Blodpropp og klexane

Jane2

Elsker forumet
Hei
Noen her som har hatt blodpropp tidligere og som må bruke klexane hele svangerskapet?

Jeg hadde blodpropp forrige svangerskap, og fikk beskjed om at jeg måtte bruke klexane hvis jeg ble gravid igjen.
Lurer på når jeg må begynne på klexane dersom jeg er så heldig å bli gravid igjen? Så fort som mulig etter jeg har testa positivt, eller holder det å begynne senere?

Hei, svarer på min samboers brukernavn.

Jeg er lege, men ikke spesialist i gynekologi eller blodsykdommer.
Hovedregelen er at man skal starte opp med Klexane så tidlig som mulig. Man skal bruke det hele svangerskapet. Det er noe avhengig av hvor blodproppen satt. Man fortsetter så med Klexane i 6 til 12 uker etter fødsel. Det gis av og til noen andre medikamenter ved fødsel også, avhengig av om man har noen arvelige egenskaper som gjør at blodet levrer seg raskere.

Men dette bør du diskutere med legen din før du planlegger ny graviditet. Hun/han har sikkert full oversikt over din helsetilstand.

Takk for svar[:D] Blodproppen satt i en vene i halsen og kom etter en solid overstimulering etter et vellykket IVF forsøk. Hadde bare kontakt med sykehuset iforbindelse med blodproppen og graviditeten, ikke med fastlegen. Men han har vel fått journalen min vil jeg tro? Jeg er ikke arvelig disponert for å få blodpropp. Har testet det i etterkant. Skal snart igjennom et fryseforsøk. Bør kanskje ta opp dette med klexane med klinikken?

Hei!

Det virker som at du har god oversikt selv:) Sannsynligvis har fastlegen din fått et brev med opplysninger.
Dette bør du absolutt ta opp med klinikken du skal til. Det er viktig at de vet at du har fått blodpropp under IVF. Da er det lettere å planlegge din neste graviditet på best mulig måte.

Lykke til!!

Back
Topp