Blodprøvesvar-hjelp?

x1x*Ammeliten*

Gift med forumet
Fikk brev fra legen min:

Blodtype: A RhD neg.Normal blodtype?

Ingen irregulære erythrocyttantistoff påvist.Hva betyr dette?

Kontrollprøve ønskes i 32. svangerskapsuke.skrevet med en dobbel kulepennring rundt[8|]

Siste :

Tp(IgG-IgM)-antistoff (syfilis-gravid)-NEGATIV-antistoff ikke påvist.Kan jeg få syfilis da?[8|]Var sikker på at man var vaksinert mot dette?

Toxoplasma gondii-NEGATIV.Er det bra?

HIV I+II-NEGATIV.Den er bra

Anybody?Dritt at ikke legen kan skrive svar for dummies[8|]

Blodtype: A RhD neg.Normal blodtype? Ganske normal vil jeg si

Ingen irregulære erythrocyttantistoff påvist.Hva betyr dette? At kroppen din ikke har dannet antistoffer.

Kontrollprøve ønskes i 32. svangerskapsuke.skrevet med en dobbel kulepennring rundt[8|] Normalt med flere screeninger i svangerskap dersom man er Rh negativ

Siste :

Tp(IgG-IgM)-antistoff (syfilis-gravid)-NEGATIV-antistoff ikke påvist.Kan jeg få syfilis da?[8|]Var sikker på at man var vaksinert mot dette?

Toxoplasma gondii-NEGATIV.Er det bra? Veldig bra. Du har ikke toxoplasmose

HIV I+II-NEGATIV.Den er bra Ja, du har heller ikke hiv[:)]

ORIGINAL: GuttasMamma!

Anybody?Dritt at ikke legen kan skrive svar for dummies[8|]

Legen min har skjønt at jeg er en dummies for jeg for ikke svara han bare forteller hva det er[8D]

Eneste jeg kan hjelpe deg med er å dytte[:)]

Toxoplasma gondii-NEGATIV.Er det bra?

Dette betyr bare at du ikke er smittet med toxoplasma... det vil si at du under svangerskapet må passe på å vaske frukt og grønnsaker og vaske deg godt på henda om du renser kattetoaletter. Slik at du ikke får denne smitten i deg under svangerskapet. Hadde du vært positiv på forhånd... tror jeg ikke det hadde vært så krise..

tusen takk for svar!

Denne syfilisen da?

haha,ser det er en kjønnssykdom så da har jeg vel ikke noe å frykte[:D][:D][:D]

Når far er Rhesus-positv og mor er Rhesus-negativ kan det være duket for trøbbel hvis barn nummer to slekter på pappaen sin og når også den førstefødte har fars blodtype. Under graviditeten er morens og fosterets blodomløp adskilt, men under fødselen kan blodlegemer fra barnet lett komme over i morens kretsløp. Barnets blodlegemer vil da bli oppfattet som fremmed av hennes organisme, og i hennes blod dannes det antistoffer. Når den Rh-negative moren senere blir gravid og igjen bærer et Rh-positivt foster, vil antistoffene passere morkaken, gå over i fosterets blodomløp og angripe blodlegemene. Det kan føre til store fosterskader, særlig i hjernen.

Nylander forklarer at dette er grunnen til at alle Rh-minus-kvinner, innen tre døgn etter at de har født eller abortert, skal ha en spesiell sprøyte for å nøytralisere fremmede blodlegemer. Hvis det ikke blir gjort, må det ofte skiftes blod på det neste Rh-positive-barnet rett etter fødselen. I alvorlige tilfeller lar det seg gjøre å skifte blod på barnet mens det ligger i livmoren.

- Generelt er det dessverre slik at har det først skjedd antistoffdannelse, så øker risikoen for hver graviditet, så sant ikke fosterert er Rh-negativt. Eller så sant kvinnen ikke finner seg en Rh-negativ mann, så foster og mor garantert er like når det gjelder denne faktoren, fastslår fødselslegen.

kopiert fra en helsenytt side eller noe

ORIGINAL: barn2

Når far er Rhesus-positv og mor er Rhesus-negativ kan det være duket for trøbbel hvis barn nummer to slekter på pappaen sin og når også den førstefødte har fars blodtype. Under graviditeten er morens og fosterets blodomløp adskilt, men under fødselen kan blodlegemer fra barnet lett komme over i morens kretsløp. Barnets blodlegemer vil da bli oppfattet som fremmed av hennes organisme, og i hennes blod dannes det antistoffer. Når den Rh-negative moren senere blir gravid og igjen bærer et Rh-positivt foster, vil antistoffene passere morkaken, gå over i fosterets blodomløp og angripe blodlegemene. Det kan føre til store fosterskader, særlig i hjernen.

Nylander forklarer at dette er grunnen til at alle Rh-minus-kvinner, innen tre døgn etter at de har født eller abortert, skal ha en spesiell sprøyte for å nøytralisere fremmede blodlegemer. Hvis det ikke blir gjort, må det ofte skiftes blod på det neste Rh-positive-barnet rett etter fødselen. I alvorlige tilfeller lar det seg gjøre å skifte blod på barnet mens det ligger i livmoren.

- Generelt er det dessverre slik at har det først skjedd antistoffdannelse, så øker risikoen for hver graviditet, så sant ikke fosterert er Rh-negativt. Eller så sant kvinnen ikke finner seg en Rh-negativ mann, så foster og mor garantert er like når det gjelder denne faktoren, fastslår fødselslegen.

fikk positivt barn,og sprøyte,men mistet også og da fikk jeg ikke[8|]Kansje ikke noe å bekymre seg over[:)]

ORIGINAL: barn2

fikk positivt barn,og sprøyte,men mistet også og da fikk jeg ikke[8|]Kansje ikke noe å bekymre seg over[:)]

Ville ikke bekymret meg siden antistoff ikke er påvist[;)]

Back
Topp