Blodprosent etter fødsel..

nuttakanutta

Forumet er livet
Junibarna 2015
Hva hadde du?

Jeg ligger på 15 når jeg ikke er gravid..

I svangerskapet gikk jeg ned til 10,2 og fikk beskjed om å ta jern.. (Har også tomme jernlager) gikk opp til 12 så stoppet jeg med jerntabletter..

2 dager etter fødsel var den 9,2! Ikke rart jeg var svimmel og sliten. (Blødde minimalt under fødsel og så jordmor var litt overrasket den var såppas lav)

Tar nå 100 mg jern hver dag.. Blir hard i magen men spiser masse linfrø.. Det hjelper.

Har ikke sjekket enda, men regner med den er bra. Var fin hele svangerskapet og blødde veldig lite.

Er det vanlig å sjekke blodprosenten etter fødsel?

Her blir vi sjekka dag 2 etter fødsel. Siden hb var lav da og jernlagrene har vært lave hele veien så skal jeg be om en sjekk på 6 ukersen.. (Blir nærmer 3 mnd her da :p )

Må man spørre legen om å sjekke dette? Jeg har ikke sjekket blodprosenten i graviditet eller nå i ettertid... (7 uker siden fødsel)

Må man spørre legen om å sjekke dette? Jeg har ikke sjekket blodprosenten i graviditet eller nå i ettertid... (7 uker siden fødsel)

Noen gjør det automatisk, andre må spørre.. Jeg sjekket den i uke 12
Og 30 i svangerskapet, dag 2 etter fødsel og skal be om det på kontroll.

Er det vanlig å sjekke blodprosenten etter fødsel?

Jeg ble sjekket på seksukerskontrollen min hos lege. Men tror kanskje det var fordi hun så at blodprosenten min hadde begynt å gå nedover siste tiden før fødsel og at jeg før har hatt lav blodprosent. Så er ikke sikkert det er vanlig standard å sjekke.

Back
Topp