Blodprøver

Boondocker

Flørter med forumet
Hei alle sammen!

Jeg var på svangerskapskontroll hos fastlegen min for 2 uker siden, og da viste blodprøvene at jeg hadde noe lav blodprosent og lave jernverdier. Fastlegen anbefalte meg derfor om å ta nye blodprøver i uke 18, jeg er nå 12+6.

Men jeg blir så fort sliten, og blir litt uggen form etter å ha gjort noe fysisk. Formen har vært så fin tidligere, men nå blir jeg liggende på sofaen etter å ha gjort husarbeid. Jeg blir kort i pusten bare av å gå opp trappa hjemme.

Det jeg tenker nå er... Hvis det er det at kroppen trenger mer jern? Er det ikke enklere å bare ta nye blodprøver igjen, for å evt begynne å ta jern? Kjenner det bare er slitsomt å gå sånn som jeg gjør nå, og at det fortsatt er mange uker igjen til å ta de nye blodprøvene som fastlegen anbefalte... + at ferien er over om 2 uker, og da er hverdagen tilbake i 100% jobb.

Men hvis lave jernverdier alt var fastsatt, hvorfor fikk du ikke bare beskjed om å starte med jerntilskudd?
Håper du finner ut av det så du føler deg bedre snart!♥️

Jeg fatter ikke det der. Har hørt om flere som får beskjed av legen om å vente med jerntabletter fram til uke 18+0 selv om de gravide allerede har fått påvist jernmangel.

Jeg har blitt satt på jerntilskudd rundt uke 6 med første ungen og med denne nå, og hadde jeg ikke tatt det, hadde jeg garantert vært sengeliggende.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt kontakt med jordmor og hørt hva hun sier. Eventuelt ringt sykehuset og spurt. Lykke til <3

Takk for svar damer!

Er det greit å begynne med jerntilskudd uten å snakket med fastlege/jordmor først?

Fastlegen har jeg ikke time før i oktober, jordmoren skal jeg til om 3 uker.

Jeg har fått beskjed om å vente med å ta jerntilskudd til jeg er i uke 18. Syns det er noe spesielt og syns det er rart jeg ikke kan begynne med det før den tid. Men jeg føler meg ikke sånn som du gjør da..:playful:

Jeg skal ta blodprøver først i dag. 13+5. Fikk beskjed om at om jernlager er lavt (som vi mistenker) så skal jeg på tabletter med en gang. Men jeg har en historie med å fort bli lav på jern. Kan ha med det å gjøre da...

hiv innpå med jernrik mat?
jeg har fått cravings på leverpostei, sikkert fordi kroppen trenger jern, heh.
(og jeg er mye trøtt og sliten)

Jeg er jo ikke så glad i å gjøre ting uten beskjed fra legen da, og sånn du føler deg nå bør du vel ta en tur til lege snarere enn det du skal tenker jeg.

Tar du kosttilskudd? Hvis ikke kan du begynne på det. Og som Mikelle sier, spise jernrik kost så lenge.

Takk for svar damer!

Er det greit å begynne med jerntilskudd uten å snakket med fastlege/jordmor først?

Fastlegen har jeg ikke time før i oktober, jordmoren skal jeg til om 3 uker.

Jeg tror de dosene med jerntilskudd som anbefales ved jernmangel kan ha endel negative effekter for fosteret, om man tar det tidlig i graviditet. Derfor ambefales det kun til de med så lave jernverdier at de positive effektene veier opp for de negative.

Du kan helt sikkert ta lavdose jerntilskudd ved å ta vitamintilskudd for gravide/multivitaminer eller tilsvarende dose jern vha flytende jerntilskuddudd f.eks neofer.

Men lurt å diskutere med legen før man begynner, da alle jerntilskudd kan påvirke resultat av blodprøvene for å finne jernstatus.

Last edited:
Hei alle sammen!

Jeg var på svangerskapskontroll hos fastlegen min for 2 uker siden, og da viste blodprøvene at jeg hadde noe lav blodprosent og lave jernverdier. Fastlegen anbefalte meg derfor om å ta nye blodprøver i uke 18, jeg er nå 12+6.

Men jeg blir så fort sliten, og blir litt uggen form etter å ha gjort noe fysisk. Formen har vært så fin tidligere, men nå blir jeg liggende på sofaen etter å ha gjort husarbeid. Jeg blir kort i pusten bare av å gå opp trappa hjemme.

Det jeg tenker nå er... Hvis det er det at kroppen trenger mer jern? Er det ikke enklere å bare ta nye blodprøver igjen, for å evt begynne å ta jern? Kjenner det bare er slitsomt å gå sånn som jeg gjør nå, og at det fortsatt er mange uker igjen til å ta de nye blodprøvene som fastlegen anbefalte... + at ferien er over om 2 uker, og da er hverdagen tilbake i 100% jobb.

Hor lave jernverdier hadde du?

Her står anbefalinger for eventuelt manglande jerntilskudd under graviditet.

Husk at det er normalt å være sliten i første trimester, uavhengig av jernstatus.

https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/alle-brosjyrer/jern-og-gravide

Et lite tips, du trenger ikke ha time hos fastlege eller jordmor for å spørre om dette. Jeg bruker e-konsultasjon på Helsenorge – skriver inn spørsmålet mitt og fastlegen svarer som regel samme dag. Og det er gratis i svangerskapet. Jeg bruker det ikke uvettig, altså, men meningsløst å skulle vente en time på venteværelset til en forsinket lege for å stille et enkelt spørsmål. :)

Back
Topp