Blodprøver

tingeling1990

Glad i forumet
Hei! Hvordan følger legen deres opp med tanke på blodprøver? Sjekker de vitaminer, blodprosent osv flere ganger eller bare i uke 12? Jeg tok en litt utfyllende blodprøve i februar, altså før jeg ble gravid.. og har egentlig ikke tatt noen flere under svangerskapet (bare kontroll av stoffskiftet). Legen satte meg ikke opp på noen i uke 12, bare blodtype og HIV test..

Tror de bare tar i uke 12. Hvis De mistenker noe så får du gjerne tilbud om blodprøver etterhvert om du går til lege

Her er det jordmor som følger opp meg, hun har frem til nå(uke 23) sjekket blodprosent hver gang. Har vært der tre ganger til nå.
Men hun hadde ikke tenkt å sjekke blodprosent den siste gang jeg var der,men jeg som ba om det:) Tar jo 2 sek nesten:)
Men ellers er det bare urinprøve og blodtrykk som testes her :)

Tok blodprøve hos legen på første kontrollen, ellers sjekker jm blodprosent hver kontroll :)

Ikke vanlig med flere blodprøver om det ikke er en spesiell grunn til det :) Her tar eg blodprøver enten hver uke eller annenhver for å sjekke at eg har nok av diverse pågrunn av hyperemesis. Er blodprøvene bra tar eg annenhver, er de dårlige må eg ta hver uke.

Jeg tok bare på den første kontrollen i uke 12 :)

I første svangerskap tok jeg kun de første blodprøvene, og så en ny pga svimmelhet/blodtrykksfall. Ble satt på jerntabletter da pga lav blodprosent.

Jeg hadde lite jern og går på tilskudd for det, når pakken er tom skal jeg ta ny blodprøve. Ellers tar hun aldri å sjekker blodet mitt for noe på de vanlige kontrollene (bare vært på 2 da :p hehe)

Jeg tar vær andre uke :p pga svangerskaps dia. Å de sjekker en gang i mnd alt sånn og eller bare blodsukker :)

Legen tok Hb sist, uke 22 tror jeg, og da var den lav. Så regner med at jeg bør ta en snart igjen for å se om jerntilskuddet har noe effekt eller at det har snudd seg. Hb skal visst være på det laveste i uke 23-24 tror jeg.

Jeg må ta et par blodprøver i tillegg til de i uke 12 fordi jeg har blodtype som er rhesus minus. Vet ikke helt hva de sjekker, men tror det kan lages noe antistoffer hos babyen hvis den er rhesus pluss. Dette sjekkes også etter fødsel da:)

Min ny lege reagerte at jeg kun tatt blodprøve i første kontroll. Så hun har tatt nye nå.
Og ihvertfall med tanke på de med blodtype rhesus negativ, nå skal prøvene tas i uke 24

Har så langt bare tatt blodprøve på første svangerskapskontroll (var der så tidlig som uke 7/8).
Vet jeg skal ta noen nye prøver i uke 32 og 36 fordi jeg er rhesus negativ.

Jordmor sjekket Hb i dag på min 28 ukers kontroll, bare ett stikk i fingeren. :) Også er eg rehsus negativ så eg skal ta ny prøve i uke 32 :)

Her måler jm blodprosent fra tid til annen, jeg må også ta ekstra blodprøver på grunn av rh- :)

Fikk ny lege idag, siden min går ut i et års spesialisering, så hun ville ta en god del prøver av meg :) er ikke tatt noen under svangerskapet så da blir det nå :)

Back
Topp