når jeg skjønner jeg bare måå ta hver dag og ikke kan ta hensyn til magen... Andre med samme problem?

Hmm, jeg målte blodprosent idag som lå på 10, og fikk beskjed om at det ikke var så unaturlig for gravide, og at jeg ikke trengte ta jerntilskudd, men heller spise mat som spinat, leverpostei og rødbeter som inneholder endel jern. Men nå har du jo gått ned, så da er det sikkert lurt å bygge opp litt.

Du kan også prøve å drikke litt appelsinjuice når du har tatt tilskuddet, for C-vitamin skal visst hjelpe kroppen å ta opp jernet! Tips fra en sykepleiervenninne :)

Jeg tar 2 stk hemojern hver dag. Et tips er å ta cvitamin sammen med jernet, det hjelper kroppen å ta opp jern :)
Min HB er fin, men jernnivået var veldig lavt, og mtp at jeg går på blodfortynnende og risikerer å miste mye blod under fødselen, må jeg forsøke å bygge opp det jeg kan.

Men hemojern er visst ganske skånsom for magen :) (heter også Hemofer!)

Jeg vet om appelsinjuicen ja (altså c-vitamin). Hemojern er en del svakere enn aminojern, og er ikke bedre for min mage i alle fall enn aminojern. Får bare prøve om det kan gå greit...

Jeg vet om appelsinjuicen ja (altså c-vitamin). Hemojern er en del svakere enn aminojern, og er ikke bedre for min mage i alle fall enn aminojern. Får bare prøve om det kan gå greit...
Tror det er bedre å ta vit . i konsentrert form. Men du dør ikke uansett, går det gæli får du blodoverføring :) men stprt sett går det veldig fint.

Ja regner jo med de følger det opp etter fødselen, tenker bare det hadde vært godt å ha litt overskudd etter fødselen også. Jeg tror også c-vit tbl vil være bedre, ser for meg at appelsinjuice vil være drepen for halsbrannen... (alt man skal tenke på...)

Back
Topp